ADOLESCENTS I XARXES SOCIALS

Snapchat, el refugi antipares a les xarxes socials

L''app' dels continguts fugaços ja és la preferida dels nord-americans de 12 a 24 anys

La dificultat dels adults per entendre-la la propulsa com a espai privat dels adolescents

 

 

3
Es llegeix en minuts
ADRIÀ PALACÍN / BARCELONA

Ser de les primeres xarxes socials va aportar un gran avantatge a Facebook Twitter, que després de guanyar-se primer els joves i després arribar al gran públic, han pogut créixer i renovar-se amb facilitat durant anys. No obstant, el 'target' dels natius digitals és un públic molt exigent; quan una aplicació o xarxa social deixa d'aportar-los el que busquen, salten a una altra. A cobrir aquesta necessitat de novetat va anar Instagram, una xarxa més selecta i rejovenida, que posava la imatge com a principal reclam afegint-hi la possibilitat d'incloure 'hashtags'. També va ser absorbida pel 'mainstream'. El pas següent va ser el naixement fa cinc anys d'una aplicació que actualment ja desbanca les seves predecessores entre els més joves: Snapchat.

Encara que Facebook segueix sent de llarg la plataforma líder en l'actualitat, el seu ús comença a disminuir entre els nascuts entre el 1990 i el 2000, mentre que Snapchat s'ha guanyat la seva confiança de forma clara. Un estudi de la consultora Edison Research mostra que el 2016 l'ús de Facebook entre els joves nord-americans de 12 a 24 anys cau fins al 68%, mentre que el 2014 era del 80%. En aquest període, Snapchat s'ha introduït de ple entre aquest públic duplicant la seva popularitat el 2016 i arribant a ser la preferida pel 72% d'aquest grup d'edat. Als EUA, on hi ha el 50% del total dels usuaris de Snapchat, el 34% d'ells tenen entre 18 i 24 anys, el 27% pertanyen a la franja d'edat d'entre 25 i 34 anys i el 23,2% estan entre els 12 i els 17 anys, segons el centre especialitzat en tecnologia digital Emarketer. A més, és la xarxa social amb més creixement entre els menors d'11 anys.

BARRERA GENERACIONAL

Snapchat segueix sent la gran desconeguda pels adults i marca una frontera clara entre generacions. A diferència de Facebook, on els fills solen trobar-se en la situació d'haver d'acceptar com a amics els seus pares, a Snapchat això no passa. Segons Mireia Montaña, professora de comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), "Snapchat és de difícil accés per als pares i poc intuïtiva". Per aquest motiu -afegeix l'experta-, "al no tenir un perfil, els adults no poden controlar què fan els seus fills allà, i, en conseqüència, els adolescents se senten alleujats i la disfruten més", explica Montaña.  

Segons Sílvia Martínez, directora del màster de Social Media Management de la UOC, la maduresa del sector de les xarxes socials s'explica per l'èxit dels dispositius mòbils. "Les aplicacions que triomfen més, sobretot entre els joves, són les que es desenvolupen amb aquesta tecnologia", explica l'experta. El cas de Snapchat té a més els atributs tècnics perfectes per enganxar els adolescents. "La fugacitat dels continguts -que només duren el que l'usuari decideix entre 1 i 10 segons-, l'espontaneïtat de les fotos i els vídeos, i la 'ludificació' d'aquests amb màscares i dibuixos són característiques que adolescents i joves no troben en altres aplicacions com Instagram o Facebook", assegura Martínez.

CREIXEMENT EXPONENCIAL

L'èxit d'aquesta aplicació és incontestable. Emarketer calcula que el nombre d'usuaris de Snapchat als EUA creixerà un 27% aquest 2016, fins als 58,6 milions d'usuaris diaris, mentre que Twitter es queda en 56,8 milions. Així mateix, preveu un creixement exponencial a mitjà termini per a aquesta aplicació, que arribaria a duplicar els usuaris de Twitter el 2020 i arribaria als 85 milions d'usuaris diaris als EUA. El mateix CEO de Twitter, Jack Dorsey, ha reconegut que Snapchat és "molt moderna" i que les xarxes de 'microblogging', en canvi, poden resultar sovint confuses, una cosa en què estan treballant per solucionar-ho.

Notícies relacionades

Snapchat també creix a Espanya encara que no de forma tan espectacular com als EUA. Però sí que és també la xarxa que més creix entre els joves. El 13% del grup d'edat entre 16 i 30 anys la utilitzen, segons un estudi de l'abril passat d'IAB Spain, la patronal de la publicitat digital, i gairebé el 30% dels usuaris de xarxes la coneixen. Un percentatge alt però encara per sota de Facebook, Twitter, Youtube o Instagram. Snapchat també és el 20% més popular entre les dones que entre els homes, segons IAB.

Davant l'efervescència d'aquesta ‘app’ nascuda a Califòrnia, alguns mitjans de comunicació i marques dirigits a un públic jove (MTV) o interessats a captar-lo ('National Geographic') ja disposen del seu perfil de Snapchat i diàriament elaboren històries dinàmiques combinant vídeo i imatge que els usuaris poden reproduir amb un sol clic. Molts busquen la manera d'introduir-se en aquesta xarxa social que, no obstant, encara es troba a mig camí d'aconseguir l'objectiu de la rendibilitat. El principal problema que troben els mitjans digitals és que els vídeos i imatges de Snapchat encara no permeten introduir enllaços directes a cap pàgina web.