Fita de les sèries

Crítica final de ‘Succession’ (T3): màxim punt d’ebullició

  • La tercera temporada de la sèrie de Jesse Armstrong arriba al seu clímax entre aliances inesperades i girs demolidors

Crítica final de ‘Succession’ (T3): màxim punt d’ebullició

HBO

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Succession (T3) ★★★★★

Creador:  Jesse Armstrong

Direcció:  Mark Mylod, Cathy Yan, Shari Springer Berman i Robert Pulcini i d’altres

Repartiment:  Brian Cox, Jeremy Strong, Sarah Snook, Kieran Culkin

País:  Estats Units

Durada:  55 min. aprox. (9 episodis)

Any:  2021

Gènere:  Drama 

Estrena del final de temporada:  13 de desembre del 2021 (HBO Max)

I quan semblava que ‘Succession’ havia de consolidar-se com una sèrie de (sublims) variacions sobre un mateix tema, el de la riquesa com a malaltia, el final de la seva tercera temporada ens sorprèn obrint esquinçalls de dignitat i decència en personatges que crèiem abocats a una volubilitat amoral. Vist amb perspectiva, en realitat, potser tot ens dirigia fins aquest punt: Kendall (Jeremy Strong), en concret, està preparat per a això «des dels quatre anys», diu. Però fins i tot sent conscients de totes les pistes o del creixement lent i implacable d’una ferida comuna en els germans Roy, és impossible enfrontar-se als últims minuts d’aquest episodi final des de la parsimònia: és el drama de ‘Succession’ en el seu punt màxim d’ebullició fins ara, una catarsi i un punt d’inflexió. 

La temporada havia començat entre la runa d’una altra batalla: la traïció de Kendall al totpoderós patriarca Logan (Brian Cox) a la roda de premsa en la qual, en principi, s’havia d’autoinculpar pels horrors que havien tingut lloc a la divisió de creuers de Waystar Royco i la seva posterior ocultació. Des d’un iot a Croàcia, Logan observava el moviment i gairebé semblava somriure.

Aquest somriure es va transformar aviat en rictus i va arrencar una guerra. A un costat, Kendall i el seu poc planificat intent de revolucionar Waystar, en el qual l’acompanya, en principi, el (com gairebé sempre) confós cosí Greg (Nicholas Braun). A l’altre costat, un Logan no gaire lúcid, ni gaire bé del tracte urinari, que designava una nova CEO, Gerri (J. Smith Cameron), mentre continuava manejant tots els fils des de les ombres. 

Durant molt temps, els germans Roy han sigut incapaços d’organitzar-se i reconèixer l’enemic comú: Logan. La seva cimera en una habitació en el segon episodi de temporada no va resultar en cap acord. Els hem vist ridiculitzar-se i humiliar públicament a través de bromes macabres (com Kendall punxant el ‘Rape me’ de Nirvana durant el primer gran discurs corporatiu de Shiv) o cartes obertes escrites amb lletra cruel. Les batalles es podien dirimir en espais íntims, però Armstrong i el seu equip continuen preferint el gran esdeveniment social com a unitat episòdica (o gairebé): pot ser una determinant reunió anual d’accionistes; pot ser la festa de 40è aniversari de Kendall, una autèntica misèria moral de festa. 

La tragèdia d’un home ridícul

La tragèdia d’un home ridículAixí, parafrasejant Bertolucci, es podria haver subtitulat aquesta tercera temporada de ‘Succession’. Tot i que sigui sèrie coral i cada espectador tingui el seu personatge favorit, totes les mirades han estat dipositades en Kendall, aquest home ridícul però emotiu per la seva (no reconeguda) fragilitat. L’esmentat episodi d’aniversari, obra mestra dirigida per Lorene Scafaria (‘Estafadores de Wall Street’), no era realment una versió estesa del clàssic moment rap ‘L to the OG’: malgrat els seus grans acudits i deliris (a la festa, o al món, de Kendall s’accedia per un túnel amb forma de vagina), s’erigia sobretot com una mostra de la decadència total entre Ken, Shiv (Sarah Snook), Roman (Kieran Culkin) i voltants. 

Al centre de la memòria, aquesta escena colpidora en què Kendall movia Roma (que no Roman o Rome) amb Santiago per trobar el regal artesà preparat pels seus fills: ¿metàfora d’una altra connexió perduda? Jeremy Strong demostrava, novament, com de seriosament es pren el seu personatge. «Tan seriosament» com la seva pròpia vida, segons explicava en un controvertit perfil de ‘The New Yorker’ centrat en el seu compromís extrem amb l’ofici d’actor. 

Una cosa semblant a emoció veritable

Notícies relacionades

Una cosa semblant a emoció veritablePerò, ¿és algú a ‘Succession’ digne de veritable compassió? Fins fa poc, gairebé podríem dir que no, en realitat no. Ni tan sols Shiv, tot i que fa uns episodis posés lluny de l’autoritari candidat presidencial Jeryd Mencken (Justin Kirk) i passés de somriure en certa foto de grup. I, no obstant, és fàcil sentir aquesta compassió, perquè en el fons sabem que el responsable primer de tots aquests actes de crueltat és un pare sense escrúpols; forat negre al voltant del qual orbiten adults que mai han deixat de ser nens dolguts.

En aquest final de temporada, les trames entorn de fusions corporatives, així com les idees entorn de la mort o transformació dels mitjans tradicionals, s’han confirmat gairebé com adorns davant el drama sobre els nexes familiars o la seva manca. «Les ànimes són avorrides», diu Greg en un gran moment, però la victòria a què els nostres antiherois aspiren (o potser seria millor dir aspiraven) sembla menys financera que espiritual. El cop d’estat colpeja profund.