UN FENOMEN DELICTIU propi de la capital de les dues rodes
Barcelona, set motos robades al dia
Entre l'1 de gener i el 31 de juliol d'aquest any es van sostreure 1.565 motocicletes a la ciutat
La xifra suposa un descens del 7% de robatoris respecte del 2011 per la pressió dels Mossos
¿A vostè també li han robat la moto? ¿L'ha recuperat o encara l'espera? Expliqui'ns la seva experiència en un correu aentretodos@elperiodico.com. Els casos més interessants es publicaran a EL PERIÓDICO.
Barcelona i les motos van indissolublement unides. Per bé i per mal. Si bé la gran presència de motos a la ciutat serveix per descongestionar el trànsit, també fa que la capital catalana sigui, segons mostren les estadístiques de les asseguradores, l'urbs espanyola on, amb diferència, es roba més aquest vehicle de dues rodes. Segons els Mossos d'Esquadra, de l'1 de gener al 31 de juliol d'aquest any, a Barcelona es van robar 1.565 motocicletes, una mitjana de 7,3 motos al dia. Aquesta xifra suposa que des de començament d'any s'ha robat el 0,7% del parc de motocicletes matriculades a la ciutat.
Tot i que la xifra és encara molt alta, la pressió policial ha aconseguit que sigui un 7% inferior a la de l'any anterior i continuï una dinàmica de descens des del 2008, quan a la ciutat es robaven una mitjana de 9,6 motos cada dia. Respecte d'aquell any, el nombre de motos robades ha baixat gairebé un 25%. A aquesta tendència s'hi suma que en els set primers mesos del 2012 es van recuperar el 53% de les motos sostretes.
218.000 MOTOS MATRICULADES / Mossos, asseguradores i empreses d'alarmes consultades per aquest diari coincideixen a dir que la principal raó que a Barcelona es robin tantes motos és que és la ciutat on n'hi ha més de matriculades. «A Barcelona es roben més motos que en cap altre lloc perquè és on més n'hi ha», diu el director de la web Foromotos. Segons la Direcció General de Trànsit, Barce-
lona és la ciutat europea amb més motos: n'hi ha matriculades 218.000 (una per cada set habitants), mentre que a Madrid n'hi ha 164.000 (una per cada 19 habitants).
«Bona part de les motos robades són enviades a l'estranger, sobretot al Marroc. Moltes altres són desballestades i les seves peces són utilitzades com a recanvis», explica l'inspector dels Mossos Pere Guillén, subcap de l'Àrea Territorial d'Inves-
tigació de Barcelona. En altres casos, les motos són sostretes per lladres que les utilitzen per fer robatoris pel mètode de l'estrebada i fins i tot per encastar-les als aparadors d'establiments comercials.
Però la majoria alimenten el mercat negre, sigui local o estranger. «Per una escúter robada, en el mercat negre a Espanya es paguen uns 1.500 euros», diu David Bernárdez, gerent d'Asiro, una empresa de disseny i venda de dispositius de geolocalització de vehicles.
Però els ulls dels lladres no es miren de la mateixa manera totes les motos. Les estadístiques de les asseguradores mostren que són les motocicletes tipus escúter les més robades. Les bandes tenen dos models al punt de mira: l'Honda SH i la Yamaha XP 500. «Amb les dues motocicletes fan estralls», diu el responsable de Foromotos.
«Són les més robades perquè les seves peces tenen sortida en el mercat paral·lel de recanvis», explica Iván Domínguez, director comercial de la corredoria Pont Grup, especialitzada en les assegurances de motocicletes. Les estadístiques d'aquesta companyia són clarificadores. A tall d'exemple, de totes les Yamaha assegurades per aquesta companyia que van ser sostretes el 2011 a Espanya la meitat van ser robades a Barcelona. «De les 4.627 Yamaha que teníem assegurades, se'n van robar 83 a tot Espanya. D'aquestes, 42 van ser sostretes a Barcelona. A Madrid en van robar 12», explica Domínguez.
«Bona part dels robatoris són per encàrrec», explica. «Algú té un accident de moto i el vehicle ha quedat fet malbé. Alguns tallers, en comptes de demanar peces originals, encarreguen a lladres que robin una moto que sigui del mateix tipus. Un cop la tenen, labolquensobre la moto accidentada. És a dir, treuen les peces i les fan servir per reemplaçar les danyades», explica el responsable de Pont Grup. Els recanvis de motos són cars i les peces robades es venen a meitat de preu.
Notícies relacionadesGREUS PERJUDICIS / A Barcelona, on qui té una moto no la fa servir amb fins lúdics sinó sobretot per anar a treballar, la sostracció suposa un contratemps greu per a la víctima. «A mi em van ocasionar un perjudici immens, perquè la moto la faig servir per anar a treballar», diu Isabel Mateu, a qui li van robar la moto de nit davant de casa seva. Quan va baixar al carrer i va veure que el vehicle havia desaparegut, li va caure el món a sobre. «No vaig plorar perquè hi havia la meva filla. Els Mossos em van dir que si qui me l'havia robat la volia per a peces ja me'n podia oblidar», recorda.
Ester Esteban ha tingut aquest disgust per partida doble: a ella ja li han robat dues motos. «Al final me n'he comprat una de menys habitual, a veure si així no me la roben», diu. «La sensació que et queda és que tant és com la protegeixis, que te la robaran igualment», comenta.
- Tomé tensa la selecció
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- El problema de l’habitatge El lloguer de temporada creix el doble de ràpid a Barcelona que a Madrid
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi