«Llegirem la premsa en qualsevol objecte»
Entrevista amb Mario Santinoli, exdirector tècnic d'EL PERIÓDICO i impulsor de les noves tecnologies en la premsa escrita
Va ser una figura clau en el canvi que van experimentar els mitjans de comunicació en les últimes dècades del segle XX i la primera de l'actual. Va formar part de l'equip que va convertir aquest diari en un referent. Avui assessora grups de comunicació d'Europa i Amèrica.
-Abans de l'IPad, vostè, en aquest diari, va desenvolupar el NewsPad.
-Era un projecte molt ambiciós, llavors semblava una bogeria i avui no ens sorprendria perquè és pura realitat, la que vivim. El NewsPad utilitzava els avanços dels microprocessadors dels mòbils. Tenia una pantalla tàctil de color, telèfon mòbil i càmera de vídeo. Pesava 3,2 quilos. El gran problema era com carregar les bateries. Actualitzava la informació mitjançant ràdio digital. S'assemblava a un dels primers descodificadors de televisió.
-¿Què va allunyar el NewsPad de l'IPad?
-Parlem de l'any 93. És com tornar al futur. No hi havia referències per fer viable el projecte, s'havia de crear un nou llenguatge, sumar-hi so, imatges. Hi havia poques programacions, pocs softwards per acoblar-ho. Els lectors, a més, no estaven preparats per pagar la informació ni les empreses periodístiques la van encertar a l'adaptar-se a aquest suport.
-Vostè va ser un visionari. Jobs abans de Jobs.
-Un visionari no. Potser un precursor. No estava sol, sinó ben acompanyat. Hi havia gent que m'escoltava. Des de l'àrea tècnica havíem d'encertar com passar el testimoni a la redacció per crear un nou llenguatge informatiu.
-¿Com van arribar al desenvolupament del NewsPad?
-Coneixia les experiències de les universitats nord-americanes, en particular la de Stanford, i les dels petits editors d'aquell país que van llançar els primers BBS.
-¿BBS?
-Les sigles de Bulletin Board System. Aquells editors l'usaven com taulers d'anuncis en format de pantalla.
-En 20 anys la societat de la informació ha fet un gran salt. ¿Fins on es pot arribar en el desenvolupament tecnològic?
-Les tauletes es desdoblaran en diverses pantalles. Les que coneixem ara es transformaran. Llegirem informació en qualsevol objecte. En un rellotge de polsera, a la màniga del jersei i fins i tot en una ampolla de cervesa. Li firmo en un paper que això arribarà en menys de tres anys.
-«Només cal prémer un botó», és una de les seves frases llegendàries. El botó resum de l'avenç tecnològic. Sortir i tornar a entrar...
-Intentàvem fer la feina fàcil als periodistes. Teníem l'avantatge de viure el salt tecnològic pas a pas. Com qui puja una escala, conscients que als grans avanços els segueixen unes llargues adaptacions.
-¿Com es pot adaptar un periodista als nous temps? ¿Com ens hem de reprogramar?
-Jo no crec en el periodista orquestra, que és al que es va ara. Cada introducció de noves tecnologies crea una nova organització. Combinar paciència i rapidesa. No és fàcil.
-La seva recepta.
Notícies relacionades-S'ha d'accelerar la transició del paper al digital. Crear productes per a tots els suports. Donar valor als continguts i aconseguir que el consumidor pagui per ells. En cinc anys es farà un salt enorme en infraestructures i amplada de banda. Comptarem amb aparells millors i més lleugers.
-Com la màniga d'un jersei.
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- FUTBOL Guardiola renova fins al 2027 i complirà 10 anys en el City
- Champions League Kika enlluerna en un Barça màgic