PROTOCOL DE RODATGE

Sexe amb educació

Ita O'Brien és la creadora de les normes per rodar escenes íntimes de 'Sex education' i altres produccions

zentauroepp51751363 ita o brien x nic dawkes   on barcelona200118175027

zentauroepp51751363 ita o brien x nic dawkes on barcelona200118175027 / NICHOLAS DAWKES

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Entre els primers treballs d’Ita O’Brien llistats a Internet Movie Database apareix el de ‘directora de moviment’ a ‘Melanie: The girl with all the gifts’ i la sèrie ‘Humans’. El nom del lloc és tan curiós com transparent: «És així, em dedicava a dirigir el moviment», explica aquesta irlandesa en conversa telefònica. «A ‘Humans’, per exemple, ajudava els actors a habitar el cos d’un robot».

Però O’Brien, formada en ballet i estudiosa de l’expressió corporal, s’ha fet famosa com a ‘coordinadora d’intimitat’, un ofici que encara requereix explicació. «És com dirigir el moviment, només que en l’àmbit de les relacions íntimes. Es tracta d’ajudar a explicar una història a través del cos, no tant de les paraules. És narrativa física. ¿Com expliques un sexe afectuós? ¿I un que reflecteix desig puixant? Això és el que ajudo a fer al director».

Defensant els actors

El ‘coordinador d’intimitat’ compleix una funció narrativa i una altra psicologicoètica: la idea no és només provar d’explicar el sexe, sinó fer-ho de manera que ningú se senti víctima d’abusos, ferit i explotat. Quan a Emilia O’Clarke li suggerien en el rodatge de ‘Joc de trons’ que es tragués el llençol, no hi deuria haver cap coordinador a la sala. La figura vetlla, alhora, per la lògica física de la funció i el benestar mental dels intèrprets.

Una imatge de la segona temporada de ‘Sex Education’.

Una figura així sembla important a ‘Sex education’, ja que la comèdia (amb apunts de drama) de Netflix vol explicar el sexe i les seves complicacions, i atesa la joventut de molts dels seus actors. «Em vaig trobar amb [la creadora] Laurie Nunn el 2018», explica O’Brien. «Sabia el que feia, coneixia el meu conjunt de normes, i volia que cuidés el seu jove repartiment. Des del principi, ens vam entendre molt bé. Com que tinc fills de l’edat dels personatges, moltes petites històries de la sèrie em resultaven familiars».

O’Brien, sigui com sigui, va haver de fer cert treball d’investigació. «El meu primer dia de rodatge em tocava supervisar una escena de sexe lèsbic bastant intensa, i vaig haver de recórrer al ‘Kama Sutra lesbià’ de Kat Harding per conèixer les actituds adequades. Cada actitud ha de respondre als personatges, a la seva veritat i al context de l’escena».

L’ombra d’un dubte

Notícies relacionades

Ocupada amb molts altres projectes (com l’adaptació d’‘Un món feliç’ de Peacock), O’Brien va confiar en un dels seus deixebles, David Thackery, per coordinar el gruix de la intimitat de la segona temporada de ‘Sex education’, que va arribar a Netflix divendres passat.

Com que l’entrevista amb O’Brien es va fer abans que els crítics tinguessin accés als capítols, es va escapar la pregunta de per què en aquests episodis el sexe, fins i tot entre personatges adults, es fa generalment amb tanta roba, ells de vegades amb samarretes de Genesis, elles de vegades amb vestits llargs. ‘Fes-ho vestit’ no sembla una gran lliçó d’educació sexual. ¿I si a base de controlar la intimitat acabéssim anul·lant la positivitat corporal i negant la naturalitat del sexe? Seguirem l’evolució de l’ofici.