LA INVESTIGACIÓ
El maquinista s'acull al dret de no declarar davant la policia
El conductor del tren passarà a disposició judicial en les pròximes hores
El jutge ja té la gravació en què el detingut reconeix que anava a 190 km/h
Operaris d’Adif revisen el lloc de l’accident (a dalt) i repassen les balises al costat de la via (a baix), ahir. /
El maquinista del tren Alvia sinistrat dimecres, Francisco José Garzón Amo, es va negar a declarar ahir a la tarda davant els inspectors de la brigada judicial de la comissaria de Santiago de Compostel·la que s'han fet càrrec de la investigació de l'accident. Els policies van anar a prendre-li declaració a l'habitació de l'hospital on està ingressat i detingut, a l'àrea de cirurgia toràcica, afectat d'un hemoneumotòrax conseqüència de l'impacte. En presència del seu advocat, del sindicat de maquinistes, el Semaf, l'home es va acollir al seu dret de no declarar.
El tràmit no va durar més de 10 minuts. Després de la seva negativa, va firmar l'acta de declaració i els investigadors van abandonar l'habitació de l'hospital, custodiada per policies. Dijous a les vuit del vespre, el maquinista va ser detingut, se li van llegir els seus drets i va ser imputat per 78 delictes d'homicidi imprudent. En les pròximes hores passarà a disposició judicial. I encara que el cap superior de la policia a Galícia, Jaime Iglesias, va assegurar ahir que el jutge li podia prendre declaració al mateix hospital, algunes fonts van assegurar que el maquinista ja està en condicions de rebre l'alta. Després del seu ingrés, va ser avaluat per un psiquiatre que va descartar qualsevol risc de suïcidi, malgrat la tremenda commoció soferta al veure les conseqüències de l'accident.
Fonts pròximes al maquinista van explicar ahir a la nit que la negativa a parlar era «lògica», ja que es desconeix encara el contingut de la caixa negra del tren. I van assegurar que es tracta d'una «necessària estratègia de defensa» davant la «cacera» de la qual van assegurar que està sent objecte.
CONVERSA EXTRAOFICIAL / Malgrat que ahir Francisco José Garzón no va voler declarar, sí que va parlar de manera extraoficial amb la policia en el trajecte des del lloc de l'accident fins a l'hospital. Aquesta conversa no té cap valor judicial, però en ella, segons fonts de la investigació, el maquinista va reconèixer haver conduït al doble de la velocitat límit i, amb les mans al cap, va assegurar haver perdut el control de la situació. «Se me'n va anar de les mans, ha sigut un error humà», deia.
Una conversa molt semblant a la que va mantenir per telèfon amb el servei d'emergències de Renfe minuts després de la col·lisió i que va quedar gravada. Allà el maquinista va dir: «Havia d'anar a 80 i vaig a 190». La gravació va ser entregada al jutge el mateix dimecres a la nit. També va expressar el seu desig que «tant de bo» no hi hagués morts i va parlar dels «pobres viatgers».
A l'espera del que decideixi el jutge que instrueix la causa, la brigada judicial de la policia de Santiago continua redactant l'atestat, que encara no ha finalitzat. Amb la identificació de les víctimes gairebé al complet, i quatre dies després del xoc, els investigadors esperen començar ja la ronda d'interrogatoris a víctimes i testimonis. En aquesta investigació serà crucial el treball dels pèrits, que hauran de determinar si hi va haver error humà, mecànic o va ser una conjunció de tots dos.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia