¿Què és l'informe PISA? Cinc claus

L'OCDE publica dimarts el rànquing educatiu de referència a tot el món

Mig milió d'alumnes de 15 anys de 72 països han participat en les proves, realitzades la primavera del 2015

zentauroepp32819007 barcelona 16 02 2016 pruebas de competencias basicas de cuar161205124746

zentauroepp32819007 barcelona 16 02 2016 pruebas de competencias basicas de cuar161205124746 / Albert Bertran

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

No hi ha sistema educatiu que es valori que no sigui avaluat cada tres anys per PISA, el Programa per a l’Avaluació Internacional d’Alumnes (Program for International Student Assessment, en anglès). És gairebé una qüestió de prestigi. La publicació dels resultats d’aquest informe de l’OCDE és el gran esdeveniment educatiu mundial, un referent per als governs, les escoles i les famílies i, sobretot, una potent guia que està decidint com s’ha d’ensenyar a les futures generacions. Aquest any toca un nou informe PISA. El dia de la publicació és demà, dimarts, i l’expectació és màxima. 

ELS ALUMNES

MIG MILIÓ D’ESTUDIANTS DE 15 ANYS  L’informe que es coneixerà ara és el corresponent a les proves que mig milió d’estudiants de 15 anys de 72 països diferents van realitzar la primavera de l’any passat. Els estudiants que se sotmeten a aquests exàmens són escollits de manera aleatòria en centres educatius seleccionats també de forma mostral. A Catalunya van ser aproximadament 2.000 estudiants de 52 instituts. L’examen es va fer entre el 8 de maig i el 5 de juny del 2015.

LES PROVES

EXÀMENS ESTÀNDARD I PER ORDINADOR  L’avaluació, segons explica l’OCDE, la dissenyen experts d’arreu del món. «Des que es van començar a realitzar les proves l’any 2000, han participat en la seva confecció especialistes de les 80 economies que formen part de l’organisme», assenyala l’entitat, que insisteix que el test està concebut de tal manera que «es pot fer en qualsevol indret del món». Aquest any totes les proves s’han fet a través d’ordinador.

ELS OBJECTIUS

APLICAR A LA VIDA REAL EL QUE S’A­PRÈN A L’AULA  L’objectiu de l’a­valuació és veure si els estudiants (a Espanya, alumnes de quart d’ESO) són capaços d’aplicar en la vida real el que han après a l’escola. És el conegut com a aprenentatge per competències, que els últims anys s’ha imposat (per obra i gràcia de PISA) a gairebé tot el món.

LES MATÈRIES

PROVA DE CIÈNCIES, MATEMÀTIQUES I LECTURA  Les proves, un examen de dues hores de durada, avaluen sobre les assignatures instrumentals de Ciències, Comprensió Lectora i Matemàtiques i, aquest any per primera vegada, també sobre aspectes que van més enllà dels coneixements teòrics com és la capacitat dels alumnes per resoldre problemes col·laboratius. En alguns països, als estudiants també se’ls ha examinat de cultura financera.

Notícies relacionades

ELS CONDICIONANTS

TEST FINAL SOBRE L’ESCOLA, LA FAMÍLIA I ELS PROFESSORS Les proves són completament anònimes, «perquè no s’avalua l’alumne, sinó el sistema en què se l’està educant», insisteix l’OCDE. Al final del test, els estudiants també han de respondre a un grup de preguntes de context, en què se’ls interpel·la sobre la seva família, la seva escola i els seus professors i que serveixen per afinar les conclusions de l’estudi, per grups culturals o socioeconòmics.