Entra en vigor el nou carnet de conduir únic europeu
El nou format unifica més de 100 formes diferents i s'anirà implantant progressivament
Revers del nou carnet de conduir europeu.
Un nou carnet de conduir únic per a tota laUnió Europeaentra en vigor aquest dissabte amb l'objectiu d'unircriteris d'expedició, reduir a un els més de 100formats diferents que existeixen actualment a la UE i evitar les possibilitats defrau de conductors en Estats membres diferents del propi.
Es tracta d'un permís plastificat de la mida d'una targeta de crèdit, molt similar a l'actual model espanyol, que ha d'incloure a l'anvers les dades personals del titular i al revers, les categories de vehicle que està autoritzat a conduir el titular. Cada país tindrà la llibertat d'introduir petites modificacions al seu disseny.
La seva entrada en vigorno invalida els permisos ja expedits, sinó que aquests seran substituïts progressivament quan correspongui la seva renovació o el 2033 com a molt tard. A més s'unifiquen els períodes de validesa perquè tots els permisos tinguin una vigència de 10 anys, encara que els països podran elevar el termini a 15 anys en alguns casos.
Tampoc afectarà l'anomenat carnet per punts que ja està implantat de diferent manera a la majoria dels Estats membres, però que no està sotmès a una regulació comunitària, segons han explicat experts de la Comissió Europea. Brussel·les veu amb bons ulls aquesta mesura però considera que per harmonitzar-lo a tota la UE "queda un llarg camí".
Evitar el frau
El vicepresident de la Comissió Europea i responsable de Transports, Siim Kallas, ha explicat en roda de premsa que el carnet únic facilitarà el control per part de les autoritats de cada país i ajudarà a evitar el frau, perquè compta amb dispositius de seguretat que el fan "impossible de falsificar" i el col·loquen en un sistema europeu de control de dades.
"Els carnets de conduir falsos són verdaders permisos per matar i per això necessitem carnets fàcils de llegir i interpretar i difícils de falsificar", ha recalcat el comissari. Amb el reforç de la seguretat es vol evitar que un conductor pugui acumular permisos de conduir de diversos estats membres amb els quals evitar sancions o aconseguir un carnet de conduir quan li ha estat retirat el d'un altre país de la UE.
Notícies relacionadesLes novetats de la regulació comunitària no afecten només el format del permís, sinó també els criteris d'expedició i les condicions d'examen, per exemple, amb la nova exigència de qualificacions mínimes als examinadors comuns a tot la UE. Es creen noves categories de conducció comunes i es modifica l'edat mínima amb què es poden conduir determinats vehicles. Un exemple és la nova categoria AM per als ciclomotors, amb la qual es vol reduir el nombre d'accidents entre els més joves. Aquest permís, obligatori per a ciclomotors i cotxes elèctrics, serà obligatori i s'obtindrà després de superar un examen tècnic sobre coneixements bàsics.
Els terminis de vigència establerts a la Directiva que entra en vigor ja van ser recollits en el Reglament General de Conductors, el maig de 2009, per la qual no suposa canvi algun per als conductors espanyols.
- Un carril de circulació travessarà la base de l’antiga tèrmica del Besòs
- El clàssic de la Lliga F Un Barça juganer traumatitza el Madrid amb una lliçó de futbol
- MOBILITAT URBANA Bicicletes i patinets no podran circular per la vorera excepte si porten menors
- Les conseqüències de la dana El Cecopi i l’Aemet desmenteixen Carlos Mazón
- SALUT La incidència del càncer de pulmó en dones es triplica
- El càrtel de Sinaloa a Catalunya: segrest, assassinat, drogues i criptomonedes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ASSUMPTES PROPIS Marc Masip : «Les xarxes socials són un niu d’idees suïcides»
- LA FOGUERA Avís vermell, xàfecs normals
- MOTOCICLISME Bagnaia ajorna la victòria de Martín a Montmeló