EXCLOSOS DE LA SANITAT

"La directora del CAP es va disculpar"

Cintia Rubio va portar el seu fill de 14 anys a vacunar, a l'arribar del Paraguai, però sense la targeta no el van atendre

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES / BARCELONA

El noi va arribar fa un any a Barcelona des del seu país, Paraguai, d’on també és la seva mare. Ella, Cintia Ruiz, ja fa nou anys que viu i treballa a la capital catalana. «Al cap de poc de portar el meu fill, vaig anar al CAP Manso a informar-me per fer-li la targeta sanitària per incorporar-lo a la Seguretat Social. Vaig portar fins i tot el full d’empadronament, però em van dir que ara ja no feien la targeta», explica Ruiz. Però una tieta de la seva parella, que va saber què li havien dit, li va parlar de la plataforma PASUCat. Això va ser fa sis mesos. «M’hi vaig posar en contacte, i els vaig explicar que a l’institut em demanaven les vacunes que li faltaven al meu fill, i a l’escola de futbol on el vaig inscriure, em demanaven el seu número de targeta sanitària», diu la mare. Una persona de la PASUCat la va acompanyar personalment al mateix CAP on havia anat abans ella sola. «I la persona que ens va atendre aquest cop no va dir ni piu. Ens va donar la targeta per al meu fill immediatament i em va dir si ja volia demanar cita per posar-li la vacuna de l’hepatitis», diu. «Sempre  estaré agraïda a la senyora que va venir amb mi», diu Cintia Ruiz. «I la directora del CAP es va disculpar. Sí, em va trucar per demanar-me disculpes», afegeix. Fa tres mesos, va haver de tornar a demanar ajuda a la PASUCat.  Va acompanyar al mateix CAP Manso la seva concunyada, que també feia molt poc que havia arribat del Paraguai. «Es trobava malament, sentia taquicàrdia, es marejava i li havien sortit grans pel cos, com una al·lèrgia», diu Ruiz. «Eren dos quarts d’onze de la nit, però igualment em vaig atrevir a trucar a la senyora de la PASUCat, i em va dir que li passés la persona de recepció d’urgències. Primer no s’hi volia posar, però al final s’hi va posar i, al penjar, em va dir que firmés un paper i ens atendrien. Era el formulari d’impossibilitat de pagar», explica. Fa dues setmanes, des de la Plataforma per una Atenció Sanitària Universal a Catalunya (PASUCat) van enviar una persona per acompanyar la concunyada de la Cintia a tramitar la seva targeta sanitària. «Sempre estan en contacte amb tu per assegurar-se que no tens cap més problema, fan una feina excel·lent, molt humana», diu.