ANÀLISI

'Ice bucket challenge'

2
Es llegeix en minuts
Carme Basté
Carme Basté

Periodista. Professora de la Facultat de Comunicació - Blanquerna

ver +

Ice bucket challenge està sent l'últim fenomen de les xarxes socials. La iniciativa uneix una de les darreres tendències a Facebook, els reptes, amb una tradició dels mitjans de comunicació, la solidaritat i la implicació dels famosos per promocionar causes socials.

Els reptes són pur divertiment i participació, els dos eixos fonamentals de les noves pantalles. Una manera de connectar amb els altres i veure's a internet fent les coses més exòtiques. Però el fenomen ha anat més enllà i, a més de convertir-se en tot un rècord de participació i fer-ho en poc més d'un mes, ha volgut posar un motiu al repte i mobilitzar els internautes per una causa, el suport a l'ELA.

La malaltia és devastadora i poc coneguda, i sens dubte el primer èxit d'aquesta campanya ha estat posar-la al mapa. Així ho reconeix Adriana Guevara, presidenta de l'Associació Espanyola d'ELA (AdELA) que, en canvi, es queixa que els fons que esperaven recaptar no han arribat a la seva associació. Això no ha estat així, en canvi, en el cas de l'associació ALSA, un equivalent nord-americà de l'AdELA, que ha vist incremen­tades les donacions en prop de 30 milions de dòlars gràcies a aquest repte.

Podríem dir que a Espanya l'acció no ha passat de ser una diversió, una mostra més de participació agosarada i lúdica en xarxa i que després els participants s'han oblidat de fer el donatiu. O bé que al ser una acció aliena ens ho haguem mirat com a mers espectadors, i no hi hagi hagut una participació tan marcada com en altres països.

Però segurament la principal causa de la poca recaptació lligada al challenge de l'associació espanyola té a veure, precisament, amb la internacionalització d'internet i de les xarxes socials. No seria estrany pensar que els famosos locals que han participat en la campanya, i els anònims que s'hi han afegit, hagin fet el seu donatiu a l'abans mencionada ALSA, que es postula com a principal receptora dels fons provinents d'aquest fenomen viral.

Notícies relacionades

D'altra banda, el que fa que una campanya viral tingui èxit és encara un misteri. Però si hi ha una recepta infal·lible és la participació de famosos, polítics, artistes o esportistes que promocionin la causa i creïn empatia. Precisament aquest ha estat el punt fort del repte, que s'ha donat a conèixer principalment per la participació de persones populars de tot el món. Des de l'expresident Bush fins als jugadors del Barça, passant per Bill Gates s'han tirat aquest estiu una galleda de gel per sobre, i han contribuït a la causa de l'ELA.

És obvi que hi haurà qui aprofiti el repte exclusivament en benefici de la pròpia imatge, de la seva cadena o institució, però més enllà d'això ens trobem davant d'un gran èxit viral, que posat en contraposició a reptes com el conegut neknomination, que consistia a filmar-se a un mateix bevent una gran quantitat d'alcohol sense cap tipus de ­finalitat concreta, dóna una mostra de la cara amable d'aquest tipus de pràctiques, que cada vegada més habituals dins de les xarxes socials.