Cocolitzli
L'actual Mèxic va passar de 25 milions a menys de dos després de l'arribada d'Hernán Cortés

fcasals37647873 hernan cortes170312174719
Poc temps després de l’arribada dels conquistadors espanyols, les societats que vivien a Amèrica central van patir un gran col·lapse i la seva població va disminuir de forma abrupta. Hi devia haver raons diverses per a aquest període tan dramàtic de la història. Una de les causes podria ser un conjunt d’epidèmies que es van declarar entre els seus habitants. Un estudi recent proposa que en almenys un d’aquests casos es va tractar d’un brot agut de febre tifoidea.
La pèrdua de població en les societats americanes després de l’arribada dels europeus al segle XVI és una de les més importants que s’han produït mai. S’ha calculat que la població de l’actual Mèxic devia ser de 25 milions quan Hernán Cortés hi va arribar i que un segle després era d’entre un i dos milions. Fins i tot quan es mesuren les emissions de gasos produïts per l’activitat humana durant la història, aquest és un període que registra la baixada més intensa per la disminució de la població d’Amèrica. És probable que el col·lapse de l’organització social hi tingués alguna cosa a veure, però les cròniques parlen d’epidèmies, una de les quals, en la llengua nahuati, es diu cocolitzli.
Hi ha hagut discussions sobre quin va ser l’agent causant d’aquesta epidèmia. S’ha parlat de la verola o d’una febre hemorràgica per la rapidesa de la seva expansió. S’acaba de publicar un estudi en què s’ha analitzat l’ADN del contingut de dents de persones enterrades en tombes de la regió d’Oaxaca, al Mèxic central, durant l’epidèmia datada entre el 1545 i el 1550. L’ADN extret conté el d’una salmonel·la que produeix la febre tifoidea. El mateix bacteri havia sigut trobada en mostres antigues europees. És sabut que els viatgers que arriben a Mèxic poden patir malalties diarreiques produïdes sovint per variants de la salmonel·la. D’això se’n diu la 'venjança de Moctezuma', una venjança molt lleu vist el que va passar fa 600 anys.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Presentador de ‘Col·lapse’ a TV3 Ricard Ustrell farà un parèntesi en la seva carrera televisiva
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Final copa del rei Plantada històrica del Madrid a la Copa: ni entrena ni assisteix a les rodes de premsa
- Flick demana protegir els àrbitres abans de la final: "No respectar-los és no tenir fair play"
- Horari i on veure el funeral del papa Francesc per televisió
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina