Sanament
SALUT MENTAL I PANTALLES
Guia útil per a l'ús dels mòbils en l'adolescència
Segons la UNICEF, una tercera part dels infants adolescents menors de divuit anys, tenen accés a Internet, la immensa majoria d’infants avui dia
tenen accés a més d’un dispositiu digital. És important parar-se a pensar en la repercussió negativa que aquest fet comporta a la vida dels infants. Per exemple:
· Minva el joc espontani.
· Minva la interacció cara a cara.
· No es toquen amb les mans els uns als altres.
· Escriuen menys a mà.
· Aquest fets provoquen deficiències en el desenvolupament cognitiu, emocional i d’habilitats motores dels infants. I d’altra banda, poden passar hores sols davant de les pantalles, fet que augmenta sustantivament les seves pors i els genera una visió de la realitat esbiaxada.
· Un infant, adolescent o jove que fa un ús descontrolat del mòbil, no dorm prou hores de son, quan resulta que dormir és imprescindible per a obtenir un bon rendiment escolar o d’estudi.
· Pel que fa al adolescents, l’ús descontrolat dels mòbils afavoreix el bulliyng, les comparacions i la necessitat d’aprovació dels altres i d’haver de complir uns paràmetres que es van creant sense cap formació guiada, i la majoria de vegades totalment superficial.
· Els adolescents presenten dificultats per a mantenir una autoestima alta en una etapa de la vida que ja és difícil per ella mateixa, doncs es
produeixen canvis físics, hormonals, personals i emocionals, que juntament amb la dependència dels mòbils genera una confusió mental que els costa molt de gestionar i els genera problemes de salut mental.
· La necessitat d’aconseguir likes els porta a situacions arriscades i no desitjades realment, però per les quals esperen obtenir un reconeixement personal. A tot això es suma els pes dels influencers que treballen per cases comercials i que van posant de moda les cançons, roba, etnies, indrets, política, tendències, professions…De manera que es va configurant una mena de corrent que la majoria d’adolescents volen
seguir per la pròpia necessitat natural adolescent de reconeixements dels altres i pertinença al grup.
Curiosament, algun moment de la vida tothom ha viscut un assetjament pel carre, i actualment se’n parla i se’n fa consciència, arribant fins i tot
l’educació a les escoles, però pel que fa a les xarxes socials hi ha un buit legal perquè actuen des de l’anonimat, i cal que el mòbil sigui una eina de trucar i respondre, no pas per a posar-hi aplicacions.
Per sort, hi ha moltes escoles que fan deixar els mòbils deixant el mòbil en una capsa, i el recuperen al sortir. El jovent queda abduit en l’atracció de les pantalles i en la manera d'aconseguir dopamina de manera immediata. Tantmateix també hi ha trets positius en l'ús de les tecnologies, com poden ser:
· Informació ràpida de temes diferents.
· Educació: Facilitat a l’hora d’aprendre idiomes.
· Aprendre valors: Veure diferents realitats d’altres països i col·lectius.
· Fomenta la participació ciutadana, causes d’injustícia social, diferents moviments socials.
· Creativitat en l’àmbit del disseny, fotografia, video i música.
· Ajuda: Poden ajudar i ser ajudats.
Què poden fer els pares?
· Retrassar l’edat en que es compren o es donen pantalles als infants.
· Tenir accès als mòbils dels seus fills.
· No permetre App fins els divuit anys.
· No deixar els fills sols tancats a l'habitació amb les pantalles hores i hores.
· Al vespre el mòbil no entra a la seva habitació.
· No compartir informació dels fills a les xarxes.
Què poden fer les escoles?
· No deixar entrar els mòbils dins l’aula durant les hores de classes.
· Educar sobre els bon ús dels dispositius digitals i explicar-ne els riscos.
· Ensenyar a pensar, no a què pensar.
· Potenciar la seva valúa personal independent de les tecnologies.
· Fomentar l’esport.
· Dificultar l’accés d’estranys al mòbil.
A les escoles que tenen prohibits els mòbils, o els fan deixar a un armari, han fet estudis i han vist que els nenes tenen millor rendiment i menys problemes de salut mental.
·
A quina edat han de començar a tenir mòbil els infants?
Aquí tenim diferents respostes unificades per una qüestió comú: quin és l’objectiu? Hi ha diferents situacions i diferents objectius. Entre 12 i 14 anys, acostumen a obtenir el seu primer mòbil de cara a comunicar-se amb famílies i amics. Però altra vegada cal tenir en compte l’ús que se’n fa. I als 15 anys gairebé tots els adolescents tenen mòbils.
Cal diferenciar del mòbil amb tot d’apps instal·lades, dels telèfons amb funcionalitats limitades, això és: Hi ha mòbils per a nens que permeten trucades i missatges però que no tenen accés a internet ni aplicacions, la qual cosa és la millor alternativa per a nens més petits. Control parental: No oblidem la necessitat imperant a l’hora gestionar l'ús del mòbil per part dels nens/adolescents i assegurar que segueixen
les normes establertes. Ara bé, com que cada casa és un món, i cada rajola un poble, haurem de tenir sempre en compte diferents factors:
· La maduresa de l’infant.
· La logística familiar de cada casa.
· El control parental.
Notícies relacionades· La normativa de l’ús del mòbil a casa.
És per això que, malgrat recentment el Regne Unit s’està plantejant prohibir els mòbils abans dels setze anys d’edat, cada nen i cada família té una situació específica, i el més important és saber plantejar-se quin és l’objectiu i què es vol aconseguir.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim