Pares i sindicats critiquen que s'«adoctrini» en lloc d'educar
Els contraris a l'assignatura estimen que és un retorn al passat franquista
Els bisbes recolzen que sigui avaluable i diuen que es premiarà l'esforç i no la fe
Alumnes de primària d’una escola de Burgos, en una aula amb crucifix. /
Més que sorpresa, el nou currículum de Religió ha provocat indignació i un seguit de crítiques. El text ha sigut titllat d'«adoctrinador, catequitzant i franquista» per part d'associacions de pares, pedagogs i sindicats. Un retorn al passat que ja s'esperava després de les constants polèmiques que han acompanyat el ministre José Ignacio Wert. Unes desqualificacions que, com es podia esperar, no són compartides pels responsables de la Conferència Episcopal Espanyola ni per la seva homòloga a Catalunya (la Conferència Episcopal Tarragonina), que consideren que el nou currículum està més ben estructurat que l'anterior i s'adapta més a les necessitats dels alumnes.
Pere Farriol, portaveu de la Federació d'Associacions de Mares i Pares (Fapaes), va explicar que la seva oposició al nou text i a la mateixa assignatura és una qüestió «de principis», perquè no entenen que hi ha-
gi una assignatura de Religió a l'escola pública. «Ni tan sols volem entrar a debatre el contingut de l'assignatura perquè fer-ho ja seria entrar en el seu joc. Aquesta assignatura no hauria d'existir, i tampoc la matèria alternativa que es pot escollir en el seu lloc. És un greuge per a les persones que tenen altres creences. Qui vulgui aquest tipus d'educació que vagi a un col·legi religiós», va emplaçar.
LA LÍNIA DE ROUCO VARELA / En termes semblants es va pronunciar Àlex Castillo, president de l'associació de pares Fapac, que va qualificar de «retorn al passat més negre» el fet que es torni a resar a les aules. «No em sorprèn, està en la línia d'aquesta gent i de l'imaginari de l'extrema dreta, en la més pura línia de Rouco Varela. És una involució ideològica de retorn a l'escola franquista. És més catecisme i doctrina, totalment diferent del que es fa ara a Religió», va criticar.
Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, dedicada a la lluita contra la desigualtat i el foment de l'educació, va dir que era «una llàstima» que el debat educatiu s'hagi de centrar en polèmiques com aquesta i no en les coses que són realment importants per promoure una educació de qualitat. «No volem entrar a estudiar el contingut d'aquest tipus de currículums que, a més, fan un flac favor a la religió», va dir.
Des dels sindicats catalans, la visió és semblant. Montse Ros, secretària d'Educació de CCOO, va afirmar que els bisbes i el Govern s'haurien pogut estalviar la seva publicació al BOE. «No els feia falta, el Concordat amb la Santa Seu ja els permet determinar el currículum de Religió, però han volgut fer una espècie de reafirmació del catolicisme espanyol», va declarar. Segons el seu parer, el text xoca frontalment amb moltes de les coses que s'estudien a ciències, ètica o filosofia, i no s'ajusta tampoc als valors per a la convivència democràtica que s'han de cultivar a les escoles.
La seva companya Anna Elvira Sánchez, del sindicat USTEC, va censurar els principis en què es basa el text, com que consideri que l'ensenyament de la religió catòlica és bàsic per aconseguir «el desenvolupament ple i integral de l'alumne» o que es digui que les persones només poden «descobrir el sentit de la vida» a través del coneixement de Déu. «Estan adoctrinant i no educant. El que fan és valorar la fe dels alumnes», va criticar.
En canvi, els representants de la Conferència Episcopal Tarragonina (CET) van defensar la bondat del text i van recordar que es tracta d'una assignatura optativa, que pot ser substituïda per una matèria alternativa. Un recordatori al qual es va sumar ahir la Conselleria d'Ensenyament, que va assegurar que ha intentat que aquestes matèries alternatives siguin «molt atractives».
L'AVALUACIÓ /Mossèn Norbert Miracle, vicesecretari de la CET i delegat d'Ensenyament de l'arquebisbat de Tarragona, va assegurar que l'assignatura «no avalua la fe del nen, sinó si s'ha esforçat a aprendre. I nosaltres creiem que és just que l'assignatura s'avaluï, perquè si no fos així es donaria a entendre que no té categoria», va defensar.
Notícies relacionadesPere Micaló, delegat episcopal d'Ensenyament a Girona i director del secretariat interdiocesà per a l'ensenyament de la religió a Catalunya, va rebutjar que el currículum sigui «catequitzant» i, respecte que els nens hagin de resar a classe, va afirmar que la memorització d'oracions a l'aula no significa que estiguin resant. «Memoritzar la taula de multiplicar no és fer matemàtiques», va argumentar. No obstant, va assegurar que és possible que molts professors no portin a terme aquesta activitat per evitar polèmiques.
Respecte a la possibilitat que es permeti als bisbes catalans adaptar el currículum a Catalunya, com va anunciar la Conferència Episcopal, Micaló va matisar que aquests canvis es refereixen més aviat a la contextualització de l'ensenyament (parlar de la verge de Montserrat en lloc de la del Pilar) i a la traducció al català, que a modificacions substancials del contingut.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia