La contaminació atmosfèrica

El soroll dels cotxes augmenta els parts prematurs i les morts per infart

La Societat Espanyola d’Epidemiologia demana potenciar el transport públic i treure els vehicles de motor de les ciutats

  • Espanya cribrarà a partir del juny el càncer de pulmó en fumadors i exfumadors

  • Les farmàcies catalanes dispensaran autotest gratis per detectar el virus del papil·loma humà

El soroll dels cotxes augmenta els parts prematurs i les morts per infart

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

El soroll té un efecte perjudicial en la salut de les persones: causa més parts prematurs, ingressos hospitalaris urgents, malalties mentals i morts per infart de miocardi. Tota aquesta problemàtica està causada, principalment, «pel soroll en l’àmbit urbà a causa dels vehicles de motor». A Espanya cada any moren unes mil persones i 4.000 més són hospitalitzades per causes atribuïbles al soroll.

Coincidint amb el Dia Internacional de Conscienciació sobre el Soroll, que se celebra aquest 26 d’abril, la Societat Espanyola d’Epidemiologia (SEE) recorda com el soroll afecta la qualitat de vida i el benestar de les persones. Aquesta societat mèdica és partidària de potenciar el transport públic traient el cotxe de les ciutats i recorda, a més, que els barris de rendes més baixes tenen una percepció més gran del soroll dins de la vivenda, fet que perpetua les desigualtats en salut.  

«El soroll és un factor que cal considerar. No és només molest, sinó que també representa una amenaça greu i important per a la salut de les persones», explica a aquest diari Óscar Zurriaga, president de la Societat Espanyola d’Epidemiologia (SEE). Segons ell, el seu efecte és tan perjudicial com altres contaminants que la societat reconeix amb més facilitat com a tal, com poden ser els «químics de l’atmosfera». De fet, disminuir un decibel de soroll equival a baixar 10 mil·ligrams per metre cúbic de PM2.5, unes de les partícules més contaminants de l’aire en l’actualitat.

Molèsties cròniques

D’acord amb l’Agència Europea de Medi Ambient (Aema), l’exposició a llarg termini al soroll ambiental provoca 12.000 morts prematures i contribueix a 48.000 nous casos de cardiopatia isquèmica cada any a Europa. A més, estima que 22 milions de persones tenen grans molèsties cròniques i que 6,5 milions pateixen alteracions greus del son a causa de la contaminació acústica. Així mateix, calcula que una de cada cinc persones està exposada a nivells de soroll perjudicials per a la salut a Europa. 

Així, els problemes que representa el soroll són «molts i variats», que comencen en una «mortalitat prematura», precisa Zurriaga. «El soroll per si mateix no mata directament, però és un factor «coadjuvant». «Causa malalties mentals, ocasiona ingressos hospitalaris que en altres ocasions no s’haurien produït, produeix parts prematurs i sovint provoca que hi hagi nadons de baix pes al néixer que arrossegaran més problemes durant la seva vida», diu el president de la SEE. A més, causa problemes auditius,trastorns metabòlics en adults i afecta el desenvolupament cognitiu dels menors.

Paral·lelament, el soroll pot agreujar estats de salut que en altres circumstàncies no serien tan preocupants. «Tot això causat principalment pel soroll en l’àmbit urbà a causa dels vehicles de motor», insisteix aquest epidemiòleg. El soroll actua sobre l’eix hipotalàmic pituïtari adrenal, l’encarregat de controlar l’abocament en sang d’adrenalina, noradrenalina, cortisol, glucosa i serotonina, entre d’altres. La SEE és «un estressor de primer ordre», que produeix estrès oxidatiu i inflamació cel·lular sistèmica.

El trànsit rodat

Notícies relacionades

Els epidemiòlegs recorden que el 80% del soroll d’una gran ciutat prové del trànsit rodat, per la qual cosa insisteixen que és urgent abordar el soroll del transport per carretera. Un exemple: segons un article publicat aquest any a ‘Environmental Research’ citat per la SEE, el soroll del trànsit estaria darrere de 6.000 ingressos hospitalaris urgents a l’any a la Comunitat de Madrid. En aquest sentit, el 5,5% dels ingressos urgents a curt termini per malalties relacionades amb la salut mental estan vinculats al soroll.

Donada la gravetat d’aquesta problemàtica, la SEE fa una crida per prendre mesures que contribueixin a disminuir l’impacte de la contaminació acústica, com limitar el trànsit a les ciutats, utilitzar paviments no sorollosos o allunyar el trànsit d’hospitals, centres d’ensenyament i residències d’avis. A més, és partidària de potenciar l’ús del transport públic traient els cotxes de les ciutats, ja que el nombre de vehicles es relaciona directament amb els ingressos hospitalaris urgents.