ANÀLISI DE LA XARXA VIÀRIA

El risc de patir un accident de trànsit a Catalunya baixa un 1,2%

L'estudi EuroRAP, amb xifres dels últims tres anys, indica que encara hi ha 195 quilòmetres on el perill de tenir un sinistre és "molt elevat"

3
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / Barcelona

El risc de patir un accident a Catalunya ha baixat un 1,2% en els últims tres anys. L'estudi EuroRAP, que realitza el RACC anualment des de fa 12 edicions, relaciona l'accidentalitat (morts i ferits greus) que es produeix en un tram concret amb la Intensitat Mitjana Diària (IMD). Per segon any consecutiu, la via que surt pitjot de totes és la BV-2041 entre Gavà i Begues (Baix Llobregat), que té un risc "molt elevat".

L'informe, en què col·labora la Generalitat i la Diputació de Barcelona, s'ha presentat aquest dimecres a la seu del club de conductors. L'objectiu és precisament alertar les administracions perquè prenguin mesures en aquests punts de la xarxa viària i també als usuaris, que compten així amb una guia de risc que els permeti adaptar la seva conducció a la carretera en qüestió.

El responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha volgut deixar clar que és diferent el risc d'accidents que la concentració d'accidents ja que hi ha vies amb poques mesures de seguretat però on el perill de patir un sinistre és menor perquè no està pràcticament transitada, per una qüestió de densitat, de probabilitat.

425 trams

La xarxa que ha analitzat EuroRAP té 6.261 quilòmetres (un 53% del total) i s'ha dividit en 425 trams. En ella es produeix el 90% de la mobilitat catalana i el 76% dels morts i ferits greus. Després de l'anàlisi, s'ha constatat que del trienni 2009-2011 al trienni 2010-2012 hi ha menys accidents (un descens del 3,95%); menys mobilitat (un 2,77% inferior) i, en conseqüència, l'índex de risc ha baixat un 1,2%.

No obstant, en aquesta xarxa examinada queda encara un 3% dels trams en què el risc de patir un sinistre amb morts o ferits greus és "molt elevat", cosa que afecta 195 quilòmetres. També queda un 9% dels trams on el risc és "elevat" (601 quilòmetres).

10 trams en la xarxa viària

A l'hora de posar en una llista els 10 trams de la xarxa viària catalana, l'estudi elaborat pel RACC, a més de la BV-2041 amb risc "molt elevat" (de color negre), revela que hi ha altres set punts en què aquest risc és "elevat" (en vermell), amb recorreguts com els 11,4 quilòmetres que hi ha entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental) de la BP-1417; la N-145 entre la Seu d'Urgell i la frontera francesa; el creuament de la N-260 i la N-152 entre Alp (Cerdanya) i el límit amb França o la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona (Maresme), entre altres.

El director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha explicat que en el cas de Begues ja s'ha començat a actuar en senyalització ferma o barreres de protecció per a motoristes. Aquesta és una via que era de la Diputació de Barcelona però que es va traspassar a la Generalitat.

Llocs sense perill

Aquest trienni hi ha hagut un 8,5% de la xarxa analitzada per EuroRAP on no hi ha hagut sinistres mortals o greus, és a dir, un total de 543 quilòmetres, 84 més que en l'informe anterior.

Notícies relacionades

Pel que fa a l'accidentalitat repartida per tipus de vehicles, una vegada més les motos no milloren, mentre que en els ciclomotors sí. Les motocicletes estan implicades en 270 accidents mortals i greus (35% del total).

El director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, ha volgut alertar que ara que els indicadors macroeconòmics assenyalen que s'està començant a sortir de la crisi, fins que el gran públic no es decideixi a canviar de vehicle és probable que l'increment de la mobilitat porti a augments de la sinistralitat.