Debat de la REFORMA

Wert fixarà el 100% de les matèries troncals i el 50% de l'horari escolar

El ministeri planteja que Catalunya doni la seva història com a matèria específica

La conselleria recorda que les competències són compartides

2
Es llegeix en minuts
ANTONIO M. YAGÜE
MADRID

el Ministeri d'Educació comença a mostrar amb més claredat les seves intencions a l'hora de fixar a l'avantprojecte de llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE) els continguts de les assignatures troncals o principals de l'ensenyança primària, secundària i el batxillerat. Ho farà en «la totalitat, en el 100% dels contiguts», i el conjunt d'aquestes matèries (llengua castellana i literatura, matemàtiques, ciències naturals i socials, idioma estranger, biologia i geologia, física i química, i geografia i història) «no superarà el 50% de l'horari escolar», va assegurar ahir un portaveu del departament que dirigeix José Ignacio Wert. El ministre preveu reunir-se aquests pròxims dies amb els representants dels executius autonòmics que ho demanin, incloent-hi el de Catalunya. L'esborrany de la norma serà debatut i presumiblement s'aprovarà definitivament el 19 de desembre vinent en la conferència sectorial.

Malgrat que les línies mestres estan més que traçades, Educació va matisar que les comunitats autònomes sí que participaran en el desenvolupament en els futurs reglaments d'aquest temari bàsic o continguts mínims que hagi fixat el ministeri, com manté l'esborrany que se'ls va presentar dimarts passat. Així mateix, les editorials tindran llibertat a l'hora d'elaborar els corresponents llibres de text o manuals, sense necessitat d'autorització prèvia, i els escolars a l'hora d'escollir-los, com estableixen les lleis des del 1996.

UNA ALTRA HISTÒRIA ADDICIONAL / El departament de Wert també assegura que, dins de les assignatures específiques, les comunitats autònomes i els centres podran establir «assignatures com llengua i història i geografia catalanes», les matèries més polèmiques, juntament amb el model lingüístic a les comunitats amb llengua pròpia, que la reforma pretén regular. Això sí, les proves d'avaluació o les revàlides que l'Estat realitzarà al final de cada cicle versaran sobre els continguts mínims fixats pel Govern central.

Notícies relacionades

La Conselleria d'Ensenyament va declinar parlar sobre les intencions del ministre d'Educació i va desconfiar que les assignatures troncals que vol fixar el Govern ocupin un 50% de l'horari escolar com a màxim i no com a mínim. En qualsevol cas, fonts del departament que dirigeix Irene Rigau van ser contundents: «Les competències educatives són compartides entre el Govern i la Generalitat, segons estableix l'Estatut. I el ministre les vol repartir i, per tant, incomplir-lo».

SENSE CITES CONCERTADES /Així, es manté l'enfrontament entre les dues administracions, perquè afecta punts innegociables per a totes dues. Tant fonts d'Ensenyament com d'Educació van assegurar que, de moment, no hi ha cap cita prevista per discutir bilateralment sobre l'avantprojecte i reconduir el conflicte, perquè «ningú ha trucat a ningú». Però no van descartar que pugui haver-hi una trobada abans del 19 de desembre vinent.