BANDA SONORA
La música de ‘Peaky Blinders’: anacronismes rock d’alt nivell
Al llarg de sis temporades, la banda sonora original i la selecció de cançons de la sèrie han reflectit amb modernitat els conflictes de Tommy Shelby

Abans que la futura pel·lícula de ‘Peaky Blinders’ arribarà als teatres britànics, aquesta mateixa tardor, ‘Peaky Blinders: The redemption of Tommy Shelby’, espectacle de teatre i ball creat per Steven Knight en col·laboració amb la Rambert Dance Company. Segons el pare dels Shelby, una cosa així té sentit perquè la sèrie «sempre ha tingut la música i el moviment al seu cor; ara, aquest cor latent serà transferit a l’escenari».
Si l’espectacle és fidel a la sèrie, respectarà la seva coneguda manca de respecte per la precisió en l’ambientació musical: la seva banda sonora original i la selecció de cançons mai han encaixat amb l’època en què es desenvolupa l’acció, en el període d’entreguerres del segle XX, però sí amb l’esperit punk i el glamur rock d’aquest ‘thriller’ d’època.
Un bandasonorista ideal per al muntatge hauria sigut, per descomptat, Nick Cave, el tema del qual (amb The Bad Seeds) ‘Red right hand’ va ser elegit com a sintonia de la sèrie pel director Otto Bathurst. Tot i que ja havia sonat en les tres primeres entregues de ‘Scream’ (en diferents versions), ‘Expedient X’ o fins i tot ‘Dos ximples molt ximples’, la cançó és sinònim de ‘Peaky Blinders’. Va marcar el to musical de la sèrie: arrogància i dolor, la contradicció interna de Tommy Shelby feta so.
En la segona temporada, ‘Red right hand’ va sonar en versió de PJ Harvey, i en la quarta, d’Iggy Pop amb Jarvis Cocker i, al principi de l’últim episodi, de Laura Marling. La mateixa Harvey va cedir un munt de material preexistent que el productor Flood va modificar i va entrellaçar amb la música original composta per Paul Hartnoll (Orbital), successor de Martin Phipps. En cada temporada s’aniria comptant amb compositors sortits de la música popular abans que de l’estricta composició per a cine o televisió: Dickon Hinchliffe (ex Tindersticks) va tenyir de tristesa la tercera; Antony Genn, antic baixista de Pulp, i Martin Slattery, aliat seu a The Mescaleros, última banda de Joe Strummer, van insuflar energia elèctrica a la quarta.
En les dues últimes ha agafat el relleu, amb especial inspiració, Anna Calvi, elecció lògica per l’influx de Cave (amb qui ha fet una gira) i Harvey (també l’ha produït Rob Ellis) en aquesta ‘art rocker’. «El contrast entre època i música és encara més gran que mai, es pot dir», ens explicava Calvi en una entrevista l’octubre del 2019, època de l’estrena de la cinquena temporada. «Potser perquè he elegit una estètica musical gairebé punk rock més que rock a seques». En mans de Calvi, la desintegració psicològica de Tommy es tradueix en peces d’aire embruixat o psicòtic o sinistre.
A més de la música més incidental, Calvi va aportar cançons noves (‘You’re not God’, amb un ús atmosfèric de la respiració) o versions pròpies ja conegudes de FKA twigs (‘Papi Pacify’) o David Bowie (‘Lady grinning soul’, utilitzada per acompanyar Arthur en un altre accés de violència). Bowie ha sonat també amb la seva pròpia veu: ‘Lazarus’, utilitzada de forma al·lucinant en l’obertura del cinquè episodi de la quarta temporada. Altres favorits de la sèrie són Joy Division: van acompanyar una processó fúnebre en la cinquena temporada (amb ‘Atmosphere’) i acompanyen ara Gina per la presó de Norfolk en la sisena (amb ‘Disorder’). Repassar qualsevol ‘playlist’ de la sèrie a Spotify és caure en virulent tràngol.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència