PROJECTE ESCOLA NOVA 21

La innovació educativa s'estén a 456 centres de Catalunya

Participaran en un nou model de xarxes locals d'ensenyament avançat per intercanviar metodologies

La Diputació de Barcelona impulsarà aquest programa amb suport tècnic i recursos econòmics

fcosculluela35494343 barcelona 12 09 2016 vuelta al cole en el colegio la sagrera160927211914

fcosculluela35494343 barcelona 12 09 2016 vuelta al cole en el colegio la sagrera160927211914 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ / BARCELONA

La Diputació de Barcelona va anunciar ahir l’acord per promoure el projecte d’innovació educativa Escola Nova 21, que permetrà donar suport a 456 centres d’ensenyament de Catalunya que han sol·licitat sumar-se al programa. Per a això, s’hi incorporarà un nou model de xarxes locals d’escola avançada distribuïdes pel territori que compartiran estratègies i metodologies per adaptar les aules als nous temps. Hi haurà una cinquantena de xarxes, formades cada una per 10 centres, que intercanviaran les seves experiències.

A part del suport tècnic, la Diputació hi col·laborarà en una primera etapa amb una aportació d’entre 100.000 i 150.000 euros, segons ha informat la presidenta de la institució, Mercè Conesa, que confia que les altres tres diputacions catalanes se sumin a l’aliança.

El director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, s’ha congratulat de la implicació de l’organisme supramunicipal que farà viable l’expansió del projecte al mig centenar d’escoles interessades. D’aquestes, el 78% corresponen a les comarques barcelonines, un 8% són de l’àrea de Girona, un 8%, de Tarragona, i un 5,6%, de Lleida.

PREPARACIÓ PER AL FUTUR

Es tracta de la iniciativa més gran de col·laboració per a la «transformació» de les aules a Catalunya, amb la implicació de més d’un 16% dels centres d’educació obligatòria i el suport de la Generalitat. «Dissenyem el programa per a unes 200 escoles i hem rebut més del doble de sol·licituds», ha recordat Vallory, que ha valorat la vinculació dels agents locals –ajuntaments, educadors i pares d’alumnes– per avançar cap a un aprenentatge que faciliti als nens d’avui el seu futur ingrés en el món laboral. 

Notícies relacionades

Conesa ha apuntat que els nens de P-3 es trobaran amb un mercat laboral en què el 80% de les professions actuals hauran desaparegut. «Les escoles i les administracions han de treballar perquè aconsegueixin les competències adequades per a la vida, per a la canviant societat», ha emfatitzat. «De la mateixa manera que hospitals i personal mèdic estan en permanent actualització –ha afegit Vallory–, la societat ha d’afavorir la renovació contínua de l’educació». Una evolució que proposa la màxima autonomia de les escoles perquè cada una s’adapti al seu entorn específic, ha aportat Rafael Homet, diputat d’Educació. 

El programa Escola Nova 21 –impulsat pel Centre UNESCO de Catalunya, que presideix Vallory, la Fundació Jaume Bofill, la UOC i eduCaixa– iniciarà el mes de desembre  vinent una prova pilot en 30 dels 456 centres, que rebran al llarg de tres anys «la formació, l’acompanyament i la capacitació intensius» amb l’objectiu de garantir el canvi educatiu. Paral·lelament, les citades xarxes locals ajudaran a teixir el pretès ecosistema d’ensenyament.