La policia deté el maquinista del tren sinistrat

El conductor del comboi ha reconegut que anava a 190 km/h en un tram limitat a 80

Almenys 80 persones han mort i 95 estan ingressades encara pel sinistre del comboi, que ahir va passar revisió

Les instal·lacions del Multiusos Fontes do Sar a Santiago de Compostel·la s’han convertit en un tanatori improvisat. / ATLAS

5
Es llegeix en minuts

El titular del Jutjat d'Instrucció {número} 3 deSantiago de Compostel·laha ordenat la detenció delmaquinista deltren accidentataquest dimecres a Santiago, que ja estava a disposició policial. També s'estan "referenciant" testimonis, {cosa que} vol dir que se'ls estan prenent les dades per poder localitzar-los i {cridar-los} a declarar quan el jutge {ho} consideri oportú. La caixa negra del tren "fa hores que està localitzada" i està a disposició del jutge i custodiada per la Policia Judicial. Així mateix, el jutge ha demanat que s'assegurin tots els vídeo i àudios que puguin existir de l'accident i que puguin ser utilitzats en la investigació.

Aquesta serà la primera declaració que es prendrà al maquinista, sobre la qual encara no s'ha concretat en quin moment serà. A més, s'estan "referenciant" testimonis. Això vol dir que se'ls estan prenent les dades per poder localitzar-los i cridar-los a declarar. La caixa negra del tren "fa hores que està localitzada" i està a disposició del jutge i custodiada per la Policia Judicial. Així mateix, el jutge ha demanat que s'assegurin tots els vídeo i àudios que puguin existir de l'accident i que puguin ser utilitzats en la investigació.

Velocitat excessiva

Elconductor deltren Alvia sinistrat ahir al vespre a prop deSantiago de Compostel·la ha reconegut que anava a unavelocitat d'uns 190 quilòmetres per hora en una zona limitada a 80 km/h, han informat fonts de la investigació de l'accident, en què hanmort almenys 80 persones i 95 estan ingressades.

Després el sinistre mortal, el conductor va mantenir comunicacions per ràdio en què assegurava que anava a molta més velocitat de la que indicava el revolt on es va produir l'accident. Les mateixes fonts han explicat que, després del sinistre, el conductor del tren va admetre també que anava a aquesta velocitat d'uns 190 quilòmetres per hora en una conversa que va mantenir amb la delegació del Govern a Galícia.

El president de Renfe, Julio Gómez-Pomar Rodríguez, ha confirmat que la línia ferroviària on s'ha produït l'accident està dotada d'un sistema de seguretat i ha assegurat que ahir mateix, al matí, el tren sinistrat va passar una revisió. En declaracions a la cadena COPE, Renfe ha assenyalat que la caixa negra ja està en mans del jutge i s'ha mostrat prudent sobre les causes, però ha assenyalat que no es trigarà gaire a conèixer-les.

Per la seva part, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries(Adif) ha assegurat que la infraestructura de senyalització en el punt en quès es va produir l'accident del tren Alvia estava "perfectament respecte a la senyalització" i "en el seu funcionament" i "amb totes les revisions al dia". La companyia ha explicat que quan la línia ferroviària discorre per àmbits urbans els radis dels revolts que té el traçat són més reduïts que en els trams oberts, raó per la qual la velocitat al tram del sinistre estava limitada. A més, afegeix, a les zones pròximes a les estacions s'ha de reduir i limitar la velocitat.

Actualment hi ha dues investigacions sobre el sinistre: la iniciada per Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF), organisme independent adscrit al Ministeri de Foment, i la judicial, en què també col·laboren els tècnics del departament que dirigeix Ana Pastor.

Vint ferits crítics

Per això, la policia i tècnics d'infraestructures viàries investiguen des d'ahir a la nit els motius de l'accident, en què han mort almenys 78 persones i 130 han resultat ferides, segons les últimes dades ofertes pel Tribunal Superior de Justícia de Galícia. Vint de les persones ferides estan en estat crític i dues d'elles encara no han estat identificades, ha informat el delegat del Govern a Galícia, Samuel Juárez, que ha precisat que de moment hi ha 78 víctimes mortals.

Juárez ha anat a l'Hospital Clínic de Santiago de Compostel·la per interessar-se per l'estat dels ferits en el succés i ha afirmat que en aquests moments "no hi ha cap indici que indiqui que no fos un accident", concretament "un descarrilament per velocitat".

Identificació de cadàvers

En una de les converses telefòniques mantingudes després de la tragèdia, un dels maquinistes del tren va dir:"He descarrilat, què vols que hi faci".Els dos conductors van sortir il·lesos del sinistre i van participar en les tasques derescat, així com prestant ajuda en tot allò que van considerar necessari.

La Policia Nacional ha desplaçat des de Madrid a Santiago de Compostel·la tres especialistes per col·laborar en laidentificació de cadàvers, que se sumen als sis agents que es van traslladar ahir a la nit tan bon punt hi va haver el tràgic accident. Mig miler d'agents de la Policia Nacional participen en el dispositiu establert després de l'accident del tren en què viatjaven 247passatgers, han informat fonts policials.

Paisatge dantesc

Membres dels equips d'emergència han comprovat a l'interior de dos dels vagons del tren descarrilat ahir a la nit a Santiago que no hi ha més víctimes al seu interior.

Durant tota la nit, un dispositiu d'unes 200 persones, amb l'ajuda de dues enormes grues, ha aconseguit elevar dos dels vagons més afectats en l'accident --que anaven a la cua del comboi--, i pujar-los a una carretera ubicada a més de cinc metres d'altura respecte a la via, on va anar a parar també en l'accident el tercer vagó.

Una desena de bombers han entrat als combois i han comprovat que no queden més persones al seu interior després de retirar els seients i altres objectes del tren. La primera llum del dia ha deixat al descobert a la zona de l'accident un paisatge de vies sobre les quals hi queden mantes, maletes i altres objectes personals que van sortir disparats.

Suport a les famílies

Mentrestant, els familiars de les víctimes continuen congregades a l'edifici Cersa de Santiago. Fonts dels equips d'assistència han informat que, en una primera fase, als familiars dels ferits només se'ls informarà quan se'ls tingui totalment identificats i estiguin conscients.

Mentrestant, dos cotxes fúnebres han començat poc després de les vuit del matí a traslladar els cadàvers a l'Hospital Universitari de Santiago per practicar l'autòpsia a les víctimes mortals de l'accident ferroviari.

Notícies relacionades

L'accident va passar poc abans de les nou del vespre quan un tren que cobria el trajecte Madrid-Ferrol va descarrilar en un tram de via d'alta velocitat.

Fonts judicials han informat que durant la nit han treball en el complex multiusos del Sar de Compostel·la, convertit en tanatori després de l'accident, dos jutges, tres secretaris judicials, deu forenses i un fiscal. Les mateixes fonts han indicat que la identificació de les víctimes mortals està sent molt complexa, ja que algunes d'elles estan molt desfigurades.