FUNDADOR DE LA PLATAFORMA D'ACTIVISME 'ON LINE' ACTUABLE

"Un sol ciutadà és capaç de provocar canvis al món"

Connectat. Francisco Polo, a l’arxiu d’EL PERIÓDICO, dijous.

Connectat. Francisco Polo, a l’arxiu d’EL PERIÓDICO, dijous. / JULIO CARBÓ

3
Es llegeix en minuts
JUAN FERNÁNDEZ / Madrid

El setembre del 2010, l'emprenedor social Francisco Polo (València, 1981) va estrenar a internet la plataforma d'activisme ciutadà Actuable. En aquest temps, dos milions de persones ja s'han apuntat a aquesta eina per provocar canvis socials mitjançant el suport on line d'altres ciutadans. I els canvis són reals, com ha comprovat EL PERIÓDICO: la campanya impulsada per aquest diari a través d'Actuable per acabar amb els llimbs legals dels Centres d'Internament d'Estrangers (CIE) s'ha saldat amb èxit.

-¿Què és Actuable?

-Som una plataforma d'activismeon line que ofereix als ciutadans un instrument útil perquè provoquin canvis al món amb campanyes sobre assumptes concrets que els importen, normalment lligats al medi ambient, el consum, els drets o la lluita contra les injustícies. Busquemempoderar les persones.

-¿Què significa aquesta expressió?

-Empoderar no és donar poder a la gent, sinó fer-la conscient del poder que té, que és més gran del que a vegades pensem. Les campanyes que hem convertit en triomfs demostren que un sol ciutadà pot provocar canvis al món si s'ho proposa. Nosaltres oferim l'eina per fer-ho. El temps en què l'autoritat actuava sense comptar amb la gent ha passat.

-Sona bé, també a utòpic.

-No són utopies, són victòries reals, com la d'EL PERIÓDICO amb  els CIE, o la que va aconseguir un ciutadà enfront deLa noria de Tele 5, o la que van engegar els veïns de Llorca. Aquests, a través d'una petició a Actuable, van obligar els bancs a fer que els diners de les indemnitzacions pel terratrèmol s'utilitzessin per arreglar les vivendes que havien quedat destrossades, no per pagar les hipoteques.

-¿Com és la mecànica?

-La persona que posa en marxa una petició a Actuable ha d'explicar en una carta en què consisteix el problema que vol solucionar i a qui vol dirigir-se. Quan algú se suma a una campanya determinada, al subscriure-la li està enviant un correu electrònic al responsable de qui depèn aquell assumpte per fer-li veure el suport amb què compta la campanya. És molt important encertar el destinatari. Si l'autor de la petició contraLa noria s'hagués dirigit a Tele 5, no hauria passat res. Però va tenir l'astúcia d'escriure a les marques que s'anunciaven al programa. Aquest va ser el seu encert.

-¿I no és més fàcil seguir les vies tradicionals de denúncia?

-Quan els problemes s'aborden des de dalt, i no des de baix, els canvis no arriben. La nostra teoria del canvi és atacar les petites causes que estan a la base dels grans problemes, perquè així es genera l'entorn adequat perquè es produeixin els grans canvis. Li posaré un exemple: Rosa Parks.

-¿Què tenen a veure amb ella?

-Un dia, Rosa Parks va decidir no aixecar-se del seient de l'autobús que estava reservat a la població blanca. Va ser una decisió individual, però va generar un esclat social que va acabar provocant el gran canvi. Si Rosa hagués demanat una llei per acabar amb la segregació dels negres, hauria fracassat.

-A l'activisme on line

-¿I per què l'activisme ha de ser esgotador? ¿Qui diu que hagis de donar la teva vida per una causa? Aquí del que es tracta és de provocar canvis. La possibilitat de provocar canvis sense esforç és una virtut de l'activisme on line, no un perjudici. Hi ha gent que no té temps per posar-se darrere d'una pancarta, però pot subscriure una petició i fer que un problema se solucioni.

-¿Vostès són les oenagés del segle XXI?

-Si ho comparem amb un front de batalla, les oenagés són la infanteria i nosaltres la cavalleria, un grup que en un moment de la batalla entra en acció i, amb més eficàcia, aconsegueix una victòria. Som entitats d'emprenedoria social, no una oenagé.

-¿I de què viuen?

-Oferim la nostra eina gratis als ciutadans, però també donem serveis extres a les oenagés, per ajudar-los a connectar amb les persones que puguin estar interessades en les seves campanyes, i això sí que ho cobrem. L'equip el formem cinc persones.

Notícies relacionades

-¿Com ha vist la campanya impulsada per EL PERIÓDICO sobre els CIE?

-Ha sigut pionera. És la primera vegada que una empresa privada, però amb una forta vocació de servei ciutadà, fa el pas de convertir-se, mitjançant aquesta acció, en una empresa social. Esperem que es repeteixi.