Conflicte als aeroports

Hotels a mig gas

L'ocupació a Barcelona va caure ahir al 50%, quan estava previst gairebé un 70%

Les agències de viatges calculen que hauran de reemborsar 250 milions d'euros als seus clients

Dos passatgers observen les pantalles d’informació de l’aeroport del Prat, ahir, on, després de tres dies de caos aeri, tots els vols sortien amb normalitat.

Dos passatgers observen les pantalles d’informació de l’aeroport del Prat, ahir, on, després de tres dies de caos aeri, tots els vols sortien amb normalitat. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
M. JESÚS IBÁÑEZ / FIDEL MASREAL
BARCELONA

La meitat de les 50.000 places hoteleres de Barcelona estan buides aquests dies en gran mesura per culpa dels controladors aeris. El que a priori semblava el millor pont del 2010, ha acabat costant diners als operadors turístics, especialment a les agències de viatges, que calculen que, a tot Espanya, hauran de reemborsar uns 250 milions d'euros als clients que finalment s'han quedat sense poder volar.

«En 35 anys d'activitat, no havia viscut mai una situació com la que es va produir entre divendres a la tarda i dissabte al matí», rememorava ahir Jaume Ventura, membre de la Unió Catalana d'Agències de Viatges Emissors (Ucave), que no espera tenir abans de dijous dades definitives de les pèrdues ocasionades als seus associats pel bloqueig de l'espai aeri.

Per a alguns altres, com ara els hotels i els restaurants, el problema és tot el que s'ha deixat d'ingressar per culpa d'aquesta vaga. Els propietaris dels allotjaments estudien a Barcelona una primera dada reveladora: l'ocupació, inicialment prevista entre un 68% i un 70%, havia caigut ahir entre 15 i 20 punts, assegura Jordi Clos, el president del Gremi d'Hotels de Barcelona. «I ja no hi ha cap esperança que es pugui recuperar entre dimarts i dimecres», afegeix.

Els 388 establiments adherits a l'entitat acabaran d'avaluar entre avui i demà l'impacte econòmic de la mobilització dels controladors. I encara hi ha ajudat el fet que, en un primer moment, els turistes que volien deixar la ciutat tampoc poguessin sortir durant els dies del tancament aeri. «De fet -indica Clos-, gràcies a aquesta situació, dissabte i diumenge, el descens de reserves només va ser d'un 5%».

Esmorzars gratis

Això no significa, no obstant, que la situació resultés agradable. Al contrari. La jove recepcionista d'un hotel de la capital catalana explicava ahir el cas d'una clienta, «que va sortir divendres, a les vuit del matí, perquè tenia un vol a les Canàries, i va tornar a l'hotel, a les set del vespre, sense saber quan podria marxar», va relatar. Davant del gran empipament de la senyora, l'establiment va optar per «regalar-li almenys l'esmorzar», va destacar la treballadora. «I no només s'han deixat d'omplir llits, també s'han perdut serveis de cafeteria i de restaurant», va afegir.

Notícies relacionades

Però com deia un operador, «hi ha exemples per a totes les situacions». Eva i Ana, dues malaguenyes de poc més de 25 anys, arrossegaven diumenge al matí les seves maletes per les voreres de la Sagrada Família. Acabaven d'aterrar a Barcelona i anaven a buscar el seu hotel, situat un parell de carrers més amunt. «Encara que ens hem perdut dos dies de vacances

-haurien hagut de volar divendres, van explicar-, hem preferit viatjar que no pas que ens reemborsessin els diners dels bitllets d'avió», va explicar una. «És que com que hem fet totes les reserves per internet, ens arriscàvem a acabar perdent l'hotel i les entrades a un musical», va afegir l'altra.