Des del 23 de gener
Un miler de llars de Santa Coloma es beneficiaran del projecte 'A-porta' per combatre la pobresa energètica
Un equip de 'picaportes' recorreran les vivendes de Can Mariner per ajudar les famílies vulnerables a interpretar les factures, entre altres mesures
Aquesta iniciativa ha aconseguit reduir la despesa mensual en més de 40 euros a les vivendes ateses a Tarragona, Reus i els barris del nord de Barcelona
foto 3601700
Un miler de llars del barri de Can Mariner de Santa Coloma participaran aquest 2020 en el projecte ‘A-porta’, que té per objectiu combatre la pobresa energètica. Vuit veïnes de la població de diverses nacionalitats recorreran aquesta zona del municipi per ajudar les famílies vulnerables a interpretar les factures, assessorar-les sobre la tarifació social o revisar que les aixetes no perdin aigua, entre altres mesures.
L’experiència ja s’ha implantat amb èxit en poblacions com Tarragona o Reus, i també en alguns barris de la zona nord de Barcelona. A la capital catalana, el projecte va arrencar el 2017 i ha permès reduir la despesa mensual en subministraments de les llars ateses en més de 40 euros.
El projecte ‘A-porta’ arriba a Santa Coloma amb la voluntat de lluitar contra la vulnerabilitat i la pobresa energètica. Tot i que inicialment es desenvoluparà al barri de Can Mariner, una zona amb un índex d’envelliment de la població del 105,4% i un 26% de llars unipersonals, la voluntat del govern municipal és estendre’l a altres àmbits de la localitat.
«És un projecte pilot que ens permetrà intervenir en mil vivendes d’aquest barri», ha comentat l’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon, que ha apuntat que permetrà a la ciutadania «crear nous vincles de relació, conèixer recursos d’utilitat i estalviar en els seus subministraments».
L’equip ‘picaportes’
Des del 23 de gener, un equip de vuit ‘picaportes’ ha començat a visitar els veïns de Can Mariner per detectar-hi casos de vulnerabilitat. Es tracta de veïnes de sis nacionalitats diferents que han rebut una formació específica per poder desenvolupar aquesta tasca.
Entre altres aspectes, assessoren la població sobre com rebaixar les factures de subministraments bàsics, com adequar la llar per fer front al fred o a la calor, amb arranjaments de baix cost, o com optar a la tarifació social o a altres ajuts.
Ana Laguna, una de les ‘picaportes’, indica que en un primer moment els resulta complicat poder dur a terme aquesta tasca perquè molts veïns «tenen por» i sovint els costa obrir la porta.
Per la seva banda, Gladis Dantalia, una altra de les participants, explica quin és el perfil de les persones vulnerables a les quals se solen dirigir: «Ens trobem amb gent gran que viu sola i que moltes vegades està renunciant a alimentar-se correctament per pagar factures, també amb famílies monoparentals o parelles amb menors a càrrec que estan a l’atur i cobrant subsidis», assenyala.
Les ‘picaportes’ també han rebut formació per detectar situacions susceptibles de derivar als serveis socials o el servei de detecció i reducció de la pobresa energètica de l’Oficina Local de la Vivenda.
Un estalvi de 40 euros mensuals
El president de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), Jordi Giró, ha explicat que és la quarta població on es posa en marxa la iniciativa. Fins ara s’ha actuat a 8.000 llars de Reus, Tarragona i Barcelona. A la capital catalana el projecte es va iniciar a Ciutat Meridiana l’any 2017 i posteriorment es va desplegar a altres barris de la zona nord, com Torre Baró i Vallbona.
Giró ha apuntat que l’estalvi mitjà que han aconseguit les vivendes que han sigut visitades en aquests sectors de Barcelona és de més de 40 euros al mes. «Això suposa un estalvi global de 750.000 euros», va apuntar Giró, que ha dit que s’han visitat 5.200 llars i s’han entrevistat 3.000 famílies.
En aquesta zona, s’han trobat situacions de dificultats amb les factures en una de cada dues vivendes entrevistades. En aquesta mateixa àrea, també s’ha detectat que entre un 15% i un 20% de les famílies són vulnerables segons l’índex Eurostat de la Unió Europea.
D’altra banda, el temps mitjà d’assessorament s’ha situat en els 50 minuts. Les llars on es troba algun tipus de problema, les persones ‘picaportes’ les han visitat una mitjana de 2,5 vegades.
Notícies relacionadesDes dels seus inicis, un total de 40 persones han treballat com a ‘picaportes’ i quatre més com a coordinadores.
Més notícies de Santa Coloma
- Adelina Escandell i Quim Lázaro: "Hi ha gurus de l’educació que anomenen ganduls a nens amb problemes"
- Escacs La crisi dels pantalons texans
- Fauna Els senglars que esperen el tren de Vallvidriera
- El Periódico de la Metròpolis "Els voluntaris ens mantenen"
- L’Empenta de la força artística El talent musical català resignifica la perifèria de BCN
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Business Intelligence en e-commerce: Com les dades estan transformant el comerç digital
- Amarrats al Marítim per fer la volta al món
- LeBron, el rei que no es desgasta
- "Mai et fiïs d’algú que no riu"