LES NOVES TECNOLOGIES A LA CAPITAL CATALANA

Wi-fi en la disjuntiva

La xarxa municipal converteix BCN en una de les urbs amb més connexió, però molt lenta

Metro, autobusos, tramvies i trens es queden enrere en el desplegament tecnològic

Identificador d’un punt de connexió wi-fi al passeig de Gràcia de Barcelona.

Identificador d’un punt de connexió wi-fi al passeig de Gràcia de Barcelona. / JOAN PUIG

4
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Si la xarxa municipal tingués un funcionament òptim, Barcelona podria presumir d'estar en la primera divisió d'una hipotètica lliga de ciutats europees amb wi-fi. Els 722 punts operatius (hotspots) repartits per tots els barris tenen un ambiciós pla d'expansió que inclou mercats, estacions i transports públics. Un pla en la línia del que s'està fent en altres ciutats europees, que van responent a batzegades a les necessitats de connexió dels ciutadans, que ja es connecten més des dels telèfons mòbils i les tauletes que no pas des de l'ordinador.

El nou govern municipal d'Ada Colau, de moment, té aparcat el pla de desplegament que havia concebut l'anterior equip d'Hàbitat Urbà (ara Ecologia, Urbanisme i Mobilitat) i que estava vinculat al desplegament de la smart city, a la qual la xarxa també donava servei.

El principal obstacle per a una wi-fi pública de qualitat, però, el planteja la llei de telecomunicacions espanyola, que exigeix a les administracions públiques condicions que no posa a les empreses privades: un registre previ com a operadores, que limitin l'ample de banda a 256 Kbps (molt per sota dels almenys 8 Mbps que ofereixen les ADSL casolanes i els 30 Mbps de la fibra òptica) i que el cost del servei sigui sostenible, és a dir, que s'autofinanci o que el pagui algú. Amb aquestes traves, la xarxa barcelonina planteja als seus usuaris que si volen més velocitat (ara amb prou feines dóna per baixar un correu o enviar un missatge de Whatsapp) la paguin.

HOTELS I APARTAMENTS / Fins ara, la iniciativa privada per donar wi-fi ha funcionat, amb una excepció important: els transports. Pel que fa als hotels, la ciutat, segons la web HotelWifiTest -que permet elegir establiment segons la qualitat de la connexió-, figura en el lloc 19, darrere de Berlín i Roma però abans que Londres i Madrid. Aquesta classificació es fixa tant en la gratuïtat del servei com en la qualitat. També el 90% dels apartaments turístics ja inclouen wi-fi en la seva oferta, segons la patronal Apartur. Moltes cafeteries, sobretot del centre, disposen de connexió gratuïta, encara que el Gremi de Restauració impulsa un pla perquè els seus afiliats tinguin wi-fi a través d'una empresa de nova creació.

Els transports públics i privats van més endarrerits, sobretot en comparació amb altres ciutats. Renfe prepara una prova pilot per donar wi-fi gratuïta a l'estació de Rodalies de Plaça Catalunya. És una de les dues estacions elegides per la companyia per provar un pla de desplegament que inclou també l'estació de Getafe (Madrid) i 80 trens AVE. La companyia ferroviària fa anys que dóna wi-fi gratis als viatgers de classe preferent o club que accedeixen a les exclusives sales d'espera de Barcelona-Sants, Madrid-Atocha o Girona. A la resta de les estacions i les molt més transitades xarxes de Rodalies els usuaris han de recórrer encara a cafeteries privades.

ELS ÚLTIMS A CONNECTAR-SE / La ferroviària serà l'última pota del transport públic català a connectar els seus usuaris. Els Ferrocarrils de la Generalitat fa dos anys que ofereixen connexió gratuïta a les estacions de Plaça Catalunya, Espanya i Provença, gràcies a l'acord amb una empresa. El Tram, que ja ho va provar el 2007 i el 2010, va suspendre al juliol una altra prova que mantenia des del març per fallades de les empreses implicades en el servei (Intel, Fon i Admira). La companyia no descarta tornar a reprendre-la a la tardor si se solucionen els problemes tècnics, però estudia si val la pena la inversió atès que els seus usuaris només usen el servei 10 minuts de mitjana.

El metro, amb més usuaris i trajectes potencialment més llargs, només compta amb cinc estacions amb accés gratuït: Espanya, Universitat, Arc de Triomf i Sagrera, de la línia 1, i Diagonal, de la 5, i estudia la seva implantació en 16 més. Encara més endarrerit està l'autobús, on només tres unitats circulen amb wi-fi i no s'espera connexió a les parades. L'anterior govern municipal tenia previst estendre-ho a 50 busos de les noves línies, però el projecte no va arribar a executar-se.

En el cas del bus a l'aeroport fa uns mesos que compta amb wi-fi gratuït i possibilitat d'ampliar-lo amb wi-fi de pagament que permet sostenir el gratuït municipal. També autobusos interurbans de Sagalés i Casas ofereixen connexió gratuïta.

Notícies relacionades

AEROPORT I ESTACIONS / A l'aeroport, Aena ofereix connexió wi-fi gratuïta durant 30 minuts a les portes d'embarcament. A les platges urbanes també creix la wi-fi oberta i gratuïta amb nous punts de connexió des d'aquest estiu.

I entre les operadores de mòbil, Vodafone l'ofereix gratis per un acord amb Fon, i Telefónica, després d'un pla ambiciós fa una dècada, va abandonar el negoci, que van reprendre empreses petites com Kubi Wireless (avui en mans d'Eurona), per centrar-se en el 3G i el 4G.

Temes:

Mòbils Wifi