'The new Pope', el Vaticà segons Sorrentino

zentauroepp51658734 icult200111133208
The new Pope ★★★
Direcció: Paolo Sorrentino
Repartiment: John Malkovich, Silvio Orlando, Javier Cámara, Jude Law, Cécile de France
Títol original: ‘The new Pope’
País: Itàlia/França/Espanya/Estats Units
Plataforma: HBO
Durada: 10 episodis
Any: 2019
Gènere: Drama
Estrena: 11 DE GENER DEL 2020
A ‘The young pope’ (2016), la primera croada catòdica de Paolo Sorrentino contra el Vaticà, Pius XIII (Jude Law) comparava els homosexuals amb els pedòfils. Però a més de jove i molt desitjable, aquell Papa va acabar sent idolatrat per les masses catòliques. En l’últim episodi patia un atac en plena homilia. ¿Què ens ofereix el director de ‘La gran bellesa’ en aquesta continuació?
Tot i que sembla evident pel títol, ‘The new pope’, per arribar a aquest nou Papa han de passar un parell d’episodis, necessaris per explicar els secrets de l’Església. Pius XIII està en coma. Repeteixen Javier Cámara com el cardenal Gutiérrez, que va patir abusos sexuals quan era petit, i Silvio Orlando com el manipulador Voiello, secretari d’Estat del Vaticà, que a la nit s’entreté amb un videojoc en què uns sicaris disparen contra sacerdots.
En la primera i eròtica escena de ‘The new pope’, una monja jove neteja amb una esponja el cos inert i nu de Pius XIII. Segueix una altra escena, que es repeteix en els títols de crèdit de tota la sèrie, en què les novícies fumen, es perfumen i pinten els llavis de carmí per posar-se a ballar al costat d’una creu de neó. Sorrentino no enganya: l’espectacle ludicocrític.
Papa d’Armani
Han passat nou mesos i tres trasplantaments de cor fallits. Després de l’elecció d’un nou Papa que resulta ser negatiu per als interessos episcopals –obre les portes del Vaticà als refugiats i vol donar totes les riqueses als pobres–, apareix en escena sir John Brannox. Aquest nou personatge de sacerdot en té poc: viu en una enorme mansió a la campanya britànica, vesteix d’Armani, es pinta els ulls i toca l’arpa, però és l’aposta més ferma per la via intermèdia de l’Església.
L’interpreta John Malkovich i mai sabrem si és l’actor qui s’adapta al personatge o si va ser creat expressament per a ell. Sir John plora per la inextingible imperfecció del món, mentre que Voiello ho fa pels romanços de Hollywood. En el segon episodi trobem el Sorrentino més contingut, quan explica la història dels pares del nou Papa i del seu germà bessó mort.
Notícies relacionadesPoder, desig, ambició, seducció, manipulació... Sorrentino no es deixa res a l’abordar les entranyes del Vaticà. I l’anterior Papa continua ben present: s’apareix a tots els personatges com una forma divina o fantasmal, és el demiürg des d’aquest estat incert del coma, entre l’aquí i el més enllà.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Investigació científica La Generalitat assumeix l’administració de Cellex i Mir Puig
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors
- Conflicte laboral PortAventura suspèn la venda d’entrades per a aquest dissabte per la vaga de treballadors
- Guia completa Sant Jordi 2025 a Tarragona: parades de llibres i roses a la Rambla Nova, signatures d'autors i propostes
- Fenomen social «ChatGPT és el meu amic i el meu terapeuta»: cada vegada més usuaris troben en la IA un «refugi emocional»