QUINZE ANYS DE LA MORT D'ANTONIO ASENSIO PIZARRO

Un projecte familiar innovador i d'èxit

El Grup Zeta compleix 40 anys convertit en una de les companyies comunicació més importants d'Espanya

Antonio Asensio Mosbah ha consolidat l'obra del seu pare, que va morir prematurament el 2001

 

  / CÉSAR LUCAS

4
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / MADRID

El Grup Zeta és un gran projecte empresarial familiar, innovador, d'èxit i que ha superat amb un excel·lent el primer Rubicó de tots els negocis familiars, el pas de la primera a la segona generació. Antonio Asensio Pizarro, que va morir prematurament un 20 d'abril del 2001, en plena maduresa personal i professional, es va imaginar i va posar en marxa el Grup Zeta el 1976. Ara commemora el seu 40è aniversari. Amb la seva mort i després de pilotar-lo durant 25 anys, va llegar un dels més importants conglomerats de comunicació del país. Va agafar el relleu el seu fill, Antonio Asensio Mosbah, que no només ha mantingut el caràcter familiar del Grup Zeta, sinó que en els últims 15 anys l'ha expandit, l'ha consolidat i l'ha transformat a l'horitzó de les noves tecnologies de la comunicació.

La història de Grup Zeta comença el març del 1976, quatre mesos després de la mort del dictador Francisco Franco, quan la democràcia era tan nova a Espanya que no havia arribat. El Grup Zeta se li va avançar, va col·laborar al seu adveniment i fins i tot va participar en la tasca fascinant de posar nom a les coses democràtiques.

A finals del maig d'aquell mateix any, el Grup Zeta ja era una petita empresa que, impulsada per Antonio Asensio Pizarro, de 28 anys, i dos socis més, Jerónimo Tarrés i Jose Ilario, va llançar una publicació que va començar a posar nom al nou periodisme espanyol i a la verdadera llibertat d'informació. Es deia -i es diu- Interviú i, a més d'un èxit tan fulminant, va revolucionar el sector, va reclamar les llibertats i va escortar l'arribada de la democràcia.

Grup Zeta creixeria aviat i vigorosament. Després d'Interviú, la següent gran fita del grup, que ja editava diverses revistes, va ser el naixement el 1978 d'El Periódico de Catalunya, que també constituiria de seguida un èxit i marcaria un abans i un després en els diaris espanyols. Un concepte molt innovador que va arribar als quioscos per quedar-se i disputar l'hegemonia del sector a Barcelona i ara és la publicació de referència de Zeta.

Antonio Asensio mantenia el seu esperit emprenedor tenaç i audaç. La primavera del 1982, quan a Madrid eren jutjats els colpistes del 23-F, el govern de Calvo Sotelo ranquejava i Felipe González ja cavalcava cap a la Moncloa, el Grup Zeta va llançar el setmanari d'informació general Tiempo, amb vocació de lideratge, una posició que aconseguiria en mesos i que no abandonaria mai. Després, la gran expansió, amb noves plantes d'impressió, amb tota una xarxa de diaris regionals, revistes en gairebé tots els segments de la informació i la societat, el gran projecte editorial d'Ediciones B i el somni de la televisió. Antonio Asensio va aconseguir controlar Antena 3 TV als anys noranta, la va transformar i la va portar al lideratge, encara que després arran d'una obscura operació d'assetjament en la qual van participar el Govern del PP d'Aznar i altres empresaris del sector, hauria de deixar el que va ser el seu últim gran projecte.      

La prematura desaparició d'Antonio Asensio va ser un punt i seguit al Grup Zeta, que va continuar amb el seu fill Antonio Asensio Mosbah al capdavant. Els que apostaven per la seva desaparició, desmembrament o venda van fallar estrepitosament amb aquestes profecies. El projecte segueix sent un imperi de la comunicació que desenvolupa la seva activitat en diferents àrees de premsa, revistes, rotatives, llibres, gestió de publicitat, publicacions corporatives i que compta amb unitats dedicades al desenvolupament d'internet i les xarxes socials així com a les noves tecnologies.

En l'àrea de premsa, Zeta compta amb sis diaris d'informació general, dos diaris d'informació esportiva, 44 diaris gratuïts d'informació local i regional, 17 empreses dedicades a l'elaboració, comercialització i distribució de publicacions, set editores en diferents llocs d'Espanya i quatre plantes d'impressió. En total, 1,2 milions de lectors, 170.000 exemplars de difusió diària, 11 milions d'usuaris únics/mes i més de tres milions de seguidors en xarxes socials.

Notícies relacionades

En l'àrea de revistes edita 14 publicacions, amb dos milions de lectors, 400.000 exemplars mensuals, 3,4 milions d'usuaris únics/mes, 3,8 milions d'amics a Facebook i 800.000 seguidors a Twitter. Ediciones B, unitat de llibres del Grup Zeta, és una de les editorials punteres del sector amb els seus segells B (ficció i no-ficció), Vergara, B de Block (Infantil), B de Books (llibres 'on line') i B de Bolsillo. A més, el grup, líder en la creació i edició de revistes d'empresa des del 1981, elabora més de 50 publicacions per al mateix nombre de clients.

Antonio Asensio Mosbah fa quinze anys que està al capdavant del Grup Zeta, i en aquest temps ha abordat i aborda la transició cap als nous negocis i les noves tècniques sorgides alhora que l'eclosió de les noves tecnologies. I si Antonio Asensio Pizarro va tenir la força i la visió de l'emprenedor innovador, Antonio Asensio Mosbah ha tingut l'habilitat de conduir el Grup Zeta en el molt complicat escenari dels negocis de la comunicació del segle XXI, fins al punt que la solidesa i solvència de Zeta figura al capdavant dels grups de comunicació espanyols.