Allau de suports a Santa Coloma al professor a qui van prohibir fer classes a batxillerat
Encara que el director de l'Institut Les Vinyes pot prendre tal decisió, el docent David Ballester la considera humiliant perquè li treu autoritat
Desenes d'estudiants van sortir en defensa del seu exprofessor destacant amb elogis la seva vàlua professional
santacoloma
“Jo era fan de les seves classes”. “És una bona persona”. “Un dels professors que més m'han marcat”. Aquests són tres de les desenes i desenes de missatges que està rebent aquests dies el professor David Ballester, que fa 24 anys que fa classe d'Història d'Espanya a l'Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet i que va rebre el passat 29 de juny la notícia que ja no podria tornar a fer més classes de batxillerat al centre.
El director, Ramón Martínez, li comunicava haver pres la decisió “per ser la seva mitjana de notes d'Història inferior a la mitjana catalana”, segons consta en l'única informació oficial que el Departament d’Ensenyament de la Generalitat ha pogut facilitar a aquest diari. El professor Ballester explica que el director “l'hi tenia jurada” des de fa temps i li ha tret l'assignatura de batxillerat per acontentar els pares que es van queixar.
El director Ramón Martínez, malgrat la insistència d'aquest diari, no ha volgut atendre EL PERIÓDICO per a aquest reportatge, així com tampoc ha contestat a la nostra sol·licitud l'AMPA de l'escola, que, per la seva part, ha penjat a la web un manifest fent pinya davant la polèmica suscitada en xarxes.
Ballester ja havia accedit a aprovar dues alumnes en una decisió que es recrimina
UNA ALUMNA SUSPESA
Tot va començar quan, a la junta d'avaluació ordinària, només dues alumnes van tenir únicament suspesa l'assignatura del professor Ballester. A totes dues se'ls havia aprovat anteriorment Matemàtiques malgrat tenir un 4. A una, el professor Ballester la va aprovar perquè pogués passar batxillerat perquè “els meus companys van insistir que era bona nena i que s'havia esforçat”, i a l'altra no “perquè ningú va comentar que mereixés aquest regal”.
Abans, Ballester ja havia accedit a aprovar dues alumnes més amb només Història suspesa, en una decisió “injusta i que em recrimino”, assegura. I ara, només a una alumna li havia quedat Història amb una nota de 2,5; alumna que era una de les dues a qui se li havia aprovat Matemàtiques.
Aquesta alumna no va aprovar l'examen de recuperació d'Història, i a la junta d'avaluació extraordinària on participaven tots els professors dels alumnes afectats, no es van donar els vots necessaris per aprovar-la (2/3), ni a ella ni a altres alumnes amb dues o més assignatures suspeses.
“ACTITUDS DESHONESTES”
Davant la decisió que l'alumna no pogués aprovar batxillerat per tenir l'assignatura d'Història suspesa, “va passar una cosa que no havia vist en 36 anys de professió. Un grup de pares i mares indignats van començar a queixar-se cridant i perdent les formes; quan em vaig entrevistar amb els pares de l'alumna amb Història suspesa per ensenyar-los els exàmens, van començar a dir grolleries i desqualificar-me”, diu Ballester.
El que més va molestar el professor Ballester va ser que el director li comentés que alguns pares havien rumorejat per desqualificar-lo que tenia “actituds deshonestes” amb les alumnes, una cosa sobre la qual Ballester manifesta que és totalment fals, injust i que li va fer molt de mal: “Vaig dir que si creien que era veritat, anessin a denunciar-me a la Policia, perquè al darrere hi aniria jo a fer el mateix per injúries i calúmnies”.
Amb posterioritat, el departament de Ballester va ratificar els suspensos i el director Martínez li va comunicar la decisió de treure-li l'assignatura de batxillerat i relegar-lo a l'ESO. Segons Ballester, Inspecció “va recolzar el director des del principi sense haver ni tan sols estudiat el cas, una mostra més de com es protegeix el poderós per perjudicar el feble”. Ballester insisteix que se sent humiliat i que no pot tornar a fer classe a Les Vinyes, i que per tant està a l'espera que li assignin un altre centre per al curs que ve. Malgrat el seu conflicte, no dubta a reconèixer que Les Vinyes és un bon institut amb bons professionals.
David Ballester
Docent
¿Quin missatge estem donant? ‘¡Protesta, que ja farem fora el professor que et suspengui!
SUPORT DELS EXALUMNES
El professor Ballester entén que el tracte que ha rebut és vexatori i injust perquè no es basa en criteris professionals: “Jo arribo puntual a classe, faig el programa que toca, tinc coneixement de la matèria”, diu el doctor en Història, que també és professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i ha publicat més d'una vintena de llibres. “¿Quin missatge estem donant? ‘¡Protesta, que ja farem fora el professor que et suspengui! No estudiïs, que si te'n queden una o dues ja t'aprovarem per por dels pares que vinguin a protestar!’. Jo crec en la meritocràcia i premiar l'esforç, no obstant el director Ramón Martínez té la política d'aprovar tothom i quedar sempre bé amb els pares. Les nostres discrepàncies, encara que érem amics, venien de lluny en les avaluacions”, afirma Ballester.
Davant tals circumstàncies, per les quals Ballester considera estar passant per un malson al punt d'estar actualment en tractament mèdic tres anys abans de jubilar-se, va demanar ajuda als seus exalumnes per Facebook perquè diu que no té ningú que el defensi o el recolzi: “Els professors no tenim prestigi social i tenim una posició molt feble”. Sense donar-los instruccions, els va demanar que si tenien bon record d'ell, enviessin missatges al director i a la inspectora sobre els fets que relatava, cosa que va causar una allau de suports a la xarxa social.
EL PERIÓDICO ha pogut tenir accés a desenes d'aquests missatges. L'exalumne Sergio Castro, per exemple, assegura que Ballester “ha sigut un dels professors que més m'ha marcat i més m'ha ensenyat, tant acadèmicament com personalment”, i l'exalumna Alexandra Tamaral declara haver estudiat la carrera d'Història “perquè ell em va inculcar l'amor per aquesta branca”. Per la seva part, Esther Solanes explica que “Ballester és un bon mestre i com ell en queden pocs. Personalment, a mi m'agradaven molt les seves classes i jo era de les alumnes de 5 i moltes vegades també suspenia Història d'Espanya”. També l'elogia l'exalumne Jonny Gallego, que explica que Ballester “sap exageradament de la matèria d'Història”.
La decisió és legal, però els sindicats critiquen la normativa que la fa possible per fer del director una "figura autoritària"
L'ESCOLA COM A “EMPRESA PRIVADA”
L'ESCOLA COM A “EMPRESA PRIVADA”
Encara que el professor Ballester assegura que els seus alumnes sempre han aprovat Història a Selectivitat i que ell desconeix si la seva mitjana de suspensos és superior a la catalana –i el director Martínez no ha volgut atendre aquest mitjà per donar explicacions-, el cert és que l'acció del director és legal.
Així ho determina el 'Decret de la direcció dels centris educatius públics o la Resolució de la Secretaria General del Departament d’Ensenyament', per la qual s'aproven els documents per a l'organització i gestió dels centres. Concretament, s'estableix que “correspon al director o directora del centre l'assignació dels professors als diferents cicles, cursos o àrees”, així com se'ls atribueixen als directors la funció de “assignar al professorat del centre les funcions de tutoria i docència”. “Jo sé que és legal, però en el meu cas està injustificat”, diu Ballester, que critica el decret de la direcció de centres perquè “confereix excessiva autoritat als directors, a vegades fins i tot per sobre de la Inspecció”.
En aquest mateix sentit s'han expressat sindicats com Comissions Obreres (CCOO) o la Confederació General del Treball (CGT), on el delegat sindical i membre de l'Assemblea Groga de Santa Coloma de Gramenet, Arnau Rodellar, explica que “des de l'aprovació del decret els directors tenen atribuïdes funcions excessives que els fan molt autoritaris. Així, l'escola pública passa a funcionar com una empresa privada: el director es converteix en un gestor de personal, en una espècie de cap de recursos humans que pot triar el seu claustre a mida”.
Notícies relacionadesSegons Rodellar, “la reclamació del professor Ballester no és un cas aïllat: ens estem trobant molts professors de batxillerat que es queixen que, a través d'una justificació per projecte pedagògic, els directors estan incorrent en una arbitrarietat que fa 10 anys era impensable perquè abans el claustre era l'òrgan democràtic i decisori”.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia