PROTESTA A LA VIA

Terres de l'Ebre: 150 talls de trànsit a la N-340 per demanar la gratuïtat de l'AP-7

Els infatigables veïns demanen totes les setmanes des del 2015 l'aixecament de peatges per frenar la sinistralitat

lpedragosa38417416 corte 340170513195424

lpedragosa38417416 corte 340170513195424 / JOAN REVILLAS

2
Es llegeix en minuts
SÍLVIA BERBÍS / AMPOSTA

Des que el setembre del 2015 ja es van disparar els elevats índexs de sinistralitat a la N-340 al seu pas per les Terres de l’Ebre, cada setmana insisteixen a tallar el trànsit en aquesta via com a acció de protesta per reivindicar la gratuïtat de l’autopista AP-7. Amb el d’ahir són ja 150 els talls de circulació, i no pensen desistir sense aconseguir el seu objectiu de màxims. Un centenar de persones han protagonitzat aquesta vegada una romeria encapçalada per tres carros de tracció animal. «És la manera de simbolitzar que, en infraestructures, estem al mateix nivell que fa un segle», assenyala el portaveu veïnal Llorenç Navarro.

    

Són una gota malaia que cau a la N-340 cada setmana des del setembre del 2015, quan un accident al Perelló amb tres víctimes mortals els va fer sortir al carrer. Des d’aleshores, cada dijous interrompen el trànsit durant 45 minuts clamant per una única solució: l’aixecament de peatges. Una proposta de màxims que les administracions no han posat sobre la taula.

«UN PEGAT»

En el cas del Ministeri de Foment, la seva aposta passa per la construcció d’11 rotondes a la N-340, on ja n’ha construït dues, així com el traçat d’una doble línia contínua que impedeix avançar durant més de mig centenar de quilòmetres, entre l’Hospitalet de l’Infant i Amposta.

    

Per als veïns, aquestes mesures són «un pegat» que no fa res més que dificultar la circulació encara més. Temen que el que es persegueix sibil·linament és desviar el trànsit pesant cap a l’autopista, una proposta rere la qual detecten un tracte de favor cap a la concessionària Abertis. La seva sospita ve reforçada per l’aposta per la qual licita la Generalitat: bonificació d’un 35% en el preu dels peatges per als camions.

MÉS QUE AMORTITZADA

El moviment veïnal, no obstant, no està disposat a cedir gens. «La construcció de l’autopista està més que amortitzada, i a més a més en aquest tram no disposem d’una via ràpida gratuïta com és l’autovia A-7, així que pensem que està més que justificada la nostra reclamació. Es tracta simplement de voluntat política. Nosaltres posem vides humanes en la balança; altres, interessos econòmics. I no hi ha equilibri possible. Per tant, seguirem amb la nostra lluita», afirma Navarro.

    

L’alcalde d’Amposta, Adam Tomás, s’ha sumat a la protesta d’aquest dissabte: «La fórmula més ràpida perquè aquest territori disposi d’una via ràpida i gratuïta, com sempre hem demanat, és aixecar peatges, però avui no tenim cap oferta en ferm, seguim on érem», lamenta.

Notícies relacionades

    

El moviment social se sent reforçat pels alts índexs de sinistralitat que presenta la N-340, malgrat la progressiva reducció d’accidents que ha presentat en el seu últim balanç el Servei Català de Trànsit. Els 23 morts del 2014 van quedar en 16 el 2015, i l’any passat la xifra es va reduir a 7 en el conjunt de la província de Tarragona. Pels veïns, es tracta d’una reducció conjuntural.