PAISATGE AUDIOVISUAL

L’‘streaming’ s’agafa a les franquícies per aixecar el cap

En dies d’incertesa econòmica, les plataformes desenvolupen nous universos a partir de marques conegudes com ara ‘Dexter’, ‘Billions’ o ‘Tomb raider’

L’‘streaming’ s’agafa a les franquícies per aixecar el cap
4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En meitat de processos de reestructuració i de retallada de despeses, les plataformes de ‘streaming’ semblen haver decidit recolzar-se més que mai en marques conegudes, en franquícies ja conegudes o per desenvolupar. És la seva resposta a la incertesa sobre la recessió de l’economia nord-americana; també, una forma de buscar la fidelització, tot i que ni tan sols comptar amb marques com Star Wars i Marvel va evitar a Disney+ la seva primera pèrdua de subscriptors (2,4 milions) en els últims tres mesos del 2022. 

Durant un temps, es va creure que l’‘streaming’ seria un paradís de la pluralitat: un nou horitzó amb una amplitud que permetria escoltar veus inusuals i assistir al reconeixement de creadors que ho havien tingut difícil per consolidar-se en les cadenes de cable, per no parlar de les generalistes. Tanmateix, notícies recents comencen a dibuixar un paisatge més limitat

Universos de ‘Billions’ i ‘Dexter’

Universos de ‘Billions’ i ‘Dexter’A finals de gener, Bob Bakish, director executiu del conglomerat Paramount, anunciava que la cadena de cable Showtime i la modalitat prèmium de la plataforma Paramount+ passarien a dir-se Paramount+ With Showtime, en una fusió que suposarà segurament acomiadaments i que ja ha causat víctimes quant a continguts. Showtime ha començat a treure de la seva plataforma sèries interessants, però no massives, com ‘Kidding’ o ‘Llegar a ser un Dios en Florida’. I ha preferit no estrenar l’adaptació de ‘Tres mujeres’, el celebrat llibre de Lisa Taddeo sobre la sexualitat femenina, amb Shailene Woodley com a protagonista; finalment serà la cadena rival Starz la que la doni a conèixer.

Després de convertir el neo-‘western’ ‘Yellowstone’ en franquícia d’èxit, Chris McCarthy, l’executiu de Paramount que supervisa Showtime des de l’any passat, lidera ara un pla per convertir altres marques conegudes en franquícies longeves. Ja s’han anunciat fins a quatre ‘spin-offs’ del drama financer ‘Billions’: tindrem, no és broma, ‘Millions’ (sobre joves en la trentena aspirants a magnat a Manhattan) i ‘Trillions’ (històries ficcionades de la gent més rica del món), a més de variacions amb seu a Miami i Londres; aquesta última sona redundant en un món on existeix ‘Industry’.

D’altra banda, l’èxit més o menys sorpresa de ‘Dexter: New blood’, la sèrie (en principi) limitada que va donar continuació tardana i un (en principi) final més satisfactori a les peripècies del forense assassí, ha propiciat dos nous projectes, una preqüela sobre el personatge anomenada (clar) ‘Dexter: Origins’ i una segona ‘Dexter: New blood’ més centrada en el seu fill Harrison. Tot això guiat per Clyde Phillips, el ‘showrunner’ de la sèrie original entre les seves primera i quarta temporades, les més ben rebudes. 

Movistar Plus+ és actualment la plataforma espanyola en la qual es poden veure els títols de Showtime, però això canviarà en part amb la pròxima arribada de SkyShowtime, servei de ‘streaming’ que engloba material de, així és, Sky Studios i Showtime, a més de Paramount+, Peacock, Universal o DreamWorks. Segons ens informen des de Movistar, «els clients podran continuar disfrutant de les sèries de Showtime actualment disponibles en la plataforma, així com de les noves temporades que n’arribin». És a dir, les futures noves sèries seran exclusives de SkyShowtime.

Tot ‘spin-offs’ en totes parts

Tot ‘spin-offs’ en totes partsÉs estranya la plataforma que no estigui buscant marques per estendre i arrissar en el temps. A més de l’univers al voltant de ‘Yellowstone’ (o més ben dit, el seu creador, Taylor Sheridan, que mai dorm i també els ha entregat ‘Mayor of Kingstown’ i ‘Tulsa King’), Paramount+ compta amb tot ‘Star Trek’ després d’haver arribat a un acord amb Amazon Prime Video per tenir ‘Picard’ i ‘Lower decks’ en coexclusivitat.

Després dels bons resultats d’audiència d’‘El Señor de los Anillos’, Amazon apostarà per universos de ‘Tomb raider’ i ‘La lista final’, el primer d’aquests amb una sèrie que escriurà la mateixa Phoebe Waller-Bridge. A més, serà a Prime Video on es podrà veure a escala internacional (excepte els Estats Units, l’Orient Mitjà i Israel) la primera sèrie de la saga ‘John Wick’: ‘The Continental’, sobre el famós hotel per a assassins on no es pot matar ningú.  

D’altra banda, a Netflix no pensen deixar que el fenomen ‘Stranger things’ acabi el 2024 amb la cinquena temporada: al desembre se’n va revelar un primer ‘spin-off’ en clau ‘anime’. Aquest mateix any arribaran ramificacions de ‘La casa de papel’ (‘Berlín’, prevista per al desembre) i ‘Los Bridgerton’ (‘La reina Carlota’, sense data d’estrena). A més, Netflix filma al Regne Unit una (perillosa, segons han explicat els tabloides britànics) versió ‘reality’ d’‘El juego del calamar’

Notícies relacionades

No se’n vagin encara, hi ha més variacions sobre temes coneguts: AMC+ serà el lloc per veure futures sèries de ‘The walking dead’ com ara ‘Dead city (o sigui, Maggie i Negan a Nova York), ‘Daryl Dixon’ (el mateix a França) i una per titular sobre Rick i Michonne. El mateix servei de ‘streaming’ allotja l’Univers Immortal d’Anne Rice, basat en dues sèries de novel·les, ‘Entrevista con el vampiro’ i ‘Las brujas de Mayfair’, que van acabar interconnectades.  

Els creadors i crítics culturals més optimistes pensen en aquest laberint de franquícies com aquesta cobertura que, en realitat, farà possible invertir en riscos. Els més realistes s’afligeixen veient com guionistes amb món propi s’han de conformar a utilitzar les franquícies com a cavalls de Troia per a les seves millors idees. Temps incerts per a la imaginació.