CANVI EN LA INDÚSTRIA DEL VIDEOJOC
Pokémon Go recupera els carrers com a terreny de joc
Els experts apunten que l''app' del moment impulsa els 'gamers' a socialitzar-se més
Preveuen que el seu èxit originarà més títols que permetran viure aventures en el món real
pokemon-ciutadella /
Quan Pokémon Go va sortir el 5 de juliol passat ben pocs s'imaginaven la revolució que suposariarevolució. En xifres, es tradueix en prop de 90 milions de descàrregues a tot el món, una mitjana de set milions d'euros en ingressos diaris i, a la borsa, la revalorització del 100% de les accions de Nintendo. Tot això en menys d'un mes. A escala social, s'ha convertit en un autèntic fenomen de repercussions mundials que està creant nous hàbits entre els jugadors. D'entre tots, destaca el gran interès que s'ha despertat per sortir al carrer a jugar en comptes de quedar-se a casa davant d'una pantalla d'ordinador.
Tot Barcelona n'és un exemple, però especialment el parc de la Ciutadella. "Mira, tots juguen a Pokémon", se sent dir a una dona mentre envolta l'immens grup de persones que estan congregades al voltant de l'estàtua eqüestre del general Prim. No es tracta d'una quedada massiva com la de fa dues setmanes per jugar a l'‘app’ del moment, és simplement l'estampa diària del lloc.
JUGANT AL PARC
Judith Vernet, de 24 anys, explica que hi ha tanta gent en aquest punt perquè hi ha cinc ‘poképarades’ amb ‘esquers’ activats (que serveix per augmentar el nobmre d'aparicions de pokémon). “Per això venim aquí sempre que podem a jugar”, diu. “Això encara es pot omplir més, tant que no poden ni accedir els cotxes”, assegura Yudel Rodríguez, de 20 anys. “Estem de vacances i, en comptes de quedar-nos a casa mirant la televisió, venim junts a passar l'estona”, explica.
Per un altre jugador, Luciano Voutsina, 18 anys, Pokémon Go és alguna cosa més: “Sóc de l'Argentina i quan vaig arribar, no coneixia ningú". Gràcies a l''app' ha fet nous amics i queden diàriament per jugar. De cop, se sent de fons: “¡Un Pikachu!”, i tots es concentren en la captura.
La fiebre por el Pokémon Go en el Parque de la Ciutadella de Barcelona. #PokemonGo pic.twitter.com/D6wu63D4mn
— Marc Rodríguez (@mrodrireus) 24 de julio de 2016
SORTIR DE LA COVA
La proposta que fa Pokémon Go trenca les barreres de l'aïllament digital i retorna --amb una capa de simulació virtual-- els entusiastes dels videojocs al món real i al carrer. “Es tracta d'un joc social i sense violència explícita, que estimula a sortir fora i socialitzar-te més”, puntualitza Martínez Celorrio, que diu que s'ha reprès la dinàmica d'abans en una versió 3.0.
“Amb l'aparició de les consoles als anys 90 van acabar per abandonar-se els espais públics com a zona de joc. Les possibilitats que aquests jocs oferien resultaven més interessants i estimulants que el que era tradicional”, explica Martínez Celorrio. “Amb les millores gràfiques i l'aparició d'internet encara es feia més evident la individualització i l'aïllament”, sosté el sociòleg respecte als anomenats 'gamers'.
“És com una gran gimcana”, explica el sociòleg Martínez Celorrio. “Nintendo ha sabut connectar amb la generació que va créixer amb Pokémon i ressuscitar la franquícia”, prossegueix, i defensa que la febre global que l'aplicació ha despertat respon a “la necessitat d'un canvi en els passatemps lúdics” que s'estaven oferint fins ara. “Tant joves com nens poden sortir al carrer i seguir jugant”.
NOVES POSSIBILITATS
Segons l'informàtic i expert en videojocs Javier Sobrino, amb Pokémon Go s'obren les portes a un nou ventall de possibilitats per a l'oci interactiu i mostra del que la tecnologia és capaç. “La idea és molt atractiva i l'experiència es pot compartir perquè no es juga en un lloc fix”, assegura, tot i que creu que encara es pot explotar molt més la realitat augmentada, "però és un començament perquè la indústria creï nous títols que involucrin més el jugador i el portin a viure aventures als carrers del món real".
Segons un altre informàtic, Gerard Ibars, el fet que el joc estigui basat en col·leccionables permet que també sigui atractiu per a usuaris puntuals. “Això es tradueix en un públic molt més ampli que no entén d'edats: Nintendo ha fet servir una estratègia comercial molt intel·ligent”, admet Ibars.
CONDUCTES OBSESSIVES
No obstant, hi ha una cosa que incomoda els experts: “La conducta ‘pantalla-dependència’”, diu Martínez Celorrio. "Si s'hi afegeixen comportaments obsessius, posa en relleu l'estupidesa humana”, explica.
Notícies relacionadesGuillem Goset, de la Unitat Central de Proximitat i Atenció Ciutadana dels Mossos d'Esquadra, té una opinió semblant. “El problema està en el mal ús que se'ls dóna”, assegura Goset, i explica que s'exagera l'afectació del joc. Segons ell, veure joves enganxats al telèfon mòbil pel carrer no era gens estrany i altres aplicacions ja donaven problemes semblants als que s'atribueixen a Pokémon Go.
De moment els Mossos estan analitzant la conducta dels jugadors d'aquesta 'app', però opinen que es tracta d'una moda passatgera incentivada per les vacances. “Tot i haver passat moltes coses inesperades, no ha calgut prendre mesures especials", explica el policia, i afegeix: “No tenim cap problema amb l'aplicació si es fa un ús cívic de l'espai públic”, ja sigui en carrers o parcs.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia