ESTRENA SONADA

‘Caballero Luna’: el gir cap a la foscor de Marvel

  • Parlem amb Oscar Isaac sobre la nova sèrie de l’UCM a Disney+, en què dona vida, o vides, a un personatge no gaire conegut però torturat 

  • Ethan Hawke, el vilà de ‘Caballero Luna’: «Els gurus són terrorífics»

‘Caballero Luna’: el gir cap a la foscor de Marvel

Marvel Studios

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una bona prova de la limitada popularitat de ‘Caballero Luna’ més enllà del club de (més) fans de Marvel: quan pregunto a Oscar Isaac què sabia del personatge abans que li proposessin interpretar-lo en una sèrie per a Disney+ em respon, en un espanyol alt i clar, «res». Després afegeix una altra paraula: «¡Zero!».

Creat com a vilà d’’Hombre Lobo’ pel guionista Doug Moench i el dibuixant Don Perlin, Caballero Luna ja fa gairebé mig segle que reparteix les seves llunes minvants per còmics aliens i propis, a més de sèries animades o videojocs, però no ha acabat de despuntar davant els seus companys més populars de companyia. Aquest heroi amb trastorn d’identitat dissociatiu el persegueix certa mala fama d’imitació de Batman: parlem d’un justicier nocturn que no té poders, només molts diners; almenys en una de les seves identitats, la de l’home de negocis multimilionari Steven Grant. 

Modest i tímid

En l’esperada ‘Caballero Luna’ (Disney+, des de dimecres, dia 30), el guionista Jeremy Slater (‘The Umbrella Academy’) resol aquestes comparacions convertint Steven Grant en un empleat d’una botiga de regals d’un museu de Londres modest i tímid. Els seus dies són una mica desastre, però les nits són pitjors: es lliga el turmell al llit per dormir perquè sol aparèixer ves a saber on sense saber què ha passat. «Continuo despertant-me com si m’hagués arrossegat un autobús», li diu a la seva mare, sigui com sigui, en missatge de veu. 

Aquesta estranya sensació del personatge, que no sàpiga què passa en la seva vida, va ser allò que va atraure Isaac cap al projecte: «M’agraden els personatges una mica ‘outsiders’, que se sentin fora de la vida en lloc de part de la vida. Steven Grant vol connectar amb la gent, però no pot. Sent que està fora de tot i no sap per què».

Déu egipci

Una de les nits difícils, Grant desperta als Alps, on una veu cavernosa li demana que «entregui el seu cos a Marc». Qui li parla és, en principi, Jonsu (F. Murray Abraham en la versió original), déu egipci de la lluna. El tal Marc és Marc Spector, mercenari rescatat d’entre els morts per Jonsu que el va convertir en el seu avatar a la Terra. «A poc a poc –diu Isaac– es va desenvolupant aquesta història de trastorn d’identitat dissociatiu. Steven creu que comparteix el seu cos amb el mercenari». Als Alps fa acte de presència Arthur Harrow (Ethan Hawke), un inquietant guru que vol ressuscitar la deessa Ammyt, coneguda per dictar sentència entre els pobres mortals fins i tot abans que arribin a cometre cap mal

Profunditat psicològica

Profunditat psicològicaTampoc resulta tan forassenyat relacionar Marc Spector amb el personatge d’Oscar Isaac en ‘El contador de cartas’, exmilitar que no sap funcionar amb el món. «Hi ha un nexe curiós amb aquesta pel·lícula de Paul Schrader. Però aquell personatge està traumatitzat per les accions que va cometre i no les que van cometre sobre ell. M’agrada connectar els personatges, però també trobar en què són diferents». D’altra banda, algunes discussions amb la seva ja gairebé exdona Layla (May Calamawy) quasi semblen sortides de ‘Secretos de un matrimonio’.

Notícies relacionades

La sèrie pot ser, sobretot al principi, una aventura lúdica de ritme ferotge, però hi ha espai per a la profunditat i la torbació. «Em va sorprendre la riquesa del guió. Marc és el militar, l’home fort, però viu amb por de si mateix i d’aquesta cosa que ell anomena Jonsu. Per a mi aquesta figura és un símbol d’una altra cosa: de la vida interna, de la venjança, de la ràbia pels qui li van fer mal». Isaac pensa que ‘Caballero Luna’ podria fins i tot ajudar que les malalties mentals deixessin de ser tabús. «Poder parlar d’aquests temes en una sèrie gran de Marvel semblava una oportunitat de fer alguna cosa útil». 

L’abraçada del terror

L’abraçada del terrorSembla que ens endinsem en una època del MCU amb més component terrorífic: ja hi va haver l’episodi de ‘¿Qué pasaría si...?’ amb un Capità Amèrica zombi; aviat arribaran ‘Doctor Strange en el Multiverso de la Locura’ i el ‘reboot’ de ’Blade’. «Tot i que tinguin èxit amb tot el que fan, han de continuar creixent i experimentant, i potser per això van escollir aquest personatge o un director tan polític com Mohamed Diab». Codirigeix la sèrie el tàndem format per Justin Benson i Aaron Moorehead (‘El infinito’), que condueixen amb fermesa la sèrie al terror després d’episodis una mica més centrats en l’aventura no exempta d’humor.

Temes:

Sèries