NOVA INFRAESTRUCTURA DE L'ÀREA METROPOLITANA

¡Metro, a l'aeroport!

Entra en fucionament el ramal sud de la L-9 que connecta amb la T-1 i la T-2, la Ciutat de la Justícia, Mercabarna i la Fira-2

La nova línia, llargament demanada, neix amb el dubte de si serà una alternativa eficaç i amb crítiques per penalitzar la T-10

Connecta amb la T-1 i la T-2, la Ciutat de la Justícia, Mercabarna i la Fira-2. / RICARD FADRIQUE

Connecta amb la T-1 i la T-2, la Ciutat de la Justícia, Mercabarna i la Fira-2.
32756106 60
32756113 60-metro
32756096 60
icoy32747160 el prat  11 02 2016 ultimos retoques en la estacio160211211119

/

6
Es llegeix en minuts
Rafael Morales
Rafael Morales

Periodista

ver +
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

L’anhelat metro a l’aeroport, una de les reivindicacions històriques de Barcelona, serà a partir de demà una realitat. Després d’anys d’obres i d’una gran inversió, s’inaugura el flamant tram sud de la L-9, que unirà l’estació de Zona Universitària, al districte de les Corts, amb les terminals T-1 i T-2 del Prat. Serà una estrena a bombo i platerets en què estaran presents el president Carles Puigdemont, el conseller Josep Rull, les alcaldesses Ada Colau (Barcelona) i Núria Marín (l’Hospitalet), així com el primer regidor del Prat, Lluís Tejedor.

    El nou metro millorarà considerablement la mobilitat a l’àrea metropolitana, connectarà els tres municipis esmentats i facilitarà l’accés a instal·lacions tan importants com la Ciutat de la Justícia, Mercabarna i la Fira 2 de l’Hospitalet, a més a més de les dues terminals aeroportuàries. La millora en transport urbà s’haurà de completar amb la construcció del ramal de la L-10, que arribarà als polígons de la Zona Franca i, en un futur a llarg termini, la connexió del tronc central que unirà els ramals nord i sud de la L-9.

   

Barajas té metro des de fa 16 anys

L'aeroport de Madrid-Barajas disposa de metro des de fa 16 anys. Una estació a les antigues terminals i una altra a la T-4. Encara que inicialment no connectava directament amb el centre, tres anys després, el 2002, es va allargar fins a l'intercanviador de Nuevos Ministerios, en ple passeig de la Castellana. El trajecte dura només entre 12 i 15 minuts i el bitllet costa entre 4,5 i 5 euros depenent del destí final. A diferència de l'aeroport del Prat, Rodalies té estació des de fa molt poc. Es va obrir a la T-4 el 2011. La seva principal utilitat és que connecta amb l'estació de l'AVE d'Atocha, molt cèntrica també, en 25 minuts. El bitllet costa només 2,6 euros. 

 Però la nova línia que avui obre les seves portes també neix amb el dubte de si serà realment una alternativa competitiva per accedir a l’aeroport a causa del seu traçat sinuós, i amb algunes crítiques ciutadanes per la penalització que fa de la targeta T-10, l’abonament més utilitzat en el transport públic de l’àrea metropolitana i que no es podrà utilitzar per efectuar aquest desplaçament.

    Avui és l’estrena oficial de la línia, però la seva primera prova de foc serà d’aquí deu dies, quan se celebri el Mobile World Congress, entre el 22 i el 25 de febrer. Unes dates en les quals els treballadors del Metro han convocat dos dies de vaga per pressionar en la negociació del conveni col·lectiu.

FUTURA CIRCUMVAL·LACIÓ

El nou tram de metro és l’anomenat L-9 Sud de la línia inacabada que circumval·larà Barcelona des de Santa Coloma de Gramenet fins a l’aeroport del Prat. El nou recorregut té un trajecte de 19,6 quilòmetres entre Zona Universitària i la terminal T-1, que es recorrerà, segons les previsions, en 32 minuts. Disposa de 15 estacions i està previst obrir-ne en el futur tres més al Camp Nou, la Ribera i la terminal de càrrega de l’aeroport. A Zona Universitària, un dels extrems de la L-9 Sud, hi ha correspondència amb la L-3. Els altres enllaços estan a les estacions de Collblanc (L-5), Torrassa (L-1), Europa-Fira (Ferrocarrils) i El Prat Estació (Rodalies).

    La línia estarà en funcionament des de les 5 del matí fins a les 12 de la nit, els dies laborables; fins a les dues de la matinada els divendres i les vigílies de festius; i de forma continuada els dissabtes. Amb una inversió de 2.899 milions d’euros, és una de les infraestructures més importants que s’han fet a Catalunya durant l’última dècada. Unit al tram de la L-9 Nord i el ramal de la L-10 a Gorg (Badalona), el projecte ja compta amb 31 quilòmetres de recorregut i 31 estacions. Amb el nou tram, la xarxa de metro barcelonina disposa de 122 quilòmetres de traçat, el 25% del qual és de funcionament automàtic (sense conductor), com el que s’inaugura avui.

UN BITLLET DE 4,5 EUROS

Per desplaçar-se fins a l’aeroport serà necessari adquirir un bitllet que costarà 4,5 euros. 2,15 euros corresponen al preu del bitllet senzill, mentre que els 2,35 euros restants són un recàrrec per accedir a les terminals de l’aeroport. Els usuaris que es desplacin fins a l’última estació del municipi del Prat (Mas Blau), abans de l’aeroport, no hauran de pagar aquest bitllet. Els passatgers que disposin d’abonaments socials o títols multiviatge com per exemple la targeta T-Dia, T-Mes, T-Trimestre, T-50/30 i T-70/30, entre altres, podran utilitzar-les sense necessitat de pagar res més.

    Un avantatge que no s’aplica a la T-10, l’abonament més utilitzat (suposa la meitat de les validacions del metro). Aquest títol no es podrà utilitzar per anar fins a l’aeroport i tampoc servirà per descomptar una part del cost del trajecte. 

    És una penalització que contrasta amb les possibilitats que ofereix actualment el servei de Rodalies. Gràcies a la integració tarifària, amb una sola validació de la T-10 sí que es pot utilitzar el metro o l’autobús i els trens de Renfe per arribar a les terminals, amb un cost per viatge que no arriba a un euro.

VALIDAR PER PODER SORTIR

Els usuaris podran comprar a partir de divendres el nou bitllet a l’aeroport a les màquines de venda automàtica de tota la xarxa de metro de Barcelona. El títol es podrà adquirir a qualsevol estació de qualsevol línia i permetrà fer els recorreguts i transbords necessaris fins a arribar a les terminals.

    Una vegada que l’usuari arribi a una de les dues terminals de l’aeroport, haurà de tornar a validar el bitllet per poder sortir de l’estació de metro, perquè les portes estan tancades d’entrada i de sortida. Si ha perdut el bitllet, ha viatjat amb títols no vàlids (com la T-10 o el bitllet senzill) o simplement s’ha colat, el passatger trobarà màquines expenedores a dins de les barreres per poder adquirir el tiquet corresponent (el de 4,5 euros) i poder sortir a la terminal.

    L’única excepció que ha fet TMB, l’empresa que explotarà la línia, és amb els treballadors de l’aeroport. «Per no penalitzar-los», segons reconeix la Conselleria de Territori, i perquè puguin utilitzar una targeta multiviatge integrada, es crearà un nou abonament personalitzat per a aquest col·lectiu que tindrà el mateix preu que el de la targeta T-10.

CRÍTIQUES CIUTADANES

L’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha sigut una de les entitats que històricament s’han oposat al projecte de la L-9 per considerar que era més important invertir, per exemple, en el servei ferroviari de Rodalies. La situació ha canviat, segons ha destacat el president de l’entitat, Ricard Riol. «Ara ja està fet el nou tram i, per tant, som els màxims defensors de treure el màxim profit del projecte», justifica.

Notícies relacionades

    Segons el seu parer, un dels màxims obstacles per rendibilitzar la línia és la tarifa de 4,5 euros per arribar a l’aeroport i la penalització de la T-10. «Aquesta és la targeta multiviatge més utilitzada pels barcelonins i pels turistes», explica Ricard Riol. 

    L’associació PTP considera que el servei es podria optimitzar si s’eliminés el recàrrec, s’incrementés el nombre de trens a l’estació del Prat i s’utilitzés el nou metro com una llançadora a les terminals amb una tarifa integrada.