ICONA DE LA TELEVISIÓ

Jon Hamm, el nou dolent de ‘Fargo’: «Disfruto subvertint les expectatives d’alguna manera»

Parlem amb l’emblemàtic protagonista de ‘Mad men’ sobre el seu paper de xèrif trumpista en la cinquena temporada de ‘Fargo’, estrena a Movistar Plus+ aquest dimecres, dia 29

‘Criminales’, nova gran aposta de Disney+: ¿què ve després d’un atracament perfecte?

¿A quins paisatges barcelonins s’ha rodat ‘Criminales’, la sèrie de ‘thriller’ britànica que estrena Disney+?

Jon Hamm, el nou dolent de ‘Fargo’: «Disfruto subvertint les expectatives d’alguna manera»

Archivo

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Contra gairebé tot pronòstic, ‘Fargo’ (cinquena temporada, a Movistar Plus+ des de dimecres, dia 29) va acabar caient bé fins i tot als que, al principi, lluitàvem per entendre com s’atrevia algú a apropiar-se d’un llegat com el del clàssic de Joel i Ethan Coen del 1996, una pel·lícula perfecta, entre altres motius, per la seva concisió. Cinc temporades després, el ‘showrunner’ Noah Hawley ha deixat clar el seu escàs interès en la mera imitació: ‘Fargo’, la sèrie, té la barreja d’humor absurd i foscor dels germans Coen, però també inclou altres horitzons, tant geogràfics com temporals i conceptuals

La seva nova temporada (també una nova història, com de costum) és, d’altra banda, una espècie de tornada al principi. Després d’una ambiciosa entrega sobre una guerra de màfies a la Kansas City dels anys cinquanta, exploració de la història racial dels Estats Units, Hawley torna a Minnesota i a temps més recents, al 2019, per aixecar una comèdia negra criminal amb facinerosos una mica matussers i dones policies desesperades.  

La britànica Juno Temple (Keeley de ‘Ted Lasso’, entre moltes altres coses) es calça un marcat accent de Minnesota per interpretar Dorothy ‘Dot’ Lyon, mestressa de casa que, després de ficar-se en alguns embolics amb les autoritats, ha de torejar amb un passat que creia ben llunyà. Aquell passat té la forma d’un xèrif de Dakota del Nord, l’ultraconservador Roy Tillman (un immens Jon Hamm), amb el seu propi ranxo, la seva pròpia església, les seves pròpies lleis i les seves pròpies lectures, tirant a problemàtiques, les Sagrades Escriptures. Ah, i amb pírcings als mugrons. 

Un home Marlboro 

Un home Marlboro Després del final de ‘Mad Men’, Hamm podria haver-se guanyat com a galant gens irònic, però sempre li ha agradat trencar les expectatives i autodesmitificar-se una mica. Una cosa que torna a fer a ‘Fargo’. «Disfruto subvertint les expectatives d’alguna manera», confirma l’actor a ‘EL PERIÓDICO’ en taula rodona virtual. «A la televisió, passes molt temps amb els personatges, amb els actors, i des de fa temps m’agrada jugar amb la idea que la gent té formada sobre mi. És una cosa que van saber aprofitar Tina Fey i Robert Carlock, amb els quals vaig fer ‘Rockefeller Plaza’ o ‘Unbreakable Kimmy Schmidt’. Fent aquestes sèries m’ho vaig passar molt bé, igual que ara a ‘Fargo’». 

Hamm compartia ja una història amb Hawley, capità de la nau: va participar en la segona temporada de la seva sèrie ‘Legión’ com a narrador, i a la pel·lícula ‘Lucy in the sky’ era l’astronauta i instructor que despista l’astronauta Lucy Cola (Natalie Portman) de les seves ambicions espacials. Es van avenir i l’actor no va poder desdenyar aquesta nova proposta: «La idea original sempre va ser que interpretés l’icònic Home Marlboro. Un home prototípicament americà, solitari, independent, però potser també una mica tonto. Al cap i a la fi, aquell tipus va morir de càncer de pulmó. És a dir, no sabia que el que feia l’estava matant. Noah volia explorar els dos costats d’aquesta imatge icònica». 

Hamm ja va ser a prop de l’univers Coen quan va participar com a perruquer amb caràcter a ‘The Jesus rolls’, ‘spinoff’ d’‘El Gran Lebowski’ protagonitzat i dirigit per John Turturro. Quan va saber de ‘Fargo’ per primera vegada, va pensar el mateix que molts: «Em semblava una idea terrible. ¿Per a què trastejar amb una pel·lícula tan meravellosa? Després vaig veure la primera temporada i em vaig quedar de pedra. Noah Hawley sabia quina classe d’història estava explicant. Després, em va sorprendre gratament que cada temporada posterior fos diferent sense deixar de ser adjacent al material de base».

Seguirà a la televisió 

Seguirà a la televisió Actor de coneguda persistència, Hamm va anar encadenant rols episòdics (‘Ally McBeal’, sense acreditar; ‘Las chicas Gilmore’), treballs televisius més regulars però oblidats (‘Providence’, ‘The Division’) i incursions cinematogràfiques minúscules (Jove Pilot núm. 2 a ‘Space Cowboys’, de Clint Eastwood) fins que va arribar el seu any màgic, 2007, quan va ser elegit entre més de vuitanta candidats per interpretar Don Draper, l’executiu més astut de ‘Mad men’. Tot i que l’hem vist a bones pel·lícules (Eastwood li va donar un paper més important a ‘Richard Jewell’), les sèries semblen continuar sent el seu medi natural. 

Notícies relacionades

Per això mai acaba d’allunyar-se’n massa. Aquest mateix any, ‘Fargo’ a part, l’hem vist a ‘The morning show’ com el magnat tecnològic Paul Marks. Fa poc s’anunciava ‘American hostage’, en què Shawn Ryan (‘The shield’) adaptarà el pòdcast narratiu d’igual nom sobre un (veritable) reporter radiofònic convertit en intermediari d’una negociació d’ostatges; Hamm serà el protagonista, com ja ho va ser en el pòdcast. 

Per a ell l’important és que les històries tinguin un principi i un final. «El caràcter obert de la televisió tradicional és un desafiament», admet. «Prefereixo comprometre’m amb coses que sé que tindran un desenllaç. Amb ‘Mad men’, vam tenir la sort de poder explicar aquesta història durant gairebé una dècada, però aquests casos són pocs i poc freqüents en aquest mitjà ara mateix. Veurem un percentatge encara superior de sèries limitades en els pròxims anys; aquesta és la nostra manera de consumir televisió ara mateix».