Sentència per un desastre ecològic 11 anys després
La justícia per fi decideix qui paga la factura del 'Prestige'
El fiscal confia que Espanya recuperi 1.000 milions si es condemna el capità
Una sentència contra l'exdirector de Marina Mercant suposaria un revés a Rajoy
Imatge del ’Prestige’, enfonsant-se davant les costes gallegues, el 19 de novembre del 2002. /
Onze anys després de l'enfonsament del petroler Prestige, la justícia espanyola decidirà avui qui són els responsables penals de la pitjor catàstrofe ambiental de la història d'Espanya i qui pagarà la factura del desastre.
El macrojudici, que va arrencar l'octubre de l'any passat després de gairebé 10 anys de tediosa instrucció, només ha fet seure al banc dels acusats el capità, el grec Apostolos Mangouras; el seu cap de màquines, i l'exdirector general de la Marina Mercant José Luis López Sors. Un banc dels acusats amb massa absències a criteri d'una societat gallega que ha presenciat durant aquests anys com els polítics eludien les seves responsabilitats i als governs de torn només els preocupava no assumir la factura dels costos. Ara per ara, el judici amb prou feines genera expectació. Tants anys després, no hi ha sensació que s'hagi de fer justícia.
Just avui es compleixen 11 anys del dia que el Prestige va llançar el seu primer SOS davant les costes gallegues, enmig d'un temporal, escorat i amb una via d'aigua al buc, per acabar naufragant sis dies després. Poc abans del migdia se sabrà si el president del tribunal, Juan Luis Pía, es conforma només amb la condemna al vell Mangouras, de 78 anys. El fiscal Álvaro García ja va advertir en l'al·legat final que el seu objectiu no era tornar-lo a veure a la presó, tot i que va mantenir la petició de 12 anys per la seva negligència al comandar un vaixell en aquell estat i desobeir en les primeres hores els gestors que li ordenaven que permetés arrossegar el petroler lluny de la costa.
El juliol passat, a l'acabar el judici, el president del tribunal, integrat per tres magistrats, va fer unes declaracions en què ja va donar pistes sobre les seves intencions al lamentar que no hi hagués més acusats. El tribunal semblava inclinar-se per convertir Espanya en responsable de la catàstrofe i condemnar a més del capità l'exdirector general de la Marina Mercant. Des d'aleshores han passat quatre mesos de deliberacions i ningú s'atreveix a aventurar què pot passar avui.
XAVALLA / El desastre va costar gairebé 4.328 milions d'euros, segons càlculs de la fiscalia. El Govern ja va pagar la majoria de les despeses, però hi ha indemnitzacions pendents d'afectats que no van arribar a cap acord i són presents en el judici com a acusació.
Notícies relacionadesLa condemna de López Sors posaria en evidència la gestió de la crisi que va fer el Govern de José María Aznar amb Mariano Rajoy de vicepresident. Si surt absolt, calculadora en mà, el fiscal pretén que pagui l'asseguradora britànica del vaixell, el London P&I Club. L'armador tenia subscrita amb aquesta companyia una pòlissa de fins a 1.000 milions, dels quals fins ara només n'ha abonat 22 com a fiança. La mostra que no volen pagar més és que fa uns mesos l'armador i l'asseguradora van blindar la seva responsabilitat civil en aquests 22 milions mitjançant un arbitratge a Londres que Espanya no reconeix.
Però el fiscal entén que una condemna penal trenca qualsevol límit d'una indemnització. I crearia un precedent que el potent lobby marítim observa amb preocupació. A la xifra de l'asseguradora s'hi sumarien els 151 milions del Fidac, el Fons Internacional per a Compensació de Danys d'Hidrocarburs. Xavalla.
- La torre de Jesús suma 142,5 metres a falta de coronar-la amb una gran creu
- Moviments empresarials després del procés El consell de Molins decideix tornara ubicar la seu social a Catalunya
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada
- Segona ronda L’Espanyol fracassa a Barbastre i diu adeu a la Copa
- El futur passeig de la Mar Bella preveu que la costa de Barcelona retrocedeixi 20 metres