‘Referents locals’: Sant Cugat (5)
Gemma Navarra: la pedagoga musical que somia convertir Sant Cugat en un epicentre cultural
És codirectora de l’escola Fusió Música i Dansa, centre català pioner en l’educació a través de la música i la dansa
EL PERIÓDICO publica una sèrie estiuenca sobre perfils de figures locals que protagonitzen històries inspiradores
PERFIL ANTERIOR | Eulàlia Soria: el remolí de coneixement que manté vives les tradicions de Vilanova i la Geltrú
Al cor de Sant Cugat (Vallès Occidental), una figura incansable i apassionada treballa dia a dia per teixir un tapís cultural que enriqueixi la vida de la comunitat. Gemma Navarra (1965, Sant Cugat), pedagoga musical i codirectora de l’escola Fusió Música i Dansa, centre pioner en l’educació de la música i la dansa a Catalunya, no només impulsa l’educació artística sinó que també dona forma a un Sant Cugat més vibrant i culturalment atractiu.
«Avui dia és molt fàcil encendre el televisor o agafar la primera maquineta per passar el temps», manifesta Navarra amb preocupació davant les actuals dinàmiques socials. «Joves i adolescents necessiten una millor cultura», comenta segons el seu parer professional.
És per això que treballa cada dia sense perdre l’esperança i perquè la societat adquireixi un «criteri artístic, cada vegada més valuós». Fusió Música i Dansa pretén «traslladar la cultura a la ciutat i, alhora, ser presents en tots els esdeveniments culturals i les festes populars per portar-les a diferents ciutats del món. En resum, unir totes les entitats culturals de la ciutat sota el prisma artístic», s’expressa la pedagoga.
Per aquesta raó, Navarra ha dedicat la seva vida a l’Escola Fusió Música i Dansa, on va començar amb 8 anys sent una de les primeres alumnes i de seguida va vibrar amb les classes de piano. Ara, cinc dècades després, dirigeix el centre amb Núria Pinyol, també pedagoga musical.
El llegat de Pilar Roig
El llegat de Pilar RoigEl municipi vallesà gaudeix d’una de les primeres escoles a Catalunya que van ajuntar l’educació de la música i la dansa a principis dels anys 70: «Una cosa molt sorprenent per a l’època, ja que no hi havia referents. Era tota una novetat i no ens imaginàvem que Sant Cugat acollís una escola d’aquestes dimensions», diu Navarra.
Actualment, Fusió compta amb 400 alumnes, 30 professionals i disposa de més de 15 aules per aprendre les diferents disciplines: dansa clàssica i contemporània, dirigida per Laura López-Osornio, a més de sessions sobre educació de la música i sensibilització musical infantil, clàssica i moderna. «Un dels objectius del centre és experimentar i viure la música i la dansa en grup», explica Navarra. És per això que l’escola compta amb nombroses formacions de dansa com orquestres, grups de música moderna i corals.
No obstant, Navarra, de forma humil però també orgullosa de Fusió, explica que l’escola és un «llegat de Pilar Roig», que va posar la primera pedra en el curs 1972-73 –amb el seu marit, el reconegut pintor Ferran Martí– del que ara s’ha convertit en l’escola multidisciplinària de música i dansa de referència a Sant Cugat.
Roig, que va aprofundir en la seva formació musical a Suïssa, va aportar una nova visió pedagògica, que va abraçar una metodologia sensorial, vivencial i creativa que desafiava els paradigmes tradicionals. L’artista va ser la perfecta metàfora d’un far de creativitat i expressió artística per on han passat més de 15.000 santcugatencs. «Alguns s’hi han dedicat professionalment i d’altres han adquirit una formació cultural i un criteri artístic per a tota la vida», assenyala la pedagoga musical.
El 1999, Roig va morir amb només 52 anys. Va ser llavors quan Gemma Navarra va agafar, amb Núria Pinyol, el relleu pedagògic del centre: «És una gran responsabilitat dirigir un centre que va aportar un canvi significatiu en l’educació artística en els anys 70», reflexiona Navarra.
Totes dues van iniciar el repte amb la màxima confiança de la família de Pilar Roig –Ferran Martí, Mirna Martí i Genís Martí–, però amb un clar objectiu: «Enriquir culturalment Sant Cugat amb música i dansa», manifesta satisfactòriament Navarra.
Quan se li pregunta si ha aconseguit el repte, somriu: «És clar que sí», afirma amb certesa. I, ràpidament, desplega una llista d’accions en què l’escola i el teixit cultural de la ciutat han treballat de forma conjunta: amb els concerts de la festa major; per la diada de Sant Jordi; portant la música al carrer; amb la ‘Nit en blanc’ del comerç de la ciutat; amb les Nadales al Carrer; per les Caramelles i amb la solidaritat amb Càritas; i amb Rotary i residències de gent gran, entre altres. Per a Navarra és essencial que la ciutat sigui un reflex de la cultura que s’hi manté viva.
«Més inversió institucional per sobreviure»
inversió institucionalsobreviureL’Escola Fusió continua sent un far cultural a Sant Cugat, forjant músics i ballarins amb criteri i formació artística.
Malgrat el seu èxit i reconeixement, l’Escola Fusió afronta importants desafiaments per ser sostenible econòmicament. Tot i que rep un mínim suport municipal, «el finançament és insuficient i planteja dificultats per mantenir l’alt nivell d’ensenyament i professionalitat», comenta Navarra.
«La cultura i l’educació artística requereixen més inversió institucional per sobreviure», es lamenta la pedagoga sobre la poca inversió de totes les administracions en la cultura. «Ens trobem en una situació crítica, els responsables polítics han de treballar sense demora».
Notícies relacionadesAixí, el desafiament és assegurar que aquesta educació artística de qualitat continuï sent accessible i sostenible per al plaer de les generacions futures, garantint així una «civilització culturalment rica», un terme tan repetit per Navarra com les notes musicals a les partitures.
Llegeix totes les notícies de Sant Cugat del Vallès aEL PERIÓDICO Sant Cugat