LA XARXA FERROVIÀRIA DE CATALUNYA

La Generalitat exigeix a Renfe que millori d'una vegada Rodalies i Regionals

El conseller Rull reclamarà "accions immediates" en la primera reunió de l'òrgan mixt de coordinació

La companyia esgrimeix la inversió realitzada i Adif al·lega que el 43% de les incidències greus van ser per causes que no se li poden imputar

fcosculluela29754758 gra030  barcelona  21 05 2015   una aver a en los 160205182846

fcosculluela29754758 gra030 barcelona 21 05 2015 una aver a en los 160205182846 / TONI GARRIGA

4
Es llegeix en minuts
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, farà avui un pas més en la pressió que ha exercit sobre Renfe des que va estrenar el càrrec, el 14 de gener passat, amb l'objectiu que la companyia faci tot el que tingui a l'abast per millorar el servei ferroviari de Rodalies Regionals.

En les primeres declaracions com a titular del departament, Rull va anunciar que seria “un corcó” per a Renfe i Adif. Divendres passat, el conseller va concretar més i, durant la reunió que va mantenir amb la ministra de Foment, Ana Pastor, va reclamar el traspàs de la infraestructura d'aquests serveis, tant de vies i estacions com de trens, ja que la Generalitat només té actualment competències sobre la gestió.

COMPROMISOS INCOMPLERTS

Avui, el conseller participarà per primera vegada en una reunió de l'òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe. Entre altres qüestions, s'hi estudiaran “accions immediates” per millorar el servei que es presta als ciutadans.

En la reunió es posaran al damunt de la taula els compromisos que va assumir la companyia el 2013 per assolir uns estàndards mínims de servei i atenció als ciutadans. Renfe es va comprometre a aconseguir una puntualitat del 97% en Rodalies i del 90% en Regionals el 2015.

L'EXEMPLE DE FERROCARRILS

Unes xifres que queden lluny de les dades amb què compta Territori,  ja que la puntualitat a Rodalies només és del 94%, mentre que la de Regionals cau fins al 58%. Uns números que queden molt per sota del que s'havia acordat i de la puntualitat del 99% que acredita el servei dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que en aquest cas sí que que està traspassat del tot.

Las claves de la noticia

  • Un traspàs a mitges  La Generalitat va assumir el 2010 la gestió de Rodalies. Va ser un traspàs a mitges, perquè la infraestructura de la xarxa va quedar en mans d'Adif (via, estacions, catenària) i els trens, en els de l'operadora, Renfe.
  • Debat sobre les inversions  El Govern català sempre ha denunciat que la inversió en la xarxa és insuficient i retreu a Foment els seus incompliments. També reclama al PP que assumeixi la promesa de Zapatero de destinar-hi 4.000 milions.
  • La causa de les incidències  Territori xifra la puntualitat de Rodalies en el 94% i la de Regionals en el 58%, quan a Ferrocarrils (FGC) és del 99%. Adif al·lega que el 43% dels incidents greus són per causes al marge de la infraestructura.

En el contracte de serveis firmat el 2013 amb la companyia també es van incloure altres aspectes que s'havien de millorar, com la qualitat percebuda pels usuaris; la comoditat, confort i netedat de trens i estacions, i l'atenció al client. Unes variables a què se'ls va posar uns objectius per complir, dels quals encara no ha informat la conselleria.

GUERRA DE NÚMEROS      

En la reunió amb la ministra Pastor van sortir a la llum, per enèsima vegada, les grans divergències de les xifres de què disposen les dues administracions a l'hora de valorar les inversions realitzades a la xarxa ferroviària catalana i assenyalar les causes que provoquen la majoria d'endarreriments i avaries a la xarxa.

Rull sosté que Adif i el ministeri només han executat el 2% dels 306 milions que es van acordar el 2013 per a actuacions prioritàries i que haurien d'haver-se materialitzat el 2015, mentre que dels 4.000 milions previstos en el pla de Rodalies quan governava el socialista José Luis Rodríguez Zapatero, només se n'han executat el 10%. La ministra Pastor assegura, per la seva banda, que s'han invertit en la xarxa de rodalies 247 milions des del 2012 i en aquest moment s'estan executant més de 400 milions.

TRENS, VIES I ESTACIONS

Fonts d'Adif han recordat que entre les millores que s'han portat a terme hi ha la renovació del centre de trànsit centralitzat de Barcelona, l'adjudicació del sistema de gestió de transport (RTMS) entre l’Hospitalet de Llobregat a Mataró (R1) i l'execució del nou accés a la terminal T1 de l'aeroport del Prat, que per si mateixa suposa una inversió de 261 milions d'euros.

A més s'han portat a terme o estan en fase de realitzar-se millores d'accessibilitat en gairebé una desena d'estacions. Per la seva part, Renfe té previst destinar 118 milions a un pla per millorar el servei, l'atenció al client i les infraestructures de Rodalies en el període 2015-2018. A més, invertirà 97 milions més en actuacions en una quarantena d'estacions els pròxims dos anys i destinarà 132 milions més a l'adaptació i millora de 120 trens de la xarxa catalana.

INCIDÈNCIES, UNA ARMA LLANCÍVOLA

Notícies relacionades

En l'apartat de les incidències greus, Adif sosté que l'estadística mensual del 2015 (en què s'anoten les afectacions que superen els 100 minuts) reflecteix que el 43,6% es van produir per circumstàncies al marge de l'empresa pública (vandalisme, atropellaments, robatoris de cable i condicions meteorològiques), i només el 28,6% de les incidències greus van ser degudes a la infraestructura. Igual que ha fet la ministra Pastor en reiterades ocasions, Adif destaca que el robatori de cable de coure ja va suposar per si mateix el 15% d'aquestes afectacions.

“El 2015, a la xarxa convencional i la de l'AVE a Catalunya s'hi van robar 137 quilòmetres de cable de coure, els mateixos metres que es van robar aquell any a la resta d'Espanya”, insisteix la companyia.

Temes:

Renfe Rodalies