Catalunya supera la mitjana espanyola, europea i de l'OCDE en l'informe PISA

Tot i millorar en les tres proves, no passa del sisè lloc en les classificacions autonòmiques

pisa-peça-catalana-cat

pisa-peça-catalana-cat

3
Es llegeix en minuts
TERESA PÉREZ / BARCELONA

L’informe PISA 2015, que avalua cada tres anys la política educativa mundial, revela que Catalu-nya supera per primera vegada la mitjana d’Espanya, on les diferències entre comunitats arriben a uns abismals 46 punts, la Unió Europea (UE) i la dels països de l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) en les tres competències bàsiques: Comprensió Lectora, Matemàtiques i Ciències. Els estudiants catalans han aconseguit superar els 500 punts en els tres tests que ha realitzat l’informe.

La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va destacar la importància d’aquests resultats perquè suposen un doble avanç en qualitat i en equitat. En la primera categoria perquè s’obtenen resultats educatius que estan per sobre de la mitjana dels països i les comunitats autònomes avaluats i en la segona perquè «es redueix la xifra d’alumnes que no superen les competències bàsiques», va indicar Ruiz.

La UE va establir com a objectiu que el 2020 hi hagués un 15% d’estudiants «amb resultats baixos» en les proves PISA. Els alumnes catalans, segons Ruiz, s’acosten a aquesta meta, ja que els que no han superat les competències són el 15,7% en Ciències, el 15% en Lectura i el 17,7% en Matemàtiques.

MODEL EDUCATIU

Les dades de l’informe educatiu van permetre a Ruiz sentenciar que «la transformació del model educatiu de Catalunya i les polítiques basades en la reflexió sobre la pedagogia van en la bona direcció». En el PISA 2015 han participat 72 països i regions i més de mig milió d’alumnes de 18.541 centres educatius. A Catalunya, la mostra ha sigut de 1.769 estudiants pertanyents a 52 escoles.

Massa pes de la classe social

Catalunya és, amb Astúries i Múrcia, la comunitat on més impacte té l'índex social econòmic i cultural (ESCS, en anglès). I això, diuen els experts, no és una bona notícia. "Significa que la classe social o estatus de l'alumne té un pes important en els resultats acadèmics, davant el pes que exerceix l'escola al País Basc o Castella i Lleó, per exemple", assenyala Xavier Bonal, professor de Sociologia de l'Educació a la UAB.  

A Catalunya els resultats en competències científiques arriben als 504 punts, en Matemàtiques els 500 i en Comprensió Lectora els mateixos, mentre que la mitjana espanyola és de 493, 496 i 486, respectivament, i l’europea de 495, 494 i 493. A la resta dels països de l’OCDE, els alumnes han aconseguit 493 punts en el test de Ciències, 493 en el de Comprensió Lectora i 490 en la prova de Matemàtiques.

ESCALAFÓ

L’anàlisi dels resultats de les diferents comunitats autònomes entre el 2012 i el 2015 permet comprovar que Extemadura, amb un augment de 12 punts, és l’autonomia que millora més en competència matemàtica, mentre que Catalunya avança 7 punts. El president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, va interpretar que el creixement és superior en altres zones perquè Catalunya partia de millors resultats educatius en aquesta matèria que la resta.

En Comprensió Lectora, l’evolució de la puntuació mitjana els tres últims anys ha baixat un punt. Aragó, Cantàbria, Castella i Lleó, Comunitat de Madrid, Galícia i Navarra superen Catalunya. En Ciències, l’informe PISA permet constatar que hi ha 12 punts positius de diferència –de 492 a 504– entre els resultats del 2012 al 2015.

    Ruiz va atribuir l’augment en competència científica «al model d’ensenyament basat en competències i resolució de situacions complexes i no en models estàndards».

Notícies relacionades

Catalunya ocupa en Comprensió Lectora l’11è lloc en el rànquing dels països de la UE i de l’OCDE i el sisè lloc en la classificació de les comunitats autònomes que encapçala Castella i Lleó amb 522 punts.

Respecte a la Competència Matemàtica, els alumnes catalans són els quinzens en l’escalafó europeu i mundial i els cinquens, empatats amb Aragó, a nivell estatal. Els resultats en Ciències col·loquen Catalunya en el vuitè lloc d’Europa i els països de l’OCDE i el cinquè de tot Espanya.