Llançada l’abril del 2024

Outer, la ginebra catalana pensada per prendre a l’espai, s’expandeix cap a Singapur i Madrid

La marca, amb recepta basada en l’astrobotànica i creada per dos emprenedors de Sabadell i Manresa, ha aconseguit ser a Amazon

De Terrassa als EUA: Estudiants de la UPC creen un coet supersònic que viatjarà a 2.000 quilòmetres per hora

Marc Valls y Guillem Vilà, creadores de la marca de ginebra Outer

Marc Valls y Guillem Vilà, creadores de la marca de ginebra Outer / Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Un dia, Marc Valls i Guillem Vilà, dos joves emprenedors, es van preguntar «de què tenia gust el futur». I, després d’un estudi de més de dos anys, creuen haver embotellat una resposta. L’abril del 2024 va néixer Outer Gin, la seva ginebra amb vocació interplanetària que té un peu al Vallès Occidental i l’altre al Bages. En menys d’un any ha travessat fronteres, terrestres i atmosfèriques.

¿La seva última fita? Aterrar a Amazon, un pas que, segons ells, suposa un punt d’inflexió de la marca. El mes de maig passat, Outer ja havia arribat als 9.000 metres d’altitud a bord del coet LUCID, desenvolupat per un equip de nou estudiants de laUniversitat Politècnica de Catalunya (UPC). En els últims mesos ha desembarcat a Singapur i Madrid.

Marc Valls, veí de Sabadell, prové de l’ecosistema de les ‘start-ups’. Guillem Vilà, de Manresa, ha crescut entre barres i fogons i és propietari de Glaç, una cocteleria de la seva ciutat. Dos perfils complementaris que, junts, han donat forma a un destil·lat que, en les seves paraules, «no només desafia la gravetat, sinó també l’‘status quo’ de les ginebres tradicionals».

«El mercat està saturat de referències que sempre han mirat cap a la tradició. Nosaltres decidim fer just el contrari: projectar-nos cap al futur», explica Valls, convençut que la diferenciació passa per la innovació.

El repte que es van plantejar els dos joves fa menys d’un any és que Outer Gin seria «diferent» i «futurista». Per començar, el seu envàs, un dels pilars de la marca, no és de vidre. La seva ampolla està dissenyada en acer, un material «infinitament» reciclable i valoritzable, és a dir, que té un valor monetari després de ser reciclat diverses vegades, segons expliquen els seus propietaris. A més, asseguren que «ha superat proves extremes». A tall d’exemple, el Guillem explica que resisteix una caiguda des d’un tercer pis. I no es trenca. Asseguren haver-ho provat.

Un segon pilar, i com no podia ser d’una altra manera, és el líquid que allotja. La seva recepta es basa en l’astrobotànica, l’estudi de plantes capaces de sobreviure en les condicions de l’espai. Els fundadors van decidir utilitzar astrobotànics en el seu destil·lat, plantes que han sigut provades en condicions espacials i resulten ser capaces de créixer. Entre elles destaquen l’angèlica i el coriandre, tots dos testats en l’ Estació Espacial Internacional. «Si podem cultivar aquests ingredients a l’espai, podem beure Outer a qualsevol lloc de l’univers», diu fent broma el Marc.

D’un coet a Amazon

Des de l’inici, Outer s’ha autofinançat. El Marc i el Guillem van posar 60.000 euros de capital social per enlairar-se. En el dia d’avui, ja porten invertits més de 200.000 euros i estan en contacte amb distribuïdores de França i Itàlia per continuar la seva expansió a Europa. El següent objectiu és el Regne Unit, un país amb una immensa tradició en la fabricació de ginebres, on somien posicionar-se com una referència innovadora. Preguntats per la facturació fins al moment, de moment prefereixen no revelar la xifra.

Actualment, Outer es troba en aproximadament 80 cocteleries, bars o botigues. Algunes de les més conegudes són Gin Palau a Sarrià (Barcelona); Dry Martini a l’Eixample; Bobby Gin a Gràcia (Barcelona); la Llagosta a Llafranc, La Borda del Ceretà a Puigcerdà, o la famosa cocteleria Caracortada a Madrid.

El juny del 2024, Outer va pujar a bord del coet LUCID, el primer d’un equip espanyol a participar a la prestigiosa competició Spaceport America Cup , a Nou Mèxic, Estats Units. «Ens deien que això sonava molt a màrqueting, però això de l’espai ens ho prenem seriosament. Ens ho creiem», explica el Marc. I tant que ho van fer. La ginebra va ser part de la càrrega experimental.

Amb una estètica que, segons el Guillem, «està cuidada fins a l’últim detall» i una història que sembla treta d’una pel·lícula de ciència-ficció, Outer ha posat rumb a la internacionalització. Al novembre, va desembarcar a Singapur, una plaça estratègica on el seu concepte està començant a captar els primers clients interessats. 

Notícies relacionades

A més, han aterrat a Amazon fa només tres setmanes. «Si volem que la ginebra arribi a l’espai, el mínim és que pugui trobar-se a qualsevol racó del planeta», afirmen. La presència a Amazon també «ha facilitat que bars i cocteleries de tot Espanya, que mai havien tingut contacte amb la marca, puguin accedir-hi fàcilment», asseguren.

Amb la vista posada en noves fases, el projecte no s’atura aquí. Entre els seus plans hi ha el fet de becar un estudiant d’alguna universitat prestigiosa en astrobotànica a nivell internacional, amb la finalitat que la seva tesi perfeccioni la recepta original i, en última instància, aconseguir la producció íntegra de la ginebra a l’espai. «El pas lògic és destil·lar fora de la Terra»,conclouen aquests dos emprenedors amb un somriure que no amaga la seva ambició.

Temes:

Sabadell Joves