ELS ANTECEDENTS

El béicon va ser l'origen

El béicon va ser lorigen_MEDIA_1

El béicon va ser lorigen_MEDIA_1

1
Es llegeix en minuts

El nom de marca blanca es deu al fet que, al principi, els envasos d'aquests productes eren de color blanc i únicament hi figurava el nom genèric de l'aliment: arròs, farina, sucre, paper higiènic... Aquesta era la imatge que tenien aquests productes quan van arribar a Espanya en la dècada dels 70. Els primers articles van ser precisament aliments bàsics no peribles.

Les marques blanques les van idear el 1869 al Regne Unit els Sainsbury, un matrimoni de botiguers. Aquests botiguersanglesos van posar a la venda uns talls de béicon, un producte típicament anglès, amb el nom del seu establiment. Des d'aleshores ha plogut molt.

A Espanya el boom d'aquest fenomen es va produir a finals de la dècada dels 90 i «ha sigut espectacular gràcies al fenomen Mercadona, que ha exercit un paper fonamental en l'impuls de les marques blanques», segons Gázquez-Abad. Un portaveu de la cadena de botigues valenciana assegura que ells no venen marques blanques, «sinó que el nom d'Hacendado s'ha convertit en una marca pròpia i sinònim de qualitat en alimentació, com passa amb Bosque Verde en drogueria», matisa un portaveu de l'empresa. El mateix ha passat a Suïssa, «un país amb una de les rendes per càpita més

Notícies relacionades

elevades en què la marca blanca està considerada d'una gran qualitat i una ensenya nacional», assegura Gázquez-Abad. A Alemanya, Lidl o Aldi tot just representen el 34%.

Les dades del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient posen de manifest l'evolució de les marques blanques. L'any 2011, el 7,6% dels espanyols declaraven que no compraven cap producte d'aquest tipus i l'any passat el percentatge va pujar fins al 12,8%.