Escoles desbordades
El creixent ús dels mòbils i les xarxes socials per part d'alumnes cada vegada més joves és un repte per a pares i professors
«Haurem d'abaixar l'edat dels alumnes perquè els de segon d'ESO ja van més que ensenyats», reconeix Glòria Freixa davant una trentena de pares i professors de l'escola Casa Nostra de Banyoles (Pla de l'Estany). L'auditori diu que sí amb el cap i ratifica l'afirmació de la voluntària de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (Apdcat) perquè tots estan tan desbordats com ella davant el creixent ús del mòbil i de les xarxes socials per part dels menors. El domini de les noves tecnologies obre finestres a la comunicació i al coneixement, però també és una font de conflictes i perills.
Un escenari nou i relliscós que ha empès l'Apdcat a posar en marxa un programa perquè pares, alumnes i professors reflexionin sobre l'ús responsable de la informació a internet. Freixa fa unes setmanes que recorre centres docents per impartir xerrades. Al matí es dirigeix als alumnes de segon d'ESO (d'entre 13 i 14 anys) i els alliçona sobre els riscos que assumeixen quan bolquen fotografies i dades personals a internet i quan fan comentaris a la lleugera que afecten altres persones.
A les diferents sessions, els estudiants plantegen els seus dubtes i ella els ve a dir que sempre s'ha de pensar en les possibles conseqüències abans de penjar qualsevol cosa a la xarxa i que, sobretot, han de recórrer a familiars, professors o amics quan tinguin problemes. A la tarda és el torn dels pares i els mestres. A la reunió es comenta el que s'ha explicat als alumnes i les consultes que han sorgit. Un examen que els estudiants de l'escola de Banyoles van passar amb nota dijous passat. A l'hora dels comentaris, és quan es fa visible el creixent desemparament dels adults davant la tirania del mòbil.
«I tant que haureu d'abaixar l'edat dels alumnes, hi ha pares que donen mòbils als nens de 10 anys i fins i tot els obren compytes a WhatsApp», comenta una professora. L'auditori torna a assentir amb el cap, amb una sensació generalitzada que aquest fenomen és imparable i que ja no té marxa enrere. «Estem desbordats amb els grups de WhatsApp, però no només pels dels alumnes, amb els grups dels pares també, perquè qualsevol cosa que abans es resolia amb una consulta al despatx del professor ara es converteix en un debat a la xarxa», lamenta una altra docent.
Seguir els fills
Notícies relacionadesMés dubtes: «¿És convenient seguir els teus fills a les xarxes socials? ¿S'ha de deixar que els alumnes facin servir el mòbil a l'escola? ¿A quina edat se'ls n'hauria de proporcionar un?». Unes preguntes que es fan molts pares i també professors com els d'aquesta escola, en la qual els estudiants tenen vetat l'ús dels aparells. La prevenció porta Freixa a recordar alguna anècdota, com la d'un institut en què es va requisar el mòbil a un alumne que estava atenent a classe una trucada... ¡de la seva mare!
La voluntària de l'Apdcat tanca la sessió amb una de les advertències que ha llançat al matí als nois: «Esteu escrivint ara la vostra història i us la trobareu d'aquí uns anys». Un avís que és bo per a tothom, perquè no només els menors cauen de morros a la xarxa.
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- FUTBOL Guardiola renova fins al 2027 i complirà 10 anys en el City
- Champions League Kika enlluerna en un Barça màgic
- Barcelona, protagonista Submer obre la nova era dels centres de dades