SEGURETAT A L'AVIACIÓ
Mòbil i tauleta es podran utilitzar en 'mode avió' durant tot el vol
La UE aixeca el veto a connectar els aparells en l'enlairament i l'aterratge
La normativa, que inclou els MP3 i llibres electrònics, és similar a la dels Estats Units
Diversos passatgers s’acomoden en un avió del pont aeri. /
L'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) estendrà a finals d'aquest mes a totes les fases del vol l'autorització perquè els passatgers utilitzin aparells electrònics com tauletes, telèfons intel·ligents, reproductors de MP3 o llibres electrònics en l'anomenat mode avió, que no permet utilitzar comunicació de veu i dades ni per mòbil ni per internet sense fil.
L'EASA, amb seu a Colònia (Alemanya), assenyala que aquesta nova mesura serà vàlida per als vols de totes les aerolínies europees i recorda que ara no està permès utilitzar aquests aparells només durant les fases de trasllat per la pista, aterratge i enlairament.
No obstant, els ordinadors portàtils tradicionals i els aparells més pesants hauran de seguir guardats a la butxaca del seient de davant durant aquestes fases, fins que l'avió arribi a l'altitud per a la qual ja no es requereix l'ús del cinturó de seguretat i els llums indicatius de l'avió ho indiquin.
«Es tracta d'un pas més per ampliar la llibertat de fer servir aparells electrònics a bord dels avions sense comprometre la seguretat», indica el director executiu d'EASA, Patrick Ky, en una nota.
A llarg termini, l'agència està buscant una nova via per a l'ús de telèfons mòbils durant el vol, de manera que es puguin efectuar trucades, una mesura més qüestionada pels departaments de màrqueting de les aerolínies que no pas pels tècnics. La decisió de l'EASA es produeix després d'una de similar presa recentment per l'organisme homòleg als Estats Units, que ja permetia l'ús de mòbils durant el trànsit de l'avió per la pista després de l'aterratge, una mesura que fins ara es reservava a Europa per quan s'haguessin obert les portes dels aparells a la terminal o a la zona de pàrquing, i que alguns passatgers no solen respectar.
CONTROL D'EMISSIONS / L'EASA justifica la mesura per la gran proliferació d'aparells electrònics en els vols i per l'augment del control de les seves emissions electromagnètiques, cada vegada menys potents. Algunes aerolínies ofereixen també connexió wi-fi durant el vol amb pagament en les classes més cares, però la mesura no ha triomfat sobretot per motius comercials.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Mor un motorista després de patir una sortida de via a la B-225 a Castellbisbal
- Shopping ¿Busques un smartwatch? Aquests són els millors amb descompte del Black Friday
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global