Sanitat pública
Catalunya estrena el primer robot quirúrgic de la sanitat pública que opera amb una sola incisió o usant orificis naturals del cos
L'Hospital de Sant Pau ja treballa amb el nou Da Vinci avançat que substitueix a altres versions que requereixen quatre incisions
El robot quirúrgic més avançat de la sanitat pública espanyola es troba a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. Aquest centre barceloní ha incorporat recentment un nou robot Da Vinci Single Port («únic port», en anglès). «La diferència amb els robots da Vinci més tradicionals és que aquest té un únic braç pel qual es despleguen tots els instruments, per la qual cosa només necessites fer una incisió en el pacient, cosa que implica menys dolor», explica a aquest diari Juan Carlos Trujillo, cap clínic del Servei de Cirurgia Toràcica de Sant Pau. Els robots Da Vinci tradicionals són multiports: per cada port s’introdueix un instrument diferent, i per cada instrument s’ha de fer una incisió.
«Per als pacients amb algun tumor a la faringe o laringe és una revolució, i en un futur s’aniran ampliant les indicacions»
Cirurgiana de cap i coll del Servei d’Otorrinolaringologia
Amb aquest nou robot Da Vinci, a més, només fa falta una incisió de 2,5 centímetres, en comptes de quatre com amb els altres robots. Fins i tot en alguns casos no fa falta ni fer cap incisió, ja que es pot accedir a la zona quirúrgica pels orificis naturals del cos. Un dels serveis més beneficiats d’aquesta nova tecnologia és el d’Otorrinolaringologia. «Amb el Da Vinci Single Port podem realitzar cirurgies a través de la boca –les cirurgies transorals–, cosa que comporta una reducció del temps quirúrgic i l’estada hospitalària, amb una més ràpida i favorable recuperació. Aquest nou sistema uniport fa que puguem abordar més tipus de lesions, amb millors tècniques i resultats», explica per la seva banda Cristina Valero, cirurgiana de cap i coll d’aquest servei. Principalment el que ella opera són tumors (malignes i benignes) de faringe i laringe.
En el cas del doctor Trujillo, el seu servei va realitzar amb aquest robot una «lobectomia pulmonar», una cirurgia del lòbul mitjà de costat dret del pulmó.

Imatge d’una cirurgia a Sant Pau amb el robot Da Vinci Single Port, d’un únic braç. /
Més visibilitat
L’instrumental del robot Da Vinci Single Port no és rígid, sinó que està completament articulat, amb tres colzes que tenen una rotació de 180 graus i que faciliten als cirurgians la visibilitat i l’accés a àrees quirúrgiques més estretes i profundes o fins ara inaccessibles. «Aquest robot és un avenç en les cirurgies a través dels orificis naturals, sobretot en les lesions de faringe i laringe difícils d’abordar. La cirurgia externa per aquesta lesió consistiria a obrir la mandíbula i el coll, per la qual cosa no sempre la indiquem, ja que produeix molta morbiditat i moltes seqüeles», prossegueix la doctora Valero. «Nosaltres treballem en una cavitat molt estreta, com és la boca i coll. Per als pacients amb algun tumor a la faringe o laringe, això és una revolució, i en un futur s’aniran ampliant les indicacions», afegeix.
Sant Pau és ara un dels principals centres formatius en cirurgia robòtica d’Europa
A Europa, el Da Vinci Single Port està aprovat per a totes les especialitats quirúrgiques, mentre que als EUA només ho està per a Urologia i Otorrinolaringologia. A Sant Pau, un total de sis equips quirúrgics (els serveis de Cirurgia Hepatobiliar i Pancreàtica, Cirurgia Bariàtrica i Esofagogàstrica, Cirurgia de Colon i Recte, Cirurgia Ginecològica, Cirurgia Toràcica i Cirurgia d’Otorrinolaringologia) s’han format per utilitzar aquesta tecnologia, que situa l’hospital com un dels principals centres formatius en cirurgia robòtica d’Europa.
Tres robots quirúrgics
Pròximament, amb la incorporació d’un segon Da Vinci Xi, l’hospital comptarà amb un total de tres robots quirúrgics. Com explica el doctor Trujillo, tot i que fins ara els robots Da Vinci dels quals disposava eren «multiport», els cirurgians de Sant Pau ja introduïen els diferents braços de l’artefacte per una sola incisió en el pacient, amb l’objectiu de reduir el nombre de ferides. «Això va cridar l’atenció del distribuïdor del Da Vinci Single Port, que és la companyia nord-americana Intuitive Surgical», diu Trujillo, que destaca que Catalunya és la comunitat en la qual «més cirurgia robòtica» s’ha practicat en els últims anys. «A poc a poc s’anirà implementant aquest nou Da Vinci per a més indicacions, però sempre complementant-lo amb el robot multiport», augura.
«A poc a poc s’anirà implementant aquest nou Da Vinci per a més indicacions, però sempre complementant-lo amb el robot multiport»
Cap clínic del Servei de Cirurgia Toràcica
Més cirurgia robòtica
Notícies relacionadesAquest pas endavant del Programa de Cirurgia Robòtica s’emmarca dins dels objectius del Pla Estratègic Més Sant Pau, amb la finalitat de millorar i optimitzar l’eficiència del procés quirúrgic. L’octubre del 2022 , el centre va incorporar un primer robot Da Vinci. A més, va inaugurar sis espais nous en l’àrea de reanimació postoperatòria. L’octubre del 2023, va entrar en funcionament la nova Unitat de Reanimació Postquirúrgica Intervencionista dotada amb 12 boxes. A més, entre finals del 2023 i l’abril del 2025, el centre està en fase d’ampliar la seva capacitat d’alta complexitat amb tres nous quiròfans i dos boxs de reanimació.
Amb aquestes millores, el centre ha pogut augmentar el nombre de cirurgies amb els mateixos 548 llits d’hospitalització, així com passar de les 16.500 altes quirúrgiques del 2022 a les 19.300 que hi va haver el 2024, segons José Manuel Francos, director del Procés Quirúrgic de la Direcció Assistencial de Sant Pau.
- UGT-CTAC Un estudi radiografia el cost emocional de ser autònom: «És un estrès constant, somio que m’estic oblidant alguna cosa»
- Previsió meteorològica Pluja intensa a Catalunya avui: aquestes són les zones més afectades
- Trànsit Un incendi en un túnel talla totalment la Ronda Litoral de Barcelona durant una hora
- Troben a Barcelona el menor de 15 anys de Manresa desaparegut des de feia una setmana
- EL DOCUMENTAL ‘LAPORTAGATE’ «‘De qualsevol manera cobrareu’. ‘¿Com?’ ‘Diré al Barça que us contractin’»
- Guerra a Gaza Netanyahu no està disposat a parar
- Dones i cures Ets pitjor que una mare
- Girona Cuina perdurable
- L’estratègia popular Feijóo demana anar a les urnes davant la falta de pressupost i avals al rearmament
- La gestió migratòria Ayuso i Rueda acataran el repartiment de menors per "complir la llei"