NOU ESTIL A L'ESGLÉSIA CATÒLICA
Els enemics del Papa
Sectors de la cúria i grups de pressió intenten desacreditar el Papa per les seves crítiques al sistema econòmic
El llibre d'un vaticanista explica l'entrellat de la trama opositora
Els enemics de Francesc: qui el vol desacreditar, fer callar i aquells que el volen mort. El títol del llibre és insòlitament llarg, però eloqüent sobre el que hi hauria en joc darrere o dins de les suposades lluites de bisbes i cardenals, en el sínode que se celebra a Roma, sobre la readmissió dels divorciats catòlics, les convivències sense matrimoni, les parelles gais i altres «famílies irregulars».
La sortida de l'armari d'un sacerdot polonès pocs dies abans de la trobada i la carta dels 13 cardenals ventilada el cap de setmana passat sobre un sínode suposadament teledirigit, no serien casuals, sinó elements d'una ofensiva més àmplia. El verdader objectiu seria el repetit missatge de Francesc sobre la necessitat de «canviar el sistema econòmic» per impedir la creació de pobreses, desferres humanes i la destrucció del planeta. Totes les fonts interpel·lades pels vaticanòlegs més veterans coincideixen a afirmar que al voltant del Papa «hi ha certa preocupació» i fins i tot «alarma».
L'autor del volum citat és Nello Scavo, cronista judicial del diari Avvenire, òrgan oficial de la Conferència Episcopal Italiana (CEI). El text estarà a les llibreries d'aquí pocs dies, encara que diverses persones l'han pogut llegir abans. Scavo explica que dins i fora del Vaticà els «enemics» de Jorge Bergoglio li diuen «el Papa argentí» a seques, «per desacreditar-lo, subratllar les distàncies culturals i ideològiques entre ells i ell», ha il·lustrat el vaticanòleg Paolo Rodari. Les «distàncies» serien remarcades, segons l'autor, per cardenals de la Cúria i bisbes, però també per grups de poder i pressió, principalment dels Estats Units.
L'ombra de Cheney
Entre els enemics internacionals del Papa, Scavo assenyala l'exvicepresident dels Estats Units amb Bush, Dick Cheney, «inspirador d'alguns centres d'anàlisi que s'han pres la molèstia d'atacar la doctrina Bergoglio en l'àmbit econòmic». En la llista, Scavo hi col·loca altres «potentats financers, multinacionals, màfies, terroristes islàmics, traficants d'armes i prelats aferrats (al poder)». «El missatge de Francesc va molt més enllà del perímetre eclesial», subratlla aquest cronista.
Entre els enemics interns hi hauria, amb el suport de cardenals, nombrosos grups catòlics ultraconservadors, com Voice of the Family, que aquest dijous, a pocs passos del Vaticà, van convocar una conferència de premsa. «El sínode 2015 és un xoc entre l'Església i l'antiesglésia», va denunciar obertament el metge Thomas Ward, amb vuit fills i 30 néts. Un dels convidats era el cardenal nord-americà Raymond Leo Burke, defenestrat per les seves crítiques a Bergoglio, que va dir que «alguns cristians confonen la misericòrdia amb la tolerància», en al·lusió a un Papa que cada dia convida a ser misericordiosos. Burke va lamentar que en el sínode «es parla del matrimoni tradicional com si hi hagués altres alternatives: el matrimoni no és tradicional, sinó natural».
Segons fonts pròximes a Jorge Bergoglio, l'oportuna sortida de l'armari del monsenyor gai i la carta denunciant un «sínode teledirigit», demostrarien una preparació fins i tot allunyada de l'ofensiva conservadora. Hi estaria inclosa la recent temptativa del banc vaticà (IOR) de constituir una financera a Luxemburg, idea que ha estat bloquejada per un Papa que ha transformat l'austeritat en un model de vida.
George Pell, superministre de l'economia vaticana, s'expressa amb freqüència contra les apertures de Francesc i Gerhard Müller, guardià de la fe i firmant de la famosa carta sobre el sínode suposadament filtrada des d'un despatx papal, ha evocat al diari Corriere della Sera una analogia amb Vatileaks. Com ja va passar en aquell moment amb la divulgació de papers privats del papa Benet XVI, s'evidenciaria que Bergoglio no controla el Vaticà. Bisbes i cardenals adversos comptarien amb una mitja dotzena de vaticanistes italians adeptes.
Notícies relacionadesVolen «fer caure Bergoglio en alguna trampa», explica Scavo. «Aquest és el moment més visible i temerari en la lluita conduïda per l'establishment eclesiàstic contra ell», ha interpretat per al Corriere Massimo Faggioli, historiador del cristianisme a Minneapolis (Estats Units).
Fa un any, el cardenal Walter Kasper ja havia alertat sobre el perill d'«una guerra a Francesc», per la qual cosa potser alleujarà a alguns saber que Domenico Giani, comandant de la policia vaticana, ha explicat que l'escorta personal del Papa està entrenada per a operacions antiterroristes.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Més parlants, menys ús habitual, més bilingüisme: la salut del català, en nou gràfics