Les preferències
Medicina manté un ampli avantatge com a carrera amb més demanda
Cada plaça dels estudis de metge compta amb prop de cinc aspirants
La demanda d'estudis superiors no ha deixat d'augmentar a Catalunya des que, el 2005, es van comptabilitzar 41.873 candidats a ingressar a la universitat. Aquesta vegada els que aspiren a matricular-se en el primer any d'un grau universitari el curs 2011-2012 han estat 50.650, un 2% més que fa un any, segons les dades facilitades ahir per la Secretaria d'Universitats i Recerca. Els estudis més sol·licitats en primera preferència han tornat a ser els de Medicina. En quatre de les sis universitats públiques que imparteixen aquests estudis la carrera lidera la taula de preferències i treu un ampli avantatge als seus immediats perseguidors. La nota de tall més alta per accedir al sistema públic, un 12,158, és precisament la que s'exigeix en la titulació de Medicina de la Universitat de Barcelona (UB).
Un nombre similar d'estudiants catalans al de fa un any, 4.625, han escollit els estudis que condueixen a l'obtenció del títol de metge com a primera opció universitària, per als quals s'ofereixen una mica menys d'un miler de places. Lluny queden els 2.521 que han fet el mateix amb la carrera d'Administració i Dirección d'Empreses (ADE), els 2.279 que opten a una plaça en Infermeria o els 2.267 que han manifestat la seva predilecció per cursar Educació Primària.
A més de les de Medicina, entre les notes més exigents únicament s'hi ha fet un lloc l'Enginyeria en Tecnologies Aeroespacials de la Politècnica (UPC) on, per a les 60 places de primer any, es necessita un 12,066, i la carrera de Periodisme de la Pompeu Fabra (UPF), on es podrà ingressar amb un 11,746. Al capdamunt de la classificació ocupen també posicions destacades alguns dels estudis emparentats amb la Medicina, com les Ciències Biomèdiques i Ciències Mèdiques Bàsiques i Odontologia a la UB, o Ciències Biològiques i Veterinària a l'Autònoma (UAB).
Les greus dificultats per les quals passen alguns sectors de l'economia productiva es reflecteixen igualment en les sol·licituds dels estudiants. Enginyeries com les de la Construcció i també la d'Edificació han vist que es reduïa sensiblement la demanda, i en conseqüència, la nota d'accés requerida per cursar-les, el mateix que ha passat en Arquitectura, tot i que el descens ha estat més suau.
El creixement de la borsa global de preinscrits ha estat fonamentalment impulsat per l'increment, d'un 22%, del nombre d'estudiants que ja compten amb una carrera universitària.
Les dades difoses ahir també mostren un increment del 10% respecte al 2010 del percentatge d'estudiants que, després d'haver abandonat la titulació que cursaven, han sol·licitat després ingressar en una nova carrera. Més de 8.700 estudiants inscrits es troben en aquesta situació. El secretari d'Universitats del Govern, Antoni Castellà, va assenyalar ahir que és necessari fer «un esforç en matèria d'orientació» perquè «la mobilitat d'estudiants entre carreres» no sigui excessiva. I va afegir que la decisió del Ministeri d'Educació d'haver optat per carreres de quatre anys de durada en lloc de tres, a l'hora d'adaptar-se a l'espai europeu, obligava a dissenyar estudis molt més especialitzats que no ajudaven a evitar abandonaments.
- Xarxa elèctrica ¿Què és el zero energètic, la principal hipòtesi de l'apagada generalitzada?
- Tall del subministrament elèctric Apagada generalitzada a Espanya: ¿què ha passat amb la llum?
- Espanya, paralitzada per una gran apagada d’origen desconegut
- Xarxa elèctrica Les causes de l'apagada massiva a Espanya i Portugal
- Apagada massiva La llum també se'n va a Portugal en una apagada que afecta Europa
- Recuperació progressiva Rodalies reinicia el servei de manera gradual però sense arribar a Lleida ni Tarragona
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Apagada El Govern central redueix al mínim la causa de l’apagada per ciberatac i investiga una fallada tècnica
- Infraestructures Rodalies serà gratuït durant tota la jornada quan els trens comencin a circular
- Cues de cotxes des de la matinada a les gasolineres de Barcelona per a repostar i omplir generadors