RIFFS SALVAVIDES

‘Stranger things’ revifa el culte a Metallica amb ‘Master of puppets’

  • Els clàssics del metal superen Beyoncé a iTunes als Estats Units amb el seu clàssic del 1986 inclòs en la ‘finale’ de la quarta temporada

‘Stranger things’ revifa el culte a Metallica amb ‘Master of puppets’

Netflix

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Metallica no eren uns estranys a Hawkins, Indiana, l’epicentre imaginari de ‘Stranger things’: ja en la segona temporada, el malaguanyat Billy (Dacre Montgomery) es preparava per a una cita escoltant ‘The four horsemen’. Però el seu paper sònic és més significatiu i èpic en la ‘finale’ de la quarta temporada.

Dels 150 minuts de durada de l’episodi (el més llarg en la història de la televisió nord-americana), els tres més intensos podrien ser els que mostren Eddie Munson (Joseph Quinn) recuperant els riffs del clàssic ‘Master of puppets’ sobre una caravana per atraure els ratpenats que envolten la casa del malvat Vecna al Mundo del Revés i que l’Steve (Joe Keery), la Nancy (Natalia Dyer) i la Robin (Maya Hawke) tinguin via lliure per atacar el monstre humanoide. 

I havia de passar: ‘Master of puppets’, epopeia thrash metal de gairebé nou minuts originalment publicada el 1986, és ara mateix una de les cançons més populars al món. Ocupa el lloc núm. 2 a iTunes als Estats Units, només per darrere de ‘Running up that hill’, meravella de Kate Bush del 1985 que la mateixa ‘Stranger things’ va reviure amb la seva anterior tanda d’episodis. (Sí, sí, això significa que Beyoncé ha de conformar-se amb un tercer lloc amb el seu primer ‘single’ d’un àlbum propi en solitari en més de sis anys). Al Regne Unit la trobem al lloc 5 de la mateixa llista i a Espanya, una mica més avall, el 29, emparedada entre els tàndems Alvaro Soler/David Bisbal i Bad Bunny/Bomba Estéreo.

Darrere dels passos de Limahl

Darrere dels passos de LimahlEn honor a la veritat, fer sonar ‘Master of puppets’ tampoc és el súmmum de l’originalitat: només en televisió, en l’últim parell de dècades l’hem pogut escoltar a ‘Urgencias’, ‘Els Simpson’ (al capítol del 2006 amb els mateixos Metallica), ‘Padre made in USA’, ‘Billions’ o un altre homenatge als vuitanta com ‘Cobra Kai’. De fet, aquest mateix any ja vam poder escoltar-la abans en el recargolat ‘western’ fantàstic ‘Outer range’

Notícies relacionades

Però, també en honor a la veritat, no és només quina cançó utilitzes, sinó com la utilitzes. I quan els Duffer es proposen revitalitzar un tema saben com fer-ho: ningú esperava que Limahl es fes famós una altra vegada el 2019, però això és justament el que va passar quan el Dustin (Gaten Matarazzo) i la seva nòvia a distància Suzie (Gabriella Pizzolo) van cantar a duo el tema principal de ‘La història interminable’ (produït i cocompost per Giorgio Moroder) en l’episodi final de la tercera temporada. Limahl ha tingut sort amb Netflix: també el tema ‘Too shy’, de la seva banda Kajagoogoo, va tornar a la vida després del seu ús a ‘Bandersnatch’, l’entrega llarga interactiva de ‘Black mirror’.

Cançó sobre l’addicció 

Cançó sobre l’addicció D’altra banda, a l’hora de valorar el bon ús d’una cançó, no és només com s’utilitza, sinó per què s’utilitza. La pregunta aquí seria: ¿encaixa conceptualment ‘Master of puppets’, una cançó sobre drogues i el poder destructor de les addiccions, en el marc d’una batalla èpica contra un monstre d’una altra dimensió? Segons la supervisora musical Nora Felder, té tot el sentit del món. «Existeixen similituds en el sentit que tots dos [les drogues i Vecna] tenen poders destructors que arrabassen a la gent els seus poders personals essencials», ha explicat a ‘Variety’. «Darrere del so metal uptempo s’amaga una lletra de prevenció psicològica i inquietud social moguda per la preocupació per la gent. L’Eddie també amaga la seva part sensible, clarament evident en la seva trobada amb la Chrissy [primera víctima de Vecna a Hawkins], després d’una imatge pública abrasiva». Acceptem l’argument.