La competència

Lleida ja nota el moviment de passatgers de l'autobús al tren

L'autocar, 3 euros més barat però més lent, comença a perdre usuaris

L'empresa Alsina Graells esperarà tres mesos per decidir si modifica l'oferta

Dues usuàries esperen que arrenqui l’autobús que uneix Lleida amb Barcelona per l’AP-2, dimecres passat.

Dues usuàries esperen que arrenqui l’autobús que uneix Lleida amb Barcelona per l’AP-2, dimecres passat. / RAMON GABRIEL

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
LLEIDA

Catorze passatgers, encara somnolents, ocupen els seus seients. L'autocar es veu gairebé buit. Són les sis del matí i el vehicle, amb capacitat per a 54 places, està a punt de sortir de l'estació d'autobusos de Lleida cap a Barcelona. Trigarà, com a mínim, dues hores i quart a fer el trajecte per l'AP-2. Fins a aquesta setmana, aquest servei de la companyia Alsina Graells era l'únic mitjà de transport col.lectiu que permetia, a un preu raonable, arribar a Barcelona des de Lleida a primera hora del matí. La posada en marxa dels nous trens Avant de Renfe amenaça de posar fi a la seva hegemonia.

"Ho estem començant a notar", confessava, dos dies després de l'estrena ferroviària, un treballador d'Alsina Graells. Per gairebé el mateix preu --el bitllet costa 20,40 euros en tren davant dels 17,50 de l'autocar--, els lleidatans es poden plantar ara a Barcelona en a penes una hora i 12 minuts.

De moment, la companyia no té previst modificar ni horaris ni preus. "És aviat per valorar l'impacte dels nous trens. Esperarem almenys tres mesos per veure quin ha estat l'efecte real sobre la demanda", relaten fonts de l'empresa. "Entre altres coses --explica un portaveu--, perquè al principi els usuaris tendeixen a sentir-se atrets per la novetat, però passat un temps, alguns solen tornar als seus antics hàbits".

PER A MATINERS

Els que més profit trauran del nou servei ferroviari són els matiners. El primer Avant del dia surt de la capital del Segrià a les 7.05 hores i, si es compleixen els horaris previstos, arriba al seu destí a les 8.17 hores, a penes dos minuts després de l'autobús que ha sortit a les sis del matí.

"Jo sóc una de les que es canviaran, deixaré l'Alsina per passar-me al tren", assegura Conchita, que viatja diàriament entre Lleida i Barcelona, normalment amb el cotxe de les sis del matí. "Ja era hora que algú li fes la competència a l'autocar. A veure si així flexibilitza una mica els horaris i també abarateix els preus", afegeix.

Marta Alòs, diputada de CiU al Parlament, es manté fidel a l'autocar, encara que no descarta "provar alguna vegada els nous trens". L'exregidora lleidatana ha optat per l'Alsina, "en part, com a protesta pels preus abusius que cobrava l'AVE. No era, en absolut, un servei pensat per als treballadors". En el seu mateix vehicle viatja Josep, que ha preferit el bus perquè la parada en què baixa a Barcelona està molt a prop del lloc on va.

CONNEXIONS

Notícies relacionades

"L'avantatge que té l'autobús sobre el tren és la seva capacitat d'arribar a l'últim racó", argumenta el portaveu de l'Alsina Graells. La competència del tren potser causarà un transvasament de passatgers de la línia d'autobús per autopista a favor de l'Avant, però obligarà a reforçar les connexions des de les poblacions pròximes a Lleida i les del Pirineu amb l'estació de ferrocarril.

"El que passa és que, si ens quedem només amb les línies dels pobles, on el bitllet costa a penes un euro, el negoci serà ruïnós", es lamenta un conductor. Opina que l'oferta de Renfe "és una competència deslleial". "Com a servei públic que és, el paguem tots", afirma, i tem que, si les coses segueixen així, "la Generalitat haurà de subvencionar el transport per carretera".