EL FINAL D'UNA INSTRUCCIÓ DE QUATRE ANYS

El jutge culpa només els pilots de l'accident de Spanair a Barajas

L'actuació dels mecànics no va influir en el sinistre, segons els magistrats

L'Audiència de Madrid arxiva la causa penal, ja que tots dos van morir

Restes de l’avió de Spanair accidentat a l’aeroport de Barajas.

Restes de l’avió de Spanair accidentat a l’aeroport de Barajas. / EFE

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ
MADRID

Ningú s'asseurà al banc dels acusats per la tragèdia de Spanair. Més de quatre anys després que 154 passatgers perdessin la vida a l'estavellar-se a Barajas un aparell d'aquesta companyia, l'Audiència Provincial de Madrid ha arxivat la causa penal a l'atribuir la responsabilitat exclusivament als dos pilots, Antonio García Luna i Francisco Mulet, tots dos morts en el sinistre. Els dos tècnics de manteniment imputats per 154 delictes d'homicidi per imprudència pel jutge instructor han quedat exonerats al considerar el tribunal que no existeixen indicis que contribuïssin a la tragèdia. A les víctimes només els queda ara la via civil per obtenir indemnitzacions econòmiques.

En els dos actes dictats ahir, la secció 15 de l'Audiència Provincial, integrada pels magistrats Pilar de Prada, Carlos Fraile i Santiago Torres, deixa clar que va ser la conducta imprudent dels pilots la que va produir el sinistre. «Es va iniciar la maniobra sense que els pilots accionessin la palanca de control de flaps islats, per col·locar-los en posició d'enlairament i després d'un repàs de forma descuidada de les tres llistes de comprovació que contenien diversos apartats essencials de l'enlairament», relata.

A l'error dels pilots se'n va afegir un altre d'origen mecànic. El sistema d'alarma TOWS, que els hauria d'haver advertit del seu oblit, tampoc va funcionar. El jutge instructor va imputar els mecànics de Spanair Felipe García i José Antonio Viñuelas a l'apreciar indicis que no van reparar de forma correcta l'avaria d'una sonda i que aquest error hauria pogut influir en l'avaria del TOWS, però l'Audiència tira per terra aquesta tesi.

Notícies relacionades

IMPRUDÈNCIA / Els magistrats admeten indicis que els mecànics van actuar amb imprudència en la reparació però no veuen cap relació amb la falta de funcionament de l'alarma. «No hi ha indicis racionals que la desconnexió de l'alimentació del calefactor avariat afectés el sistema TOWS i tampoc n'hi ha que l'omissió de la investigació de la causa de l'escalfament indegut de la sonda hagués evitat l'avaria del TOWS», conclouen.

Els actes també rebutgen imputar les autoritats aeroportuàries i els directius de l'empresa fabricant, Boeing, acusats aquests per les víctimes de no aplicar unes recomanacions de l'administració dels Estats Units que haurien evitat la tragèdia. L'Associació d'Afectats del Vol JK5022 va advertir ahir que l'arxivament crea «un perillosíssim antecedent» per a la seguretat aèria i un «gravíssim» sentiment de frustració en les víctimes.