pas endavant d'una infraestructura estratègica

Els bitllets de l'AVE Figueres-París surten a la venda a meitat de preu

Els trams de Barcelona a la ciutat empordanesa i Perpinyà-Montpeller seran a velocitat convencional

La línia pel túnel del Pertús s'estrenarà el 19 de desembre amb dos trens diaris en cada sentit

3
Es llegeix en minuts
FERRAN COSCULLUELA / Girona

El president de Renfe, Teófilo Serrano, va desvelar ahir la resposta que el conseller Joaquim Nadal va definir com «la pregunta del milió dels últims mesos». El nou servei d'alta velocitat entre Barcelona i París començarà a funcionar el 19 de desembre que ve, amb dos trens diaris en cada sentit. En realitat es tractarà d'una alta velocitat descafeïnada, ja que els trams entre la capital catalana i Figueres (Alt Empordà) i entre Perpinyà i Montpeller es faran a velocitat convencional. Els bitllets surten a la venda avui a un preu promocional de 63,30 euros, però la tarifa ordinària serà de 130,90 euros.

El viatge entre Barcelona i París durarà 7 hores i 25 minuts, una hora i quart menys que amb el servei ferroviari més ràpid de què es disposa en l'actualitat (el talgo que va fins a Montpeller) i cinc hores menys que amb el tren hotel nocturn. Com va avançar aquest diari al setembre, els combois sortiran de Barcelona a les nou del matí i a la una del migdia, mentre que els trens que surtin de París ho faran a les 7.20 hores i a les 15.20 hores.

Serrano va afirmar que la companyia espera incrementar en un 20% el nombre d'usuaris d'aquesta línia gràcies a aquesta nova oferta, ja que considera que és «molt competitiva» respecte a altres mitjans de transport. I també va explicar que Renfe augmentarà el nombre de freqüències d'aquest recorregut a mesura que la demanda vagi en augment.

El viatge Barcelona-París requerirà un transbord a Figueres, que durarà entre 15 i 24 minuts. Els passatgers sortiran de la capital catalana en un dels moderns trens de mitja distància 449, d'ample ibèric, i després d'una parada a Girona, el comboi els deixarà a la nova estació de Figueres-Vilafant. Allà hauran d'agafar un TGV de la companyia francesa SNCF que els portarà a París travessant els Pirineus pel túnel internacional del Pertús.

DOS ANYS DE TRANSBORDS / La incomoditat del transbord durarà dos anys, el temps que es trigarà a acabar la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Figueres. Una obra que, una vegada més, és molt possible que no s'ajusti a l'últim calendari previst (el 2012), ja que Serrano va advertir que la data oscil·larà entre finals d'aquell any «i principis del 2013».

Per un problema informàtic que s'allargarà fins a la primavera, Renfe només vendrà els bitllets de la nova línia a les taquilles de les estacions. Els passatgers que vulguin comprar-ne per internet només podran adquirir les butlletes del trajecte Barcelona-Figueres, fora que utilitzin el serveion linede SNCF, que no tindrà limitacions.

El president de Renfe també va anunciar ahir que els trens de mercaderies connectaran el port de Barcelona amb França a partir del 21 de desembre. «Serà el primer tram de l'arc mediterrani», va afirmar. Els combois circularan pel tercer carril d'ample europeu que s'ha construït entre l'estació de mercaderies de Girona i l'estació de Figueres. El servei, que començarà amb quatre trens per setmana i suposarà un estalvi de cinc hores de viatge, permetrà augmentar el volum de transport considerablement, ja que els combois s'ampliaran de 450 a 750 metres.

Serrano va comparèixer acompanyat del conseller Nadal, en un acte que casualment ha coincidit amb la recta final de la campanya electoral. El responsable de Política Territorial i Obres Públiques va aprofitar per fer callar els rumors sobre la possible supressió de la línia convencional entre Figueres i Portbou. «No s'eliminarà. Al contrari, es mantindrà i es potenciarà», va assegurar Nadal.

El conseller es va comprometre,

a més, a estendre el servei de la

Notícies relacionades

devolució exprés de l'import del bitllet en cas de retard a totes les línies de mitja distància quan la Ge-

neralitat n'assumeixi les compe-tències.