12.000 dones denuncien violència masclista cada mes
El nombre de víctimes que renuncien a declarar contra el seu agressor ha crescut el 19%
Augmenten les sentències condemnatòries, que ja s'acosten al 79% del total

icoy36416094 violencia machista161125215047 /
Després de mesos de relativa treva, la realitat de la violència masclista ha tornat al primer pla amb tres assassinats en menys de 48 hores i una estadística més reveladora que mai de l’enorme dimensió d’aquesta plaga. Un total de 36.079 dones han presentat 38.400 denúncies contra les seves parelles o exparelles entre el juliol i el setembre d’aquest any, el 13,9% més que en el mateix període de l’any anterior, segons l’últim balanç trimestral de l’Observatori contra la Violència de Gènere del Consell General del Poder Judicial (CGPJ).
És la xifra més alta de les registrades en un sol trimestre en els últims anys. ¿Es tracta d’un augment de casos o les víctimes recorren més a la policia? No és fàcil saber-ho. La gran majoria de dones maltractades no denuncien els seus agressors. Només ho fan un 28,6%, segons una macroenquesta realitzada pel Ministeri de Sanitat el 2015. Que hi hagi més denúncies pot ser positiu si això vol dir que més dones s’atreveixen a fer el pas, però la majoria d’experts consultats dubten que sigui així en un moment en què les retallades dels últims anys han limitat les ajudes i les campanyes de conscienciació.
Una altra dada negativa de la mateixa estadística abona aquesta tesi. El nombre de víctimes que s’han acollit a la dispensa de l’obligació de declarar com a testimoni ha pujat encara més. Han sigut 4.810, el 19,4% més que en el mateix període de l’any anterior. Des de fa temps els partits tenen sobre la taula una proposta de reforma de l’article 416 de la Llei d’Enjudiciament Criminal, la norma que permet aquesta dispensa, perquè no siguin eximides.
MORTES
La xifra dels casos més greus, el registre de víctimes mortals, estava sent molt inferior al d’anys anteriors. Fins a aquest cap de setmana s’havien comptabilitzat 40 morts enfront de les 53 de l’any passat, però les tres del cap de setmana i vuit casos més que segueixen en investigació amenacen de fer acostar els guarismes. D’aquestes 40 dones mortes, la meitat havien presentat denúncia prèviament, mentre que en anys anteriors, ho estaven fent només un terç de la dones que després serien assassinades.
Solament aquest cap de setmana un home va confessar haver assassinat la seva parella a Tarragona, va morir una dona a Santiago de Compostel·la a conseqüència de l’apunyalament de la seva exparella divendres passat i van detenir l’exparella d’una dona a Vigo, assassinada al tornar d’un sopar d’empresa.
Les dades de l’observatori assenyalen que per quart trimestre consecutiu també s’ha incrementat el nombre de sentències condemnatòries. De cada deu judicis celebrats, set acaben en condemna, un 69,5% del total de sentències dictades (10.570) enfront del 64,1% de l’any passat. En aquests tres mesos s’han dictat 7.344 sentències condemnatòries i 3.226 absolutòries.
ORDRES DE PROTECCIÓ
Notícies relacionadesPel que fa a les ordres de protecció, el 59% de les 11.500 sol·licitades van ser adoptades, però els jutges, homes i dones, van denegar el 37% i han rebutjat el 4% per no concórrer els requisits formals per sol·licitar-la. En un 51% dels casos, la relació de parella (cònjuge o relació afectiva) es mantenia en el moment de la sol·licitud de l’ordre de protecció, mentre que en un 49% restant la relació s’havia extingit. Respecte a les mesures civils cautelars, es van suspendre un 7% de la guarda i custòdia dels fills i en un 5% dels supòsits es va procedir a la suspensió del règim de visites.
Els jutjats de menors van enjudiciar en el tercer trimestre per delictes en l’àmbit de la violència contra la dona 23 menors d’edat, deu menys que l’any anterior. Es van imposar mesures en un 95,6% dels casos.
Consell General del Poder Judicial ( CGPJ ) Assassinats Violència de gènere Agressions físiques
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- Religió Mor Francesc, el papa que va arribar de «la fi del món» i que ha volgut portar l’Església al segle XXI
- ‘Tot el camp és un clam...’
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí
- ELS LESIONATS DEL BARÇA Lewandowski s’allunya de la Copa i Ter Stegen «ja està llest» per reaparèixer
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Llars espanyoles Tornen els plats de Duralex: un conegut supermercat ven la clàssica vaixella amb nous dissenys
- Oferta d’ocupació El treball que sempre havies somiat: 1.000 euros a la setmana per provar platges i explicar-ho