Snapchat, un negoci gens fantasma
La xarxa social és el nou aparador publicitari per a marques que es dirigeixen a adolescents
Incita anunciants i mitjans de comunicació a usar els seus recursos

fcasals34303392 combo160615192414
Snapchat és un negoci i dels grans. La xarxa social del fantasma, fundada el 2012, no va voler vendre's ni a Facebook per 3.000 milions de dòlars ni a Google per 4.000, el 2013, i ara està valorada en més de 20.000 milions. No cotitza en borsa, la valoració es basa en les avaluacions que han fet els inversors a l'hora de posar diners (i n'han posat molts), però es proposa com el pròxim gran negoci del món 'on line' després del poder de l'imperi Facebook (que agrupa també Instagram i Whatsapp).
La seva estratègia és no només mimar els seus usuaris i seleccionar els anuncis que els serveix, sinó també compartir els beneficis amb els anunciants, cosa que gairebé ningú al Silicon Valley fa. I és que Snapchat, creada per alumnes de Stanford, com Google, que es van barallar entre ells com a Facebook, ha après a més una gran lliçó de Twitter i Instagram: pensa des del principi en la manera com aconseguir diners, i per això no han deixat de fer-ho.
El senyor de l'estratègia es diu Imram Khan, i era el banquer de moda en el món tecnològic abans de fitxar per Snapchat, una companyia amb seu a l'assolellada Venice Beach, una de les platges de Los Angeles, i que dirigeix Evan Spiegel, nòvio de la supermodel i empresària Miranda Kerr.
El pla per guanyar diners passa per oferir a les marques ser un canal per acostar-se als adolescents amb vídeos curts a manera d'anunci, cupons de descompte, ofertes especials o concursos en els quals compta la rapidesa de resposta, i estendre la plataforma a agències. Spiegel, en una conferència de la web Recode, apostava per incloure anuncis dins de les històries que creen els usuaris però sense anar a la hiperpersonalització que busquen Facebook o Google.
Els anuncis han de mantenir el to de la plataforma amb animacions que cridin l'atenció cap als continguts. Hi ha retransmissions de la fira de videojocs E3 amb presentadores fent 'selfie' sobre jocs. També permeten a les marques usar els filtres de Snapchat, que no desapareixen, com a part del joc: Kraft promociona els seus ganxets per posar-los a sobre de la foto d'algú, Vans fa un geofiltre amb el seu calçat… I així són els usuaris els que fan de persones anunci.
Els principals mitjans de comunicació nord-americans ('Washington Post', CNN, 'Vice'... ) també promocionen els seus articles com històries, que desfilen a manera de caràtules de pel·lícules pensades per a adolescents, amb títols suggerents destinats a provocar el clic sobre articles que no surten de Snapchat. Total, en 24 hores desapareixen, com els diaris de paper.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- A les portes de la catedral de Barcelona Devots del papa Francesc després de la seva mort: "No crec en Déu, però hi ha un abans i un després del seu papat"
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Una de cada 350 El Sant Jordi 2025 vendrà encara 25.000 roses catalanes: l’últim productor del Maresme es resisteix a abandonar
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí