Anàlisi
Error amb conseqüències
La responsable d'economia de l'Ajuntament de Barce-lona ha anunciat un augment del 100% en les tarifes del Bicing, fins a situar el preu de l'abonament anual en gairebé 100 euros. A manera de consol, llancen la idea d'uns nous abonaments per a 10, 50 i 100 viatges que no tenen cap descompte. En el cas que l'alcaldeTríastrobi la majoria que necessita en el ple del consistori, en poques setmanes els usuaris del Bicing en veuran doblats els costos de funcionament.
El portaveu municipal argumenta que té un gran dèficit -del 75% en termes relatius-, superior al del sistema de transport públic que és de poc més de la meitat i que, com que la tarifa és baixa, encara té un gran marge de recorregut, fins i tot per a un augment de tanta magnitud.
El que l'ajuntament no explica és que el Bicing fins ara no ha costat ni un duro al contribuent barceloní, perquè el dèficit s'ha cobert amb l'excedent de l'àrea verda, un sistema que es nodreix únicament del que aporten els usuaris del vehicle privat, que paguen per l'ús privatiu de l'espai públic que fan, però no dels impostos dels ciutadans.
L'ajuntament hauria de tenir raons molt poderoses per explicar aquest exagerat augment de tarifes del nostre Bicing. Però temo que no és el cas. Anem per parts. En primer lloc, hauria d'explicar per què l'homònim de l'abonament del Bicing a Londres costa 55 euros a l'any, mentre que en el cas de Barcelona proposen elevar el preu fins a 97, gairebé el doble que el de la capital britànica.
També hauria d'explicar per què, en comptes d'incrementar els ingressos de manera bestial, no s'intenta reduir abans el cost del servei per la via de premiar els usuaris que fan un recorregut en el sentit mar-muntanya, generant així un notable estalvi en el trànsit de furgonetes carregades de bicicletes d'avall cap amunt.
Les conseqüències d'aquesta impopular decisió seran de quatre tipus:
• Un disgust monumental dels usuaris.
• Un gran transvasament d'usuaris al transport públic, sobretot al bus.
• Una dràstica reducció del seu nombre, per la qual cosa no és clar que els ingressos millorin de manera significativa.
Notícies relacionades• Un increment important del ciclista privat, el que no utilitza el Bicing. Cal tenir en compte, per exemple, que una bicicleta de segona mà costa el mateix que un abonament dels nous, uns 100 euros.
Avui, l'ajuntament ha de pagar per cada viatge en Bicing un euro al concessionari del servei. És la mateixa quantitat que Transports de Barcelona rep per cada viatger. Però si a l'ajuntament li surten els comptes, es destinarà a cada usuari del Bicing la meitat de l'aportació que a cada usuari que vagi en bus, malgrat que les seves emissions són nul·les, la seva despesa energètica és zero i la seva contribució al sistema públic de salut és molt alta. Estem davant d'una pujada de repercussions impredictibles, per la qual cosa és millor que la idea no prosperi i es quedi damunt la taula.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe